ridskolor, ett helvete

Sv: ridskolor, ett helvete

Då finns det nog de som måste lära sig en del om lösdrift också. En viss organisation som ska granska ridskolor och certifiera dem anser att lösdrift och ridskola är inte förenligt t ex....

jag köpte min haflinger från ridskola. tyckte synd om henne . usch den ridskolan är inge bra rider ej där mera.

Men - i en bra hage där det finns mat ställer sig inte friska hästar vid grinden för att få komma in.
det är bara människor som väljer olika sätt att se på det. Jag väljer att försöka se det från hästens synvinkel...

Ehhh... Jag har träffat flertalet "sjuka" hästar som efter ett par timmar på bete ställt sej vid grinden och velat komma in. En av dom vävde vid grinden...

Min egen häst är mer naturlig, hon kommer in om honhar lust, ibland får dom leta igenom hela hagen efter henne på kvällen (när alla andra är inplockade).. Men så VILL hon verkligen vara ute också..

/ lavinia, som tror att hästar, liksom människor är individer och gillar olika saker..

jag pratar inte om borstning, sadling och hästskötsel utan stora tävlingar då eleverna förväntas ställa upp och det blir alltid några få som får göra allt och vissa hjälper inte alls.

Det största problemet jag anser finns är att hästarna inte får ett bra liv.

Hej!

Men iaf på de ridskolor jag varit har det funnits någon form av belöning när man hjälpt till, gratisridning, mat, ibland pengar..

Och de flesta ridskolor jag sett har hästarna haft ett strålande hästliv, med kunnig personal, som tar hand om dom och kollar att de har det bra. Klart att det finns rötägg bland ridskolorna med, men man kan inte dra alla över en kam.

Och sen är frågan vad som är ett bra liv?? Vissa hästar älskar att jobba, ska dom bara gå i en hage och glo iaf?

nej, en seriös ridskola, med utevistelse för hästarna och bra foder och personal, ger hästen ett bra liv, många gånegr klart bättre än det liv hästen fått som privathäst!

/ Lavinia, vars egna häst lever sitt drömliv.

Hej!

Men iaf på de ridskolor jag varit har det funnits någon form av belöning när man hjälpt till, gratisridning, mat, ibland pengar..

Och de flesta ridskolor jag sett har hästarna haft ett strålande hästliv, med kunnig personal, som tar hand om dom och kollar att de har det bra. Klart att det finns rötägg bland ridskolorna med, men man kan inte dra alla över en kam.

Och sen är frågan vad som är ett bra liv?? Vissa hästar älskar att jobba, ska dom bara gå i en hage och glo iaf?

nej, en seriös ridskola, med utevistelse för hästarna och bra foder och personal, ger hästen ett bra liv, många gånegr klart bättre än det liv hästen fått som privathäst!

/ Lavinia, vars egna häst lever sitt drömliv.

Tack, äntligen någon som håller med mej :bow:

jag tycker att du ska hällsa på på ridskolan där jag jobbar. våra hästar går ute mellan 07.30-13.30 i flock på jättestora kuperade marker. hästarna står i box och har fri tillgång till hö med kanonvärden och får kraftfoder, betfor och mineraler tre fånger om dagen. alla är i jätte bra hull. jag vet inte hur det funkar på andra ställen men våra hästar säljs så fort dom inte trivs eller man ser att dom inte passar in i verksammheten på annat sätt. dessutom tycker inte jag att eleverna blir utnyttjade...kanske för att vi inte har något skötarsystem. jag tycker att du borde kolla på andra ridskolor...alla är inte så dåliga som du tor

Vi har helt olika erfarenhet av ridskolor. Det jag upplevt är att hästarna mår bra. fodras väl, får mycket utevistelse, utbildas av utbildade instruktörer. ridlektionerna planeras noga, hästarna har utprovad utrustning. De får god omvårdnad och tjejerna som hänger i stallet utnyttjas inte. Däremot är många otroligt lata nuförtiden. De som hjälper till lär sig massor om hur en häst ska skötas och hur en häst fungerar. Min ridskola där jag tillbringade de första 15 åren av hästlivet gav mig massor, både när det gäller ridning och hästskötsel/hästens behov :love: Det tackar jag för.:bow:
Dra inte alla ställen över en kam för det finns bra ridskolor.

Håller inte med. Har jobbat på ridskola, samt besökt massor av olika ridskolor och generellt tycker jag om det jag ser. Hela ridskoleideen är fantastisk tycker jag, att man kan lära sig i lugn och ro utan att det kostar skjortan. Den som är lite mer ambitiös/duktig ges tillfälle att jobba lite och lära sig mer och få rida mer. Personalen är hästkunnig, och hästarna ses över dagligen, och får gå i flock.

Jag har inte träffat på något skräckexempel hittills, visst kan hagarna vara små ibland, men hästarna rör sig tillräckligt och är på bete på sommaren. Om någon inte funkar i verksamheten byts den hästen ut, och kan bli läromästare åt någon.

Jag älskar ridskolor, är fostrad där och har lärt mig det mesta jag kan om diciplin, ansvar och pålitlighet på just ridskolan :bow:

Jag vet inte riktigt om tråden ligger rätt nu men,

är det bara jag som ser hur hemska dem flesta ridskolorna är? man ser häst efter häst förstöras, hästarna får aldrig en lugn stund, får vara ute för lite. det finns många fler exempel på varför jag aldrig mer kommer att rida på ridskola... plus att barnen (enligt mig) utnyttjas. jag förstår bara inte hur det är så många som inte ser det :cry::confused:

Nu har inte jag läst hela tråden, men.
Vad är det för ridskola du har hamnat på?!

Hästarna på min ridskola gå i hage 7.30 - 16.30. Har näst intill fri tillgång på grovfoder och alla har kraftfoder som passar just den hästen/ponnyn. De blir täckade vid behov och har stora boxar.
De går som mest 2 lektioner/dag 5 dagar i veckan och har individuellt anpassad utrustning. Samtliga blir ridna av instruktörerna regelbundet.
ALLA lektioner innehåller teori. Du lär dej att sköta före och efter, sadling/tränsning och inpassning av dessa. Var 5e lektion är uteritt och då är oftast hästarna sadlade och klara för att eleverna ska kunna rida så länge som möjligt.
De hästar/ponnyer som på något sett inte passar för verksamheten säljs så att den får det som just den individen behöver.

Hästar på bra ridskolor lever väldigt bra!

/ Jessica som jobbar på ridskola.

på riskolan jag jobbade på innan gick hästarna på lösdrift,hade fri tillgång till hö,alltid rent vatten,stora ligghallar att gå in i,boxar att stå i mellan lektionerna,mockat varje dag,var någon sjuk eller hängig kom vetrinären ut,dom gick aldrig mer än 2 lektioner per dag,dom hade täcken vid behov osv osv.
var 4 lektion var det teori för alla gr,inte bara för nybörjarna.

Jag rider själv på ridskola och jag måste nog försvara ridskolorna
eller rättare sagt den skolan jag är på.
Dom hästarna är jättefina och har det bra.
Är ute dagligen i hagar och sköts om bra.
Personalen har stenkoll på hästarna och gör sysslorna i stallet.

Jag har däremot sett privathästar som har farit mer illa än lektionshästar.
Det är synd för inga hästar ska fara illa.

Har snabbläst tråden lite.

På ridskolan jag praktiserade på i fem veckor där gick hästarna ute från 6-7 till 13-13:30. I ganska stora hagar o ca 6-10 hästar/ponnyer i samma hage.

Jag och 2 andra praktikanter fick göra ALL jobb typ. Personalen hjälpte till vid mockning på morgonen och på ef o lite på fodningar. Men nästan ALL jobb fick vi tre göra. Hästarna gick 3-4 lektioner per dag (45min/lektion). Fanns vissa skötare som mockade/borstade och tvättade av krubba och vattenskål. Hästar som inte hade nån skötare hade skitiga krubbor och ena hade sniglar i sin vattenskål. Vissa hästar står i boxar och dom lite mindre hästarna och sen ponnyerna står i spilta... Ingen gratisridning/mat eller pengar om man hjälper till extra mkt.

Fast där fick hästarna iaf stå ensamma när dom skulle äta i ca 1 timme 1½.

Mvh

Det är såklart det är det bästa man kan göra av situationen om man inte har möjlighet att ha lösdrift, men man ska tänka på att en häst sover ca 5-7 timmar per dygn, och inte all den tiden på natten.

Njae, en vuxen häst sover ca 3 h/dygn, utspritt på 15-20 min intervaller över hela dygnet.

I övrigt håller jag med dig. Utevistelse mellan 07:30-14:00 + 2 timmars lektion ger totalt 8½ timmes rörelsemöjlighet av dygnets 24 timmar. Altså hela 15½ timme i box/uppbunden i spilta. Helt oförsvarbart när det handlar om ett djur som är gjort för att röra sig och pilla i sig mat under minst 18-20 h/dygn!

Jag har heller aldrig sett en fullt tillfredsställande ridskola, de flesta av de som anses stora och bra gör mig smått gråtfärdig- hur kan så förlegad hästsyn och hantering fortfarande läras ut idag, med allt vi vet om hästen och dess biologiska förutsättningar?!?

Det är ingen rättighet att hålla djur!

/Migo

Senast ändrad:

Den ridskola jag varit på (dotterns), är bra, förutom med utrustningen. Hästarna har opassande sadlar som flera hästar delar på. De får såklart problem med ryggen. Istället borde de prova ut sadlar åt var och en, och skulle sen slippa problem med knutor, ryggont och skav, vilket i sin tur genererar veterinärkostnader.
Har retat mej på detta i flera år, och säjer till och tjatar, medans de säjer att de inte har råd. De skulle kunna förebygga problemen på ett enkelt sätt.

det är ju lite dumt att dra alla över samma kam?

ridskolan som min syster rider på har hästarna på lösdrift och hästarna är välutbildade och får all vård dom kan tänkas behöva.. :idea:

Jag håller med om att de flesta hästarna som står vid grinden gör det av vana då de antingen hört att fodringen i stallet börjar(våra hästar har stenkoll på mat tiderna) eller vet att det är dags.

Jag har dock sett undantag då det har varit riktigt dåligt väder, dvs ös-regn. De flesta av våra hästar bryr sig inte om regnet utan regntäcke på och så vill de ut i hagen -med undantag av min förra häst som glatt gick med ner till hagen, in genom grinden tvärstannade någon meter innanför och blängde på leran/regnet, suckade hägt och sen vände som och med nosen på min axel hängde med tillbaka in i stallet och sin box. Det här var en häst som normalt blev dö-sur och han inte fick gå ut i hagen men som fullkomligt hatade regn. Är rätt säker på att han hör till undantagen...:rofl:

Har också sett ridskolans hästar på sommarbetet -de är osociala i 3 veckor, sen blir de sociala och när 6-7 veckor har gått samlas de vid grinden så fort någon kommer och vill gå hem. Men de vet ju o åndra sidan att de kommer hem till stallhagarna, massa gos och mys med skötarna och god mat...:angel::d

Jag kan inte hålla med. JAg har ridit på 4 olika ridskolor, varav en var det lite illa ställt med pga ekonomin. De flesta hästarna har varit trevliga att rida och sköta. Alla har varit fina i hull och päls och dom har haft mycket utevistelse. Har en häst inte trivis så har man sållt den, har en häst blivit skadad har man behandlat den i den mån som det är möjligt/nödvändigt.

Att eleverna ska hjälpa till tycker jag är helt rätt, annars ska man lägga in mer teori lektioner.

Mocka, fodra, ta in och ut hästar (både ridskolans och privat), Sopa, vattna i stallet, ryckta, städa ordning i sadelkammare, höförådet o.s.v, hjälpa nybörjarna att sadla och tränsa o mkt annat.

Säger inte att de är dåligt man lär sig ju då men då undrar jag vad fick ridlärarna betalt för när vi va där... Bara lektionerna då eller?

Mvh

"Men jag har ALDRIG någonsin varit med om att hästar inte velat gå ut i hagen om de har det bra där."

det har jag! vi släppte ut våra hästar dygnet runt för ett par veckor sen och vårat lilla shettissto ville verkligen inte gå ut när hon väl fick komma in i sin box.
våra hästar upplever stallet och deras boxar som ett ställe där de kan vara ifred och ha det klugnt och skönt, särskilt under vinterhalvåret då det är regnit och kallt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 046
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 414
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar