Ridskolehästar- vart går gränsen?

Totola

Trådstartare
Hur länge tycker ni en häst ska få gå på ridskola innan den byts ut? Och hur "ofräscha" tycker ni det är tillåtet att de blir innan de får behandling eller problemet rättas till? Om en häst är halt är väl ganska självklart, då tar man den till veterinären och följer ordinationer, punkt slut. Men om en häst ofta blir halt och kanske på samma ställe?
Eller en häst som har en sadel som sitter lite illa. Det är ju inget som märks till en början, men efter några år är det klart att hästen får spänningar och blir stel, troligen också får blockeringar och till slut börjar gå orent. Eller om hästen är lite sned, tycker ni det är ett krav att ridskolan ser till att det blir tillrättat? Eller rent generellt att den är stel i musklerna, kanske tar "stampande" steg på grund av det och har svårt att böja sig.

Jag personligen tycker gränsen går när man börjar kunna se att hästen blir oren (vilket den ju blir till slut även om den bara var lite sned eller hade en sadel som passade illa eller är dålig exteriört så den inte passar att bli riden av vem som helst). Men då beror det såklart på vems öga som ser det för hästen behöver ju inte vara halt för att den går lite orent. En annan gräns tycker jag är om hästen börjar bli svårhanterad pga spänningar, t ex att den blir riktigt sur vid sadling/i boxen och det är just för att den är öm.

Frågan är ju bara - man kan kräva att ridskolorna tar hästen till veterinär om en häst är skadad eller halt, men tycker ni man kan kräva att de även ska ta ut alternativvårdare om hästen är ofräsch utan att vara skadad/halt? Eller kräva att de ser över utrustningen?
 
Sv: Ridskolehästar- vart går gränsen?

Har en häst på ridskolan där jag jobbar som har spatt och han går orent på gränsen till haltar. Jag har inte med honom på mina lektioner längre pga det.

Jag tycker att ridskolorna ska ha anpassade sadlar och annan utrustning. Hästarna håller ju längre då. Sen utbildar de ju hur det ska vara. Sitter sadeln då för långt fram tror ju barnen/föräldrar att det ska vara så.
 
Sv: Ridskolehästar- vart går gränsen?

Du som jobbar på ridskola, hur duktiga är man egentligen med att hålla koll på allmäntillståndet hos hästarna?
Det exemplet du tog med lät väldigt bra, men är det liksom bara om man kan sätta fingret på vad som är fel med hästen som man gör något åt det?
Jag skulle gissa på att alla ridskolehästar blir ofräscha förr eller senare eftersom de går ganska mycket och "fel". Det är nästan självklart eftersom man rider dressyr för att hästen ska bli mer hållbar, men det är knappast många procentuellt sett som kommit så långt att de kan rida hästen på ett icke-slitande vis. Borde man kanske införa en regel som säger att alla hästar måste säljas vidare efter ett visst antal år?
 
Sv: Ridskolehästar- vart går gränsen?

Hur väl ridskolorna sköter sina hästar tror jag varierar. Precis som det gör med privatpersoner som har häst. Jag har inte jobbat på ridskola, men arbetat ideellt inom flera ridklubbar med ridskola som styrelseledamot, tävlingsledare m m. Jag kommenterar dina frågor bl a utifrån hur det fungerade på den klubb/ridskola jag var med i i 16 år.

Du som jobbar på ridskola, hur duktiga är man egentligen med att hålla koll på allmäntillståndet hos hästarna?
Seriösa ridskolor med välutbildad personal är noga med att hålla koll på hästarnas allmäntillstånd både för hästarnas och verksamhetens skull.

Det exemplet du tog med lät väldigt bra, men är det liksom bara om man kan sätta fingret på vad som är fel med hästen som man gör något åt det?
Stämmer inte. Jag vet flera hästar som det gjordes omfattande veterinärutredningar på. "Min" ridskola anlitade equiterapeut vid behov. ET:n är duktig på sadelpassning också.

Jag skulle gissa på att alla ridskolehästar blir ofräscha förr eller senare eftersom de går ganska mycket och "fel". Det är nästan självklart eftersom man rider dressyr för att hästen ska bli mer hållbar, men det är knappast många procentuellt sett som kommit så långt att de kan rida hästen på ett icke-slitande vis. Borde man kanske införa en regel som säger att alla hästar måste säljas vidare efter ett visst antal år?
Faktum är att majoriteten av ridskolehästarna inte slits så mycket som man kan tro. På många lektioner tuffar hästen bara runt och det tycks inte slita så mycket som man skulle kunna tro. Många hästar är friska större delen av sin tid på ridskolan och verkar trivas med sitt jobb. Några förutsättningar för det tror jag är att man väljer hästar med en bra exteriör, med bra grundutbildning, gott temperament, att hästarna vidareutbildas av instruktörerna och/eller duktiga elever, har hästarna i hage, bra och regelbunden skoning, bra foder i rätt mängd, inte överbelastar hästarna med att de får gå för många lektioner, med för tunga ryttare osv.

Jag tycker inte att man ska införa en sådan regel. Vissa hästar verkar trivas utmärkt på ridskola hela sin aktiva del av livet medan andra inte alls trivs. "Mina" ridskolor har varit uppmärksamma på hur hästarna beter sig. Hästar som tycker att det är jobbigt att byta ryttare hela tiden eller av annan anledning inte trivs eller fungerar säljs. Likaså säljs de som är krassliga, men ridbara på en lättare nivå. De äldre hästarna säljs när de inte verkar tycka att det är kul längre. En bra ridskola brukar kunna behålla sin personal. Personalen lär känna hästarna och märker om någon häst förändras.

Sedan finns det antagligen ridskolor som inte tar hand om sina hästar på bästa sätt. Uppfattningen om vad som är bästa sätt kan som bekant variera en hel del inom hästvärlden.

Vilken erfarenhet har du själv av ridskolor?
 
Sv: Ridskolehästar- vart går gränsen?

Tack för dina svar! En av anledningarna att jag skapade tråden är bland annat för att jag inte har så stor erfarenhet av ridskolor (eller inte så många olika snarare).

På ett sätt tycker jag också att det inte är fel att en häst får gå på ridskola hela sitt liv, de härdas ju till jobbet så att säga och vänjer sig vid miljön. Och självklart sliter det mer eller mindre beroende på häst och hur man använder den/sköter den inom verksamheten. Å andra sidan OM man skulle införa en regel kan man ju inte ta hänsyn till att vissa trivs och håller hur länge som helst, majoriteten håller si och så länge och vissa håller inte alls. Skulle man sätta en regel skulle den ju behöva gälla alla för att få den fungera.

Min egen erfarenhet av ridskolor är att det blir för svårt att hålla koll på alla hästar och hålla efter alla. Såklart försöker personalen se till att hästarna har det bra, att utrustningen passar, att de inte går för hårt osv men det håller inte alltid. Om vi säger så här - är 20 av 30 hästar spända och stela och skulle behöva massage/ET/kiropraktor/iaf varmare täcke ute eller lättare arbete så kan man helt enkelt inte pussla ihop det ekonomiskt och tidsmässigt. Skulle utgångsläget vara att alla utom 1-2 hästar är tiptop kan man däremot lägga tid/pengar/energi på de hästarna. Sen blir det säkert också så att är det många som är halvofräscha försämras "ögat" för hur en 100% fräsch häst ska se ut och ens egen ribba för vad som är godtagbart kan höjas. Eller så märker man inte någon effekt av det man lägger ner för att det ändå bara kommer tillbaka.

Men om man bortser från mina så kallade erfarenheter och ser rent objektivt - ett lätt sätt att se om en häst har ont eller har för mycket spänningar är ju om de börjar förändras i beteendet (eller allmänt beter sig illa och inte lägger av hur mycket de än försöks uppfostras) och såna varningsklockor borde man verkligen lyssna på och kolla upp. OM man inte får bukt med det kanske hästen inte passar på ridskola?
För när det går så långt att hästarna blir svårridna eller svårhanterliga pga smärta borde man åtminstone av säkerhetsskäl göra något åt situationen.
Har själv råkat ut för att bli sparkad helt oprovocerat av en ridskolehäst som stod i spilta, och så spänd som den var när man började känna lite på musklerna (vägrade nästan folk röra ett bakben) så är vore det ett under om den gick igenom en veterinärbesiktning.
 
Sv: Ridskolehästar- vart går gränsen?

Min egen erfarenhet av ridskolor är att det blir för svårt att hålla koll på alla hästar och hålla efter alla. Såklart försöker personalen se till att hästarna har det bra, att utrustningen passar, att de inte går för hårt osv men det håller inte alltid.
Min erfarenhet är att det håller bra, åtminstone på "mina" ridskolor, men de har bara ca 20 lektionshästar och har 8-9 hästar max/ridgrupp. Det kanske blir annorlunda på de riktigt stora ridskolorna. Ett komplement till personalens "öga" är skötarna och de duktiga lektionsryttarna som också är uppmärksamma på hur hästarna har det och rör sig.

Om vi säger så här - är 20 av 30 hästar spända och stela och skulle behöva massage/ET/kiropraktor/iaf varmare täcke ute eller lättare arbete så kan man helt enkelt inte pussla ihop det ekonomiskt och tidsmässigt. Skulle utgångsläget vara att alla utom 1-2 hästar är tiptop kan man däremot lägga tid/pengar/energi på de hästarna. Sen blir det säkert också så att är det många som är halvofräscha försämras "ögat" för hur en 100% fräsch häst ska se ut och ens egen ribba för vad som är godtagbart kan höjas. Eller så märker man inte någon effekt av det man lägger ner för att det ändå bara kommer tillbaka.
Kan nog ligga en del i det du skriver, men om jag jämför de ridskolehästar jag har sett genom åren så ser inte de generellt sett mera spända ut eller rör sig sämre än många privathästar av motsvarande typ avseende utbildning och ryttare. En fördel med flera ryttare på samma häst kan vara att hästen inte slits lika ensidigt som om den går med samma ryttare jämt. En ryttare rider bättre i höger varv, medan en annan rider bättre i vänster osv.

Men om man bortser från mina så kallade erfarenheter och ser rent objektivt - ett lätt sätt att se om en häst har ont eller har för mycket spänningar är ju om de börjar förändras i beteendet (eller allmänt beter sig illa och inte lägger av hur mycket de än försöks uppfostras) och såna varningsklockor borde man verkligen lyssna på och kolla upp. OM man inte får bukt med det kanske hästen inte passar på ridskola?
För när det går så långt att hästarna blir svårridna eller svårhanterliga pga smärta borde man åtminstone av säkerhetsskäl göra något åt situationen.
Normalt sett gör man något åt situationen. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, hästar som inte fungerar psykiskt eller fysiskt på ridskola säljs. "Dåliga" hästar på ridskola är förutom att det är fel mot hästen en belastning för ridskolan i veterinärkostnader, hästen kan inte arbeta in sina driftkostnader, missnöjda elever och kanske dåligt rykte för ridskolan.

Har själv råkat ut för att bli sparkad helt oprovocerat av en ridskolehäst som stod i spilta, och så spänd som den var när man började känna lite på musklerna (vägrade nästan folk röra ett bakben) så är vore det ett under om den gick igenom en veterinärbesiktning.
Ja, det förekommer tyvärr hästar som inte mår bra eller som uppför sig oberäkneligt. Precis som det gör bland privathästar.
 
Sv: Ridskolehästar- vart går gränsen?

Väldigt svår fråga.
Vissa hästar trivs på ridskola, andra inte.
Vissa ridskolor ser efter sina hästar jättebra, andra inte.....

Men för att generallisera så tycker jag att mellan 1-10år borde vara ok att gå som ridskolehäst. Om hästen är frisk, trivs osv.

Däremot tror jag inte ridskolehästar nöts mycket mer än andra hästar. Förutom då möjligen förslitningsskador på ben om det är tungt underlag dagarna igenom.

För det första har dom säkerligen mkt bättre kondis än många privata hästar.
Och att ha ex nybörjare på ryggen skadar inte mkt eftersom dom inte kan rida hästarna "fel"....

Däremot tycker jag att ridskolorna skulle behöva prova ut sadlar osv i större utsträckning än vad som görs...

Vi hade en new forest ponny på ridskolan. Han var lektionshäst från ungefär 7-8års ålder tills han blev 22år. Han hade inte en enda hälta, inte en enda sjukdom under alla dessa år. Och han höll humöret uppe :)
Han var fortfarande fräsch när han såldes som 22åring eftersom dom tyckte han varit en sådan fin trotjänare att han förtjände lung och ro...
Däremot har det ju också funnits hästar som bara stannat ½-1år och blivit tvugna att tas bort pga hältor osv...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridskolehästar- vart går gränsen?

Jag tycker inte att man kan kräva någonting, då det ändå är deras hästar. Men jag tycker ändå att man kan vara vaksam på att något är fel och säga till isåfall. Vet att det på min förra ridskola var hästar som jag tycker egentligen inte passade in, men som fick gå tills de vande sig eller blev lugna.

Sedan så hoppas jag att ridskolorna har kunskap om hur en bra sadel ska sitta. Men jag vet att sadlarna ibland inte satt 100% bra. Vilket kan vara lite förödiskt om man har en häst som går 2-3 timmar om dagen, i en för ändamålet dålig form och eventuellt med någon som kanske sitter lite dåligt och eller skumpar i sadeln. Är det så, så ska det ju vara en bra och välpassande sadel, och kanske inspänningar så att det blir lättare för ryttaren.

Men jag tycker generellt att de är bra på att ta hand om hästarna, de går ju dessutom i förlust om hästarna inte sköts som de ska. :smirk:

:D
 
Sv: Ridskolehästar- vart går gränsen?

Vi hade en new forest ponny på ridskolan. Han var lektionshäst från ungefär 7-8års ålder tills han blev 22år. Han hade inte en enda hälta, inte en enda sjukdom under alla dessa år. Och han höll humöret uppe :)
Han var fortfarande fräsch när han såldes som 22åring eftersom dom tyckte han varit en sådan fin trotjänare att han förtjände lung och ro...
Däremot har det ju också funnits hästar som bara stannat ½-1år och blivit tvugna att tas bort pga hältor osv...

Håller med här! på min förra ridskola finns en häst som är drygt 30 nu, han går fortfarande i verksamheten, är pigg och fräsch och han kom som unghäst. Han är nog ridskolans snällaste häst, men var tvärt om när han kom för ca 25 år sedan.. ;)
 
Sv: Ridskolehästar- vart går gränsen?

Samma här ;) Hos min kompis ridskola hade dom en häst som blev 28 år. Hon var aldrig halt, lika pigg och glad som alltid, gick både "svåra" och "lätta" lektioner (dock mest lätta, men hon trivdes bättre när hon fick jobba mer). Dom kollade ofta igenom henne och hennes utrustning så att hon inte hade obehag någonstanns. Sen fick dom tyvärr avliva henne akut efter att hon halkat i hagen i somras..
Jag anser att en ridskolehäst ska gå på ridskolan så länge den trivs och tycker det är roligt. Jag tycker man märker tydligt när en häst har lessnat, vi har 2 sånna på min ridskola, den ena har varit där länge och den andra inte så länge. Man märker iaf som elev vilka hästar som inte borde vara på en ridskola. Dock har min ridskola ett ganska bra system, dom hästarna som inte trivs på nybörjarlektioner slipper helt enkelt att gå dom, och på så sätt har vi 3 hästar som rids ungefär som privathästar, varje dag av samma ryttare (som även tävlar på dom). Självklart händer det att dom måste gå med någon annan men då klagar dom inte eftersom att det inte är uttjatat för dom och dom tycker bara det är kul att pröva nya ryttare :P
Men de hästarna som är "griniga", har sjukdommar och problem på samma ställen och illasittande utrustning, ojämt musklade och spända bör inte gå på ridskola enligt mig, dels för att det är svårt att fixa i ordning på en kort tid på ridskola med olika elever, och dels för att framför allt humöret kommer ifrån hur de blir behandlade. Det värsta jag vet är ridskolor som påstår att hästen alltid varit sur och sparkas, men det är inget att bry sig om, den är bara en surkärring..
 
Sv: Ridskolehästar- vart går gränsen?

På "min" gammla ridskola så hade vi en häst som var 30år och då pansionerades han. Men han trivdes inte som pansionär så han fick komma tillbaka. :smirk: (Gick då endast fåtal lektioner i veckan med lättare ridning. Han trivdes jättebra. Han blev 31år har jag för mig.;)
 
Sv: Ridskolehästar- vart går gränsen?

Men de hästarna som är "griniga", har sjukdommar och problem på samma ställen och illasittande utrustning, ojämt musklade och spända bör inte gå på ridskola enligt mig, dels för att det är svårt att fixa i ordning på en kort tid på ridskola med olika elever, och dels för att framför allt humöret kommer ifrån hur de blir behandlade. Det värsta jag vet är ridskolor som påstår att hästen alltid varit sur och sparkas, men det är inget att bry sig om, den är bara en surkärring..

Här är vi nog ganska överens...
Egentligen är väl det mesta okej så länge man märker att personalen bryr sig, särskilt om någon säger till. Personalen har säkert bäst omdöme och vet vad som är tekniskt möjligt, men om det känns som att de går med skygglappar och inte bryr sig kommer de ju inte använda sitt omdöme.
 
Sv: Ridskolehästar- vart går gränsen?

Hehe dom satte just på hemmagjorda skygglappar på en av våra ridskolehästar som "ser spöken".. jag stod som ett frågetecken, hon har aldrig gjort nått sånt mot mig.. Det ser för jävligt ut, är synd om hästen och synd om dom stackars ryttarna som tror att hästen är dum i huvudet... suck
 
Sv: Ridskolehästar- vart går gränsen?

Skygglappar...?!? :crazy:
Hmm... Det var ju också en metod. Trodde mest man hade det på travare för att dom ska springa snabbare (norskt huvudlag) :p
 
Sv: Ridskolehästar- vart går gränsen?

På "min" gammla ridskola så hade vi en häst som var 30år och då pansionerades han. Men han trivdes inte som pansionär så han fick komma tillbaka. :smirk: (Gick då endast fåtal lektioner i veckan med lättare ridning. Han trivdes jättebra. Han blev 31år har jag för mig.;)

Där jag gick på ridskola innan fanns med en nästan 30 årig ridskoleponny. Hon gick på nästan varje lektion. :mad: Fast efetr att hon haltat lite smått flera gånger så blev hon pensionerad. Tror att hon fortfarande lever. Gick i pension för ett år sedan :)
 
Sv: Ridskolehästar- vart går gränsen?

Jag tycker att så snart hästen visar på något sätt att den inte trivs är det dags att byta ut den. Mycket trevligare för alla inblandade om hästarna byts ut med jämna mellanrum så att de är någorlunda fräscha....Om plötsligt en snäll och trevlig häst blir sur och svår att tex sadla, då finns det säkert en anledning till beteendet och man bör överväga att byta ut den hästen...
 
Sv: Ridskolehästar- vart går gränsen?

Vi har en 25 åring på vår ridskola, Han är vädligt sur i spiltan mot små barn men som en gud när dom kommer upp på ryggen.

Han har blivit pensionerad och flyttat ifrån oss men slutade då äta!
För några vekcor sen var det gymkana på schemat o han slog alla med hästlängder! Bättre ridskolehäst får du leta efter!
 
Sv: Ridskolehästar- vart går gränsen?

Jag har tyvärr en negativ syn på ridskolor eftersom jag själv har gått på en ridskola i fyra år som var fruktansvärd. Jag kan inte fatta hur såna kan få finnas!

De hade en full ridlärare som tog dit sina misshandlade hästar till ridskolan och lät dem gå som ridskolehästar! Klart började det skrivas i tidningar att ridskolan misshandlade sina hästar. De hästarna var som galna och många hade stora sår på benen som var så djupt så benet syntes och magra. De fick gå som bland annat nybörjarhästar och kastade av alla som fick för sig att rida på dem.

Jag red för denna ridläraren en gång på en häst som var hans och stod på ridskolan. Han frågade vad det var för häst och när jag sa att det var han skrattade han. Tyvärr gick det inte så bra på den lektionen. Hoppning var det. Hästen blev livrädd varje gång han kom nära och började darra. Han skrek åt oss att länga tyglarna, vi gjorde det och på grund av det kunde vi inte kontrollera våra hästar helt så då blev han arg för det så han sa till mig att kliva av min häst. Jag gjorde det och upp flög han utan hjälm med ett spö och började piska hästen som satan! Stackars häst! Darrade hur mycket som helst när jag hoppade upp igen!

När hans hästar blev fina igen på ridskolan så tog han tillbaka dem.

Sedan hade ridskolan massa hästar som man såg inte trivdes. Jag blev inklämd en gång i en spilta hos en häst. Hon var sur på allt och alla och började så klart bråka med grann hästen. Klart märkte jag det försent och blev inklämd. Min kompis älskade denna hästen och jag fattade inte varför. Men hon tog hem hästen på lån och jag kom för att hälsa på. Vilken förändring! Vi hoppade hästen barbacka i hagen med grimma och hon var så lycklig! Tyvärr ville min kompis inte ha henne så hon åkte tillbaka och blev lika hemsk igen!

Det har hänt mycket på denna ridskolan. De har låtit halta hästar gå på lektioner. En häst bröt benet på grund av det på en lektion och fick nödslaktas den dagen.

Som sagt det finns hemska ridskolor och jag fattar inte hur föräldrar inte kan se vad som händer! Hur kan de låta sina barn rida på sånna här ridskolor överhuvudtaget! Jag tycker bara att man ska kolla upp ridskolan ordentligt innan man börjar rida där.

Självklart vet jag att det finns bra också, men jag kommer nog aldrig börja på en ridskola igen.
 
Sv: Ridskolehästar- vart går gränsen?

Jag gick på världens bästa ridskola. Hästarna gick lektioner högst 2ggr i veckan. Nybörjarhästarna lite oftare men dom skrittade ju bara runt lite.
Alla hästar var pigga och glada och dom gick i en stor lösdriftshage när dom inte gick lektioner. Kommer ihåg att en häst verkade börja tröttna, lr han hade slängt av en ryttare flera ggr på ett ridläger så sen fick han vila i några månader och var sen tillbaka och var precis som förut.
Jag älskade det och har svårt att förstå varför folk är så negativa mot ridskolor men alla är väl antagligen inte som den jag gick på.
 
Sv: Ridskolehästar- vart går gränsen?

Hur fick de det att gå ihop om hästarna bara gick 2 lektioner i veckan?
Var dessutom inte hästarna otroligt pigga vid dessa få tillf'ällen då de reds? Inte många hästar jag känner skulle vara ridbara om de reds så sällan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 043
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 589
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp