I
_Ida_
Sv: Ridskolehäst som går på thiedeman?!
håller helt med dej en thidemann tygel är en hjälp till HÄSTEN och passar utmärkt när någon lite mer oerfaren ska rida, dom flesta hästar jag har sett trivs alldeles utmärkt med en thiedeman, och kan balansera upp sig själva på ett helt annat sätt även om inte ryttaren klarar av det.
Degree skrev:En rätt anpassad Thiedemann tygel hjälper inte en ryttare att få hästen i form, den hindrar hästen att slänga upp huvudet och sänka ryggen för mycket. När ryttaren har kortat tygeln skall inte thiedemannen på något sätt dra in hästens nos mot bringan, då är thiedemannen för kort. Min åsikt är att en thiedemann tygel är en hjälptygel för hästen, inte för ryttaren, till skillnad mot de allra flesta hjälptyglar som finns därute.
Jag tycker personligen att thiedemann tygeln är en alldeles utmärkt hjälptygel till lektionshästar som annars vanligtvis far illa av undermålig ridning då de förstås rids av outbildade ryttare. Alla har vi varit nybörjare någon gång inte sant?
håller helt med dej en thidemann tygel är en hjälp till HÄSTEN och passar utmärkt när någon lite mer oerfaren ska rida, dom flesta hästar jag har sett trivs alldeles utmärkt med en thiedeman, och kan balansera upp sig själva på ett helt annat sätt även om inte ryttaren klarar av det.