ridskolor, ett helvete

Sv: ridskolor, ett helvete

5-årige hingsten lägger sig antagligen ner för att han vill sova efter han ätit. Inte konstigt att han inte vill resa sig när han sover... Det verkar ju dessutom som att han känner sig trygg i sin box och trivs där. Det är ju extremt positivt när man har hästar på stall. Du måste ändå hålla med om att det är ovanligt, för det har jag minsann aldrig varit med om tidigare... Lustig kille.

Unghästar som kommer springande är inte ovanligt. De är nyfikna och positiva och vill ha koll på saker och ting. Däremot är det ovanligt att de står och hänger vid grinden kring insläpp, men om era gör det så får jag köpa det...

när de står vid grinden och vill komma in för att det regnar är det ju en helt annan sak än att de står vid grinden vid insläpp eller hur?

Då handlar det återigen om att de inte trivs vid hagen. De vet att när de står vid grinden får de komma in (eftersom de lär sig det från insläppen och att ägaren dessutom brukar ta in hästen om den står vid grinden när det är dåligt väder)

Så jag håller helt och fullt fast vid att det är en vanesak.

Märrarna jag skrev om är mellan 19 och fem..så unghästar knappast.

Gammelmärren min hoppade över staketet och gick in om det började regna.

Dessutom spelar det ingen roll om mina hästar är i rasthagen eller i beteshagen. De kommer sättande ändå.

när de står vid grinden och vill komma in för att det regnar är det ju en helt annan sak än att de står vid grinden vid insläpp eller hur?

Då handlar det återigen om att de inte trivs vid hagen. De vet att när de står vid grinden får de komma in (eftersom de lär sig det från insläppen och att ägaren dessutom brukar ta in hästen om den står vid grinden när det är dåligt väder)

Så jag håller helt och fullt fast vid att det är en vanesak.

men om de inte vill vara i hagen när det regnar så kanske de heller inte vill vara ute dygnet runt? de är som sagt olika :)

nej, våra hästar får oftast stå kvar där tills insläppet - om man inte är där och ska rida precis, men det är ju inte ofta när man har skola tex.

Unghästar skrev jag om memmalottas, blev lite otydligt kanske... dina märrar missade jag nog innan...

Det är klart att hästarna söker skydd när det regnar, gör de ju även i vilt tillstånd.

Att dina hästar kommer till dig betyder att de förknippar dig med något positivt och det är ju roligt.

Och även om de bara får skrammel i krubborna när de kommer in så är det tillräckligt för att de ska komma ihåg det.

För övrigt lämnar jag den här diskussionen nu och tackar för mig.
/Sokrates

men om de inte vill vara i hagen när det regnar så kanske de heller inte vill vara ute dygnet runt? de är som sagt olika :)

Förlåt mig, men jag måste bara svara på detta...
Våra hästar har naturligtvis ligghall och har alltså möjlighet att söka skydd om det regnar eller dylikt...

jag var med på de noterna! :)

Senast ändrad av en moderator:

Mina hästar får man dra ut till hagen varje morgon och hela dagen står de bara vid grinden. Hur ska jag tolka det då?

Hästar är vanedjur och ställer sig vid grinden gör de för att det är dags att komma in och äta, inte för att de trivs bättre inne.

Håller med om att hästar är vanedjur, men om det är dåligt väder ute så vill mina hästar in. Då ställer dom sig vid grinden även om det är flera timmar tidigare än vid normalt intag. Så vid den tidpunkten vill dom in och trivs bättre inne. Inte vill dom gå ut om det är storm eller dåligt väder heller. (skickar ut dom ett tag endå, men märker iaf att dom trivs inne i bland :) )

Själv tkr jag att dt är jättebra när man lär "barnen" annat än just att rida! Ridskolan jag rider på är superbra! Från början får man ENDAST lära sig massa teoretiska saker om häst-/stallvård. Sedan vet man ju rätt så mycket om hur man gasar/bromsar/styr innan man sätter sig på en liten häst och testar :)
Mvh Mimfie

jag pratar inte om borstning, sadling och hästskötsel utan stora tävlingar då eleverna förväntas ställa upp och det blir alltid några få som får göra allt och vissa hjälper inte alls.

Det största problemet jag anser finns är att hästarna inte får ett bra liv.

jag kanske överdrev med att det är dem flesta, var lite irriterad vid tillfället men jag tycker att det räcker med 1 dålig ridskola för att bli upprörd över.

Själv tkr jag att dt är jättebra när man lär "barnen" annat än just att rida! Ridskolan jag rider på är superbra! Från början får man ENDAST lära sig massa teoretiska saker om häst-/stallvård. Sedan vet man ju rätt så mycket om hur man gasar/bromsar/styr innan man sätter sig på en liten häst och testar :)
Mvh Mimfie

självklart ska man ha teorilektioner, men det är inte den sortens arbete jag pratar om.

Där jag rider så går hästarna ute i flock mellan 8-15 med fri tillgång till ensilage. Alla hästarna(utom de som är dammallergiker) står på halm,så det har nått att göra hela tiden i boxen. De går mellan 1-3 lektioner per dag, ABSOLUT max 3 ggr. Sen så vilar de på söndagarna. När det är dags för fodring så är det stängt i stallet, dvs linorna är för så att hästarna får vila. Då vilar de i ca 1-1 ½ h.
Jag tycker inte att det är så konstigt om hästarna blir sura eftersom att det är olika som håller på med de och olika som rider de varje dag. Men det är ju nästan(observera nästan) det enda sättet att lära sig att rida.
Fast det är ju min ridskola och det finns säkert skräckexemplar.Men jag måste faktiskt påpeka att det är många privathästar som inte har det särskilt bra. Pga skadorisk så går de bara ute i en liten grushage eller inte ute alls. Jag har även varit med om många privathästar som är surare än många ridskolahästar.
Men som jag sa innan så syftar jag på den ridskolan där jag rider.

Hej!

Vet inte när du senast var på en ridskola..

Där jag jobbar finns det kanske 1-2 barn som vill mocka och då endast enstaka gånger. Annars är "skötarna" nöjda med att vara i stallet och prata och flamsa och fara runt- borstande på hästarna förekommer sällan och allt det andra som man själv tyckte var roligt i stallet (smörja, sopa, tvätta vattenkoppar mm) görs ytterst sällan.

Är inte så säker på att det är att utnyttja någon att låta den rida gratis och kräva "nånting" (borsta tex) i gengäld.. Barnen av idag är inte lika gulliga som man själv var, tyvärr..

/ Lavinia, jobbar på ridskola

jag kan hålla med om att inte ridskolor inte altid är så hälsosamma för hästarna. samtidigt som vi måste ha ställen dit människor, både vuxna och barn kan komma för att lära sig att rida, sköta om och skaffa kunskap innan de skaffar egen häst.
däremot kan man ju ha synpunkter på hästhållningen och de rutiner de har och vilken utrustning mm de använder.

min erfarenhet är att de ofta har för smala sadlar tex, . de får för lite grovfoder vilket gör att de står många timmar med hungerkänslor, för lite och för dålig utevistelse. mm, mm. allt detta i kombination med att de hanteras av olika människor, som ofta är ganska gränslösa och respektlösa mot dem , gör ju att livet inte alltid blir så lätt för dem.

att däremot få jobba många timmar det far nog ingen häst illa av ¨så länge det är väl planerat för hästarna så de hinner äta dricka osv emellan. det är ofantligt många fler som jobbar och sysselsätts alldeles för lite. förr i armen reds hästarna ibland sju åtta timmar per dygn, många utan att få ont i rygg eller ben kanske därför att de var vana vid det och hade passande utrustning.¨

när det gäller barnen som"utnyttjas" så har både jag och många med mig vuxit upp i stallar där det var självklarheter att man hjälpte till. vi slet och kånkade hela dagarna i ända bara för att få vara nära hästarna. det har iaf jag inte farit illa av utan detta är oxå fostrande. man lärde sig respekt för djuren ,och att våga ta i och hugga i när det behövdes.

det är nog någonting som dagens barn nog lider brist på till stor del. herregud man kan ju tro ibland att de är gjorda av socker. de behandlas som om de går av på mitten vid minsta ansträngning som gynnar någon annan än de själva.

det är nog någonting som dagens barn nog lider brist på till stor del. herregud man kan ju tro ibland att de är gjorda av socker. de behandlas som om de går av på mitten vid minsta ansträngning som gynnar någon annan än de själva.

Jag håller INTE med dej om att dagens barn inte hjälper till. Visst finns det sådanna behandlas som små prinsessor men jag tycker inte att dem är särskilt många.

På de flesta ridskolor som jag har varit på ser jag ofta att barn & ungdommar arbetar flitigt med nästintill alla uppgifter som de tilldelas. Att de "stora" barnen ibland får rida lite extra som tack för hjälpen gör bara att de lite mindre och mer oerfarna ryttarna blir mer motiverade att hjälpa till.:angel:

KL

Jag vet inte vad TS råkat ut för men jag har i alla fall hamnat på en sån där fantastisk ridskola som tar hand om sina hästar, lär eleverna teori och vidareutbildar hästar och ponnyer hela tiden. jag har ridit på ridskola i snart elva år och ser ingen anledning att sluta förrän jag flyttar från stan. Trots att jag i det stora hela bara ridit en lektion i veckan kan jag nog säga utan att ljuga att jag kan mer om hästar än många personer med egen häst. Jag har träffat hästägare som inte vet vad en volt är och som knappast har en aning om vad en hästs normaltemp ligger på, så åsikten att ridskolor bara är skit ger jag inte mycket för. Att alla ridskolor skulle behandla hästarna sämre är också en lögn. Bara ett exempel: Jag besöker då och då ett större privatstall där hästarna står ensamma i små jordiga rutor på dagarna, rasthagar kallas de, ridskolans hästar däremot går i flock på en gräsyta som är stor nog att galoppera snabbt rakt fram och som en vanlig människa inte orkar springa över.

Så är det att ha häst och varför inte då få lära sig det från början - istället för att inte veta hur det går till den dag du köper egen häst?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 046
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 414
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar