M
*mathilda*
Både ni som rider på ridskolans hästar och ni som tränar era egna där... Vad tycker ni är det bästa/sämsta med att rida på ridskola? Nåt ni saknar? Nåt ni inte kan vara utan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jisse vilka stora grupper!shampiz skrev:här i Stockholm är det inte ovanligt med 12-14 st i en ridgrupp.
*mathilda* skrev:Både ni som rider på ridskolans hästar och ni som tränar era egna där... Vad tycker ni är det bästa/sämsta med att rida på ridskola? Nåt ni saknar? Nåt ni inte kan vara utan?
ii-ssa skrev:Det dåliga är:
Vissa hästar vet exakt vad dem ska göra för att slippa undan.
kettlas skrev:Har svårt att förstå hur man kan säga att man inte tycker om ridskolor (shampiz). Snacka om generalisering. Började själv rida på ridskola i Gbgs-trakten efter ett uppehåll i ridningen på 25 år. Hur skulle hästverksamhet/ridning se ut i Sverige om det inte fanns ridskolor? Skulle endast de som är födda in i häst-verksamma familjer eller som har obegränsat med pengar ha förmånen att få ägna sig åt ridning? Jag är övertygad om att våra ridskolor hjälper till att höja livskvalitén för våra svenska hästar. Jag som är nykomling på dessa sidor får ibland en känsla av att det ute i skogarna finns rätt mycket folk som med ytterst begränsade kunskaper om ridning och hästhantering kastar sig in i det stora ansvar som det innebär att äga och utbilda en häst...
På en bra ridskola finns bra instruktörer (som man även kan boka för privatlektioner, på i stort sett fritt vald häst), hästar på olika utbildningsnivå och med olika temperament och personlighet, samt möjlighet att gå olika specialkurser utifrån intresse.
Att hästar på ridskolor i högre grad än på andra ställen skulle vara skänkeldöda eller slöa vet jag inget om eftersom jag endast rider på ridskola, vet bara att samtliga hästar på "mitt stall" kan gå i hur vacker form som helst med rätt ryttare på ryggen. Vi lever i Sverige, här finns ridskolor, det är bara att acceptera. Låt oss hjälpas åt att göra dem så bra det är möjligt!