Ridskolehäst som går på thiedeman?!

Sv: Ridskolehäst som går på thiedeman?!

Degree skrev:
En rätt anpassad Thiedemann tygel hjälper inte en ryttare att få hästen i form, den hindrar hästen att slänga upp huvudet och sänka ryggen för mycket. När ryttaren har kortat tygeln skall inte thiedemannen på något sätt dra in hästens nos mot bringan, då är thiedemannen för kort. Min åsikt är att en thiedemann tygel är en hjälptygel för hästen, inte för ryttaren, till skillnad mot de allra flesta hjälptyglar som finns därute.

Jag tycker personligen att thiedemann tygeln är en alldeles utmärkt hjälptygel till lektionshästar som annars vanligtvis far illa av undermålig ridning då de förstås rids av outbildade ryttare. Alla har vi varit nybörjare någon gång inte sant?

håller helt med dej :bow: :bow: en thidemann tygel är en hjälp till HÄSTEN och passar utmärkt när någon lite mer oerfaren ska rida, dom flesta hästar jag har sett trivs alldeles utmärkt med en thiedeman, och kan balansera upp sig själva på ett helt annat sätt även om inte ryttaren klarar av det.

saen skrev:
Visst kan man omvandla något negativt till något positivt men när det gäller hjälptyglar har jag svårt att se det positiva. Även om man nu använder hjälptygeln enbart för att förhindra att hästen lyfter upp huvudet för högt och inte för att få in den i en konstgjord form kommer man fortfarande enbart att dölja symptomen på det som är "fel", nämligen ryttaren. Och i att bara dölja symptomen istället för att bota orsaken ser jag inget positivt i.

Sedan har jag lite svårt att formulera mig kort :o så jag ber om ursäkt att det blir små uppsatser. Men det är ju så mycket som jag vill få med!!

/Sara

:) Ingen anledning att be om ursäkt, jag tycker det är kul att folk brinner för något, vad det än må vara. När det gäller det du säjer om att dölja symptomen så kanske jag kan hålla med dig om vi pratar om en orutinerad instruktör. I och med att vi använder inspänningarna så väldigt lösa så kan man definitivt se om hästen är tillfreds (utan att vara i någon som helst form, bara avslappnad) eller om hästen tycker att inverkan från ryttaren är felaktig, det finns gott om spelrum för detta, det är bara det att inspänningen tar udden av det värsta. Men en icke rutinerad instruktör kanske skulle missa detta och behöva ha en häst som vänder ut och in på sig själv för att meddela sig om att situationen är obehaglig, men då tycker jag nog att det är instruktören som behöver bytas ut före inspänningen. ;)

PathOfClovers skrev:
Det har ju med ryttarens inverkan att göra, inte hur de är utbildade och inte vad de går med för utrustning, eller hur?

ja, det håller jag med om, men med tanke på att du skrev till bilderna att det va "bevis" (förstå mej rätt) så antar man ju (eller i alla fall jag) att du vill visa hur bra hästarna går, fast dom har gått med thiedemann på ridskolan, visst skrev du så?

mathilhill skrev:
ja, det håller jag med om, men med tanke på att du skrev till bilderna att det va "bevis" (förstå mej rätt) så antar man ju (eller i alla fall jag) att du vill visa hur bra hästarna går, fast dom har gått med thiedemann på ridskolan, visst skrev du så?

Jag tror nog mest hon ville visa att våra hästar är ganska normala djur även om de går med thiedemann tyglar..inte några tvehövdade psykfall med koncentrations svårigheter. :D

Degree skrev:
:) Ingen anledning att be om ursäkt, jag tycker det är kul att folk brinner för något, vad det än må vara. När det gäller det du säjer om att dölja symptomen så kanske jag kan hålla med dig om vi pratar om en orutinerad instruktör. I och med att vi använder inspänningarna så väldigt lösa så kan man definitivt se om hästen är tillfreds (utan att vara i någon som helst form, bara avslappnad) eller om hästen tycker att inverkan från ryttaren är felaktig, det finns gott om spelrum för detta, det är bara det att inspänningen tar udden av det värsta. Men en icke rutinerad instruktör kanske skulle missa detta och behöva ha en häst som vänder ut och in på sig själv för att meddela sig om att situationen är obehaglig, men då tycker jag nog att det är instruktören som behöver bytas ut före inspänningen. ;)
Jo, är det en orutinerad instruktör så blir det ju naturligtvis ännu svårare för h*n att kunna se när det blir fel :smirk: Men problemet är att även de så kallade rutinerade ridlärarna inte verkar se när det är fel (och då pratar vi inte om ridlärare på lokal nivå...). Fast å andra sidan kanske de inte anser att det är fel med tanke på hur allra helst dressyrvärlden ser ut i dag... Men det är en annan diskussion... :smirk:

I övrigt tror jag mer på det som mathilhill skriver; att se till att hästarna är tillräckligt starka i sig själv att den kan gå i en någorlunda god form "trots" att ryttaren inte är helt i balans. Sedan måste man försöka hitta "rätt häst till rätt elev".

Till sist, om nu hjälptyglarna är så lösa att de bara förhindrar hästen från att lyfta den sista biten på huvudet (vilket kommer bli deras funktion om man bara tar udden av det värsta), varför i allsin dar använder man då en hjälptygel?! Då kan man ju lika gärna använda en martingal...

/Sara

PathOfClovers skrev:
Vaddå säga att den behöver sitsträning? Om eleverna skulle säga vad de ville träna på så skulle varenda grupp i hela landet sitta och galoppera runt runt tills lektionen var slut. Som tur är är det ridlärarna som bestämmer vad eleverna behöver träna på. Och om ridläraren inte kan se elevens verkliga inverkan på hästen pga. att det sitter en hjälptygel "i vägen" så kanske det är ridläraren som borde bytas ut/vidareutbildas.

Som sagt, det funkar säkert för vissa, detta fungerar jättebra för oss.
När eleverna har den inställningen att de bara vill sitta och galoppera hela tiden anser jag att hästen har degraderats till en leksak. Vill man ha fart och fläkt hela tiden kan man istället satsa på att köra rally eller något där inte ett levande djur inkluderas...

Det jag personligen känner egentligen är det stora problemet (och det är inte hjälptyglarnas vara eller icke vara) är den allmänna inställningen till hästar och ridning. Det är så mycket jag, jag och jag... Man glömmer bort i allt framhävandet av sig själv att ridningen faktiskt handlar om en tvåvägskommunikation och två viljors samsande. Drömmen vore (för mig) att helt enkelt "släppa lös ungarna" med ett antal trevliga hästar helt utan utrustning där de "den hårda vägen" får lära sig att för att hästen ska göra vad eleverna vill så måste eleverna kommunicera med hästarna, både från marken och på hästryggen. Kan garantera att det inte kommer bli några skador på hästarna för att ryttarna är för ovana, utan hästarna kommer att se till att eleverna inte kommer vidare till nästa steg förrän de har klarat det första...
Okej, lite flummigt ;) , men man skulle nog få fram duktiga ryttare!!

Att en ridlärare bör bytas ut/vidareutbildas om h*n inte kan se att eleven gör fel när det sitter en hjälptygel på hästen håller jag med om, problemet är att det även de "mest" utbildade ridlärarna inte heller verkar se felen. Men som jag skrev til Degree; man kanske helt enkelt inte anser att det är fel...

/sara

BeastieBabe skrev:
"jaha, Anna ville inte ha Laika, då kanske någon annan i samma oerfarna grupp ska få rida Laika, hon måste gå med eftersom att både Pysen och Billy är halta, eller så får någon avstå från denna veckas ridning.."

man kan inte bara ha automathästar på en ridskola, hur kul är det för folk som kan rida men som vill utvecklas? därför finns just Laika m.fl på ridskolan..
hur ska det få plats med 8 st som longerar samtidigt? med 1 ridlärare?
hur ska Anna lära sig att rida om hon inte får vara med på lektionerna? ska det vara ett krav i framtiden att man msåte kunna rida innan man börjar på ridskola? vart ska man börja då? ska ALLA köpa en egen shettis att ha på baksidan att lära ut grunderna på? (man vet juh aldrig vilka ungar som börjar på ridskola, det visar sig juh när dom vill det)
och faktiskt så har kanske Anna bra balans, men kanske inte orkar driva tillräckligt bra med benen för att få Laika att gå i form..

detta handlar alltså om nödfall där Laika går 3-4 lektioner på 1 vecka med thiedeman medans Pysen och Billy är halta.. inte att laika ALLTID går med thiedeman..

varför finns hjälptyglar? duktiga ryttare ska juh kunna rida utan.. starta en kampanj mot hjälptyglar du..
:bow: :bow:

saen skrev:
Jo, är det en orutinerad instruktör så blir det ju naturligtvis ännu svårare för h*n att kunna se när det blir fel :smirk: Men problemet är att även de så kallade rutinerade ridlärarna inte verkar se när det är fel (och då pratar vi inte om ridlärare på lokal nivå...). Fast å andra sidan kanske de inte anser att det är fel med tanke på hur allra helst dressyrvärlden ser ut i dag... Men det är en annan diskussion... :smirk:

Till sist, om nu hjälptyglarna är så lösa att de bara förhindrar hästen från att lyfta den sista biten på huvudet (vilket kommer bli deras funktion om man bara tar udden av det värsta), varför i allsin dar använder man då en hjälptygel?! Då kan man ju lika gärna använda en martingal...

/Sara

:bow: :bow: håller HELT med!

Japp, hos oss skulle man kunna byta ut thiedemannen mot en martingal. Men vad skulle vi då göra med alla thiedemann tyglar? :o

Dessutom bör tilläggas att våra hästar är välridna och bäriga utan hjälptyglar, men eftersom vi är ganska noga med att inte låta thiedemann tyglarna bli ihopblandade med varandra då de är avpassade individuellt för var och en av hästarna, så sitter alltid thiedemann tygeln på hästen men knäpps av och sätts runt halsen istället för de ryttarna som vill rida utan. Eftersom de (hjälptyglarna) inte inverkar framåt/nedåt på hästarna kan dock detta ses som onödigt eftersom inte thiedemannen "hjälper" ryttaren att rida hästen i form.

Senast ändrad:

Och som tillägg till ovanstående inlägg: Våra hästar skulle säkert klara sig bra utan hjälptyglar, men vi ser dem som ett slags skyddsnät för hästarna, vi har använt dem många år och våra hästar har hög hållbarhet, de uppnår hög ålder utan en massa krämpor, ser pigga och glada ut dag efter dag. Vi tycker vi har hittat ett vinnande koncept där hästarna mår bra och verkar nöjda så vi har inga större planer på att ändra på detta.

Jaa.. så länge hästarna är glada och pigga och att de i grunden är välridna och bäriga utan hjälptyglar bör ju betyda att de inte far så illa :smirk: Alla har vi ju våra olika tankar och vägar inom ridningen och jag måste acceptera att alla inte tycker som jag gör. Men, ju fler som rider utan hjälptyglar desto gladare blir jag!!

/Sara

Ps. Tror inte att det egentligen allt för svårt att göra om theidemantyglarna till martingal ;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 014
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar