Ridskolehäst som går på thiedeman?!

Sv: Ridskolehäst som går på thiedeman?!

För att inte tala om att våra hästar vann lektionshästmästerskapen i år för juniorer, för youngriders, placering för senior. Och även förra året. Vi måste genast göra oss av med dom. NOT!

Självklart! Men under tiden använder i alla fall vi thiedemann tygel i förebyggande syfte, som sagt, inte för att tvinga hästen in i någon slags form, utan för att undvika att hästen sänker ryggen för mycket. Se bild postad av Clover. Våra hästar mår utmärkt, checkas av veterinär regelbundet, bär sig fint med våra avancerade ryttare och har inga som helst problem med att komma till eftergift, UTAN thiedemannens inverkan, hos oss har den inte den funktionen. Som sagt. Om och om igen. :smirk:

Jaha, vad ska man göra med nybörjarna som inte kan rida hästarna i form då, backa ett steg och ställa dem på backen i ridhuset eller?

Jag haller inte med om att grunderna ar att kunna rida hasten i form. Jag vet inte hur det ar i ridskolans varld, men i min varld far man lara sig att halla balansen och kunna sitta pa hasten med en stadig och bra sits innan man borjar med att forsoka "hjalpa" hasten, eller rida den i den "form" som man egentligen vill ha den. En skolad hast ar sjalvbarande och kan ga i en lag form som ar skonsam for kroppen utan att ryttaren som maste "hjalpa" den hela tiden. En ryttare som far lara sig att vara kanslig i handen redan fran borjan, samt lar sig att kunna sitta pa hastryggen med god balans i skritt till att borja med kommer inte att forstora hasten, inte ens gora det obehagligt for den. Nar ryttaren har dessa grunder i skritt kan man forsoka sig pa trav. Och sa vidare. Det ar grunder for mig.

Så du tror att man inte ser missnöje hos en häst som går med inspänning? Det är samma sak som att säga en en häst inte kan gapa för att den har nosgrimma, det är inte sant.

Vad har du da en hjalptygel till? Ar den inte till for att hindra hasten fran att ha huvudet i ett visst lage? Da hasten har huvudet i ett lage dar det inte ar halsosamt att ha det, da ar det nagot som ar fel. Att ta till en hjalptygel ar att ta genvagar,och genvagar ar senvagar:angel:

Gripen skrev:
Jaha, vad ska man göra med nybörjarna som inte kan rida hästarna i form då, backa ett steg och ställa dem på backen i ridhuset eller?

Jag haller inte med om att grunderna ar att kunna rida hasten i form. Jag vet inte hur det ar i ridskolans varld, men i min varld far man lara sig att halla balansen och kunna sitta pa hasten med en stadig och bra sits innan man borjar med att forsoka "hjalpa" hasten, eller rida den i den "form" som man egentligen vill ha den. En skolad hast ar sjalvbarande och kan ga i en lag form som ar skonsam for kroppen utan att ryttaren som maste "hjalpa" den hela tiden. En ryttare som far lara sig att vara kanslig i handen redan fran borjan, samt lar sig att kunna sitta pa hastryggen med god balans i skritt till att borja med kommer inte att forstora hasten, inte ens gora det obehagligt for den. Nar ryttaren har dessa grunder i skritt kan man forsoka sig pa trav. Och sa vidare. Det ar grunder for mig.

Visst skulle det bästa för hästarna vara att bara låta dem rida i skritt tills de är redo för att sitta lika bra och stadigt och stilla i trav, men allvarligt, vilka betalar 150-200 kr/timmen för att skritta i flera år? Tragiskt, men så är det.

Så du tror att man inte ser missnöje hos en häst som går med inspänning? Det är samma sak som att säga en en häst inte kan gapa för att den har nosgrimma, det är inte sant.

Vad har du da en hjalptygel till? Ar den inte till for att hindra hasten fran att ha huvudet i ett visst lage? Da hasten har huvudet i ett lage dar det inte ar halsosamt att ha det, da ar det nagot som ar fel. Att ta till en hjalptygel ar att ta genvagar,och genvagar ar senvagar:angel:

Även om hästen inte kan höja huvudet till max så ser man väl ändå missnöje hos hästen? Vaddå genväg?? Till VAD? Jag upprepar; vi har inte inspänningen på för att få hästen att gå i "form"!

Hela samhället i dag är ett mycket stressat samhälle, allt ska gå fort, man ska göra så många saker som möjligt på en gång och så vidare. Detta har även smittat av sig på ridningen...

Jag tycker att det är vansinne att ridskolor ska behöva stödja sig på hjälptyglar för att skona hästarna! Detta av några olika orsaker:

1. Var är det hjälptygeln inverkar på hästen någonstans? Jo, i munnen på hästarna och på framdelen! Men om man ser till TR och alla andra böcker som handlar om ridning så säger dem att man ska arbeta hästen bakifrån och framåt. Med andra ord ställs rideleverna inför två helt skilda sätt att arbeta med hästar! "- Varför är det okej för ridläraren att spänna in hästen framifrån när jag ska arbeta hästen bakifrån? Det är kanske framifrån och bakåt man ska arbeta hästarna ändå eftersom man gör det här på ridskolan?"

2. Går hästen i en felaktig arbetsform som är skadlig för den är det inte hästens arbetsställning som ska rättas till i första hand genom hjälptyglar eftersom arbetsställningen endast är ett symptom på att något är fel, nämligen ryttaren. För man kan sätta på hur många hjälptyglar man vill, man botar bara symptomen, inte orsaken. Att få en ryttare att sitta rätt och inverka på ett bra sätt är inte så svårt men det tar tid. Om man som elev inte är villig att acceptera att det tar tid och att det går långsamt i början anser jag att man bör börja med en annan hobby i stället som inte inkluderar levande djur. Om man som lärare bara botar symptomen istället för orsaken gör man sin elev en björntjänst. I början kanske det går bra och känns roligt för eleven att det går så fort men när man går över till mer avancerade saker kommer eleven att få lära om på nytt...

3. Att en häst är försedd med hjälptygel innebär inte automatiskt att hästen kommer att arbeta i en bättre form som inte är skadlig för den. Visserligen kan inte hästen höja upp huvudet så mycket att den blir konkav men det finns många andra bieffekter. En hjälptygel för hästens nos nedåt och inåt istället för nedåt och framåt, vilket mycket ofta resulterar i att hästen drar in nosen med hjälp av musklerna på framsidan av halsen istället för att låta huvudet bara ”falla ned” med hjälp av tyngdkraften. Eftersom musklerna i nacken inte arbetar finns det inget som hjälper ligamenten mellan nackkotorna att hålla kotorna plats vilket så småningom innebär att ligamenten blir förslitna och man kan börja få överansträngningsinflammationer. Det är inte bara nacken och halsen som påverkas utan även ryggen. Hjälptyglarna enbart gör ingenting för att musklerna i ryggen ska börja arbeta. Det är stor risk att den avslappning som sker i nackmusklerna även fortplantar sig till ryggmusklerna och i stället för arbetande muskler som skyddar ryggraden blir det avslappnade muskler som blottlägger ryggraden. Alltså tvärt emot det man ville... En häst som bara böjer på nacken belastar också oftast frambenen mer än en häst som inte böjer på nacken vilket så småningom kommer att ge förslitningsskador i frambenen.

4. ”- Ja men, hjälptygeln sitter så löst att den bara motverkar att hästen lyfter huvudet för högt!” och ”- Det heter ju hjälptygel, då måste den ju hjälpa!” innebär att man inte har full koll på dels hur en hjälptygel används och dels vad de faktiskt är till för. Hjälptyglarna konstruerades av folk som ville att deras hästar så snabbt som möjligt skulle gå i något som liknade en korrekt form. Hjälptyglarna hjälpte dem att snabbt fuska fram en form som en oerfaren person kunde ta för en korrekt form. Om en hjälptygel enbart hindrar hästen från att lyfta för högt på huvudet sitter inte den korrekt med tanke på dess ursprungliga funktion.

5. Eleven får inte rätt förhållande mellan sin egen styrka och hästens. Detta stämmer allra helst på gramanen där i princip liten jänta på 30 kg skulle kunna få stopp på en 600 kg häst med bara muskelkraft. Även om de andra hjälptyglarna inte ger en lika stor förvrängning så är det ändock en förvrängning. Om hästen börjar fuska och lägger mer vikt på hjälptygeln märks detta inte särskilt väl.

Detta är visserligen skrivet allmänt om hjälptyglar men även tiedemantygel räknas ju som hjälptygel, så med andra ord skulle man kunna byta ut ordet ”hjälptygel” mot ”tiedemantygel” och det stämmer ändå.

Alla gör vi så gott vi kan och vi vill våra hästar det bästa. Men för att hästarna ska kunna få det bästa tror jag att vi måste låta det ta den tid det tar och lära oss att kontrollera oss själva och våra kroppar för att kunna sitta rätt, även om det kanske innebär att man bara får sitta och skritta flera år, istället för att lösa problemen temporärt med hjälptyglar. I längden tror jag att både häst och ryttare vinner på det.

/Sara- ju färre "hjälpmedel" man behöver för att kommunicera med sin häst desto renare och tydligare blir kommunikationen

Alltså om hästen tar upp sitt huvud för att ryttaren är för tung så ska inte den ryttaren sitta på den hästen = fel häst, inte hästens fel.
Du döljer ju bara problemet.
En välmusklad häst av rätt konstruktion bär lätt Sven i en bärig form även om den inte går på tygeln.
OCH
Om nu era hjälptyglar inte är i funktion och bara sitter där vad är då funktionen?

Att rida en häst på hjälptygel för att den ska bygga muskler - ok, OM man är en kunnig ryttare, fast jag anser ändå att det är en genväg.

Vi har olika åsikter om vilken hjälp en thiedemann tygel kan ge hästen, och det är helt ok för min del. Det finns fler anledningar varför en häst höjer huvudet och sänker ryggen än att ryttaren är för tung. Balans hos ryttaren gör en 90 kgs ryttare trevligare för hästen att bära än en instabil 60 kgs ryttare. Thiedemann tygeln har hjälpt våra hästar under en lång tidsperiod, de mår alldeles utmärkt av att ha den, den inverkar när den ska, utan att på något sätt påverka hästen att arbeta framifrån istället för bakifrån. Jag säjer inte att alla ridskolor ska ha thiedemann tyglar på sina hästar och buuuuu om de inte har det, jag säjer att det funkar jättebra hos oss, glada trevliga bäriga hästar med friska framben är beviset för att det inte påverkar dem negativt. Om andra ridskolor gör på annat sätt och har likadana hästar som vi har säjer jag grattis, ni har också funnit ett bra sätt för era hästar att hålla länge och må bra.

4. ”- Ja men, hjälptygeln sitter så löst att den bara motverkar att hästen lyfter huvudet för högt!” och ”- Det heter ju hjälptygel, då måste den ju hjälpa!” innebär att man inte har full koll på dels hur en hjälptygel används och dels vad de faktiskt är till för. Hjälptyglarna konstruerades av folk som ville att deras hästar så snabbt som möjligt skulle gå i något som liknade en korrekt form. Hjälptyglarna hjälpte dem att snabbt fuska fram en form som en oerfaren person kunde ta för en korrekt form. Om en hjälptygel enbart hindrar hästen från att lyfta för högt på huvudet sitter inte den korrekt med tanke på dess ursprungliga funktion.

Nej men den kanske sitter korrekt med tanke på vad man är ute efter? Bara för att en sak är konstruerad för ett visst ändamål betyder inte att man måste använda den till det, eller hur? Paragraf 4 i din uppsats får det att låta som att ska man använda en hjälptygel måste den användas till att fuska in hästen i en form som är onaturlig för den, annars ska man inte använda den. Med lite fantasi kanske en negativ sak kan omvandlas till något positivt.

Visst skulle det bästa för hästarna vara att bara låta dem rida i skritt tills de är redo för att sitta lika bra och stadigt och stilla i trav, men allvarligt, vilka betalar 150-200 kr/timmen för att skritta i flera år? Tragiskt, men så är det.

Det ar just det som ar problemet. Manniskor "har inte tid". Det ar skrammande att man resonerar sa nar man sysslar med en sport som ridning dar vi 'lagger beslag' pa och dominerar over djur, dessutom rider pa dem trots att de inte ar skapta for det. Det ar nastan pa gransen till djurplageri :devil: Det ar visar att manniskor forst och framst ser till sitt eget basta, djuren kommer i andra hand. Dessa manniskor borde agna sig at andra sporter, dar djur inte ar inblandade.

Även om hästen inte kan höja huvudet till max så ser man väl ändå missnöje hos hästen?

Hjalptygeln ar ju ett satt att dampa tecknen pa missnoje hos hasten. Lat den visa vad den kanner och utga darifran.

Vaddå genväg?? Till VAD? Jag upprepar; vi har inte inspänningen på för att få hästen att gå i "form"!

Att hoppa over den delen som jag tidigare resonerat om ar att ta en genvag till att bli en duktig ryttare. Tyvarr sa kommer dessa ryttare oftast inte speciellt langtheller eftersom de aldrig far lara sig grunderna ordentligt.

Tack!! Jag resonerar precis som du!!! Pa alla punkter. :bow: :bow: :bow: :bow:

Herreminje, detta är bara ännu en i kören "inga hjälpmedel och krokig väg är bättre än hjälpmedel och rak väg". Det behöver inte vara fusk bara för att man undviker fallgropar! Jag kan spänna in hästen så att den går på samma sätt som när jag tömkör/longerar, och agera drivande som instruktör "isf" ryttaren. På så sätt kan jag kontrollera hästen bättre än om den inte är inspänd utan ska förlita sig på ryttarens instabila hand. Jag ser det som samma typ av förskoning, om inte bättre, än att sätta på "gummiskarvar" på tyglarna för att skona hästens mun. Visst ska ryttaren lära sig inverka korrekt på hästen, men jag upplever att de flesta barn-elever, som är vad jag tänker på, lär sig sitta betydligt bättre på hästar som rör sig mjukt och kontrollerat, de lär sig också hur det ska vara och att gradvis ta över kontrollen av hästen snarare än lämnas med det ansvaret från dag 1. Därmed inte sagt att jag tycker man ska använda hjälptyglar jämt, men man kan inte heller kategoriskt dissa hjälpmedel, i vissa fall gör de nytta utan att vara skadliga och hade i många fall jag sett varit till stor hjälp, rätt använda. Men nej då, istället ska ryttarna harva runt och riktigt befästa ett beteende som tar lång tid att sedan bryta, bara för att man fååår inte använda hjälptyglar, fy och blä. Inse fakta, med de ryttare som ännu inte lärt sig att inverka korrekt på ridskolehästarna är det skonsammare att hjälpa dem hitta vägen trots ryttaren. Inte att förglömma också att det faktiskt inte är ryttaren som valt och tillpassat hjälpmedlet, det har faktiskt de hästansvariga på ridskolan gjort. Det är ju faktiskt för att ha så ren och tydlig kommunikation med hästen som möjligt de används.

Slutsats: Användandet av hjälptyglar ska individ- och situationsanpassas och kan visst missbrukas, men man kan inte utgå från att det är så det kommer att bli.

Nej men den kanske sitter korrekt med tanke på vad man är ute efter? Bara för att en sak är konstruerad för ett visst ändamål betyder inte att man måste använda den till det, eller hur? Paragraf 4 i din uppsats får det att låta som att ska man använda en hjälptygel måste den användas till att fuska in hästen i en form som är onaturlig för den, annars ska man inte använda den. Med lite fantasi kanske en negativ sak kan omvandlas till något positivt.
Visst kan man omvandla något negativt till något positivt men när det gäller hjälptyglar har jag svårt att se det positiva. Även om man nu använder hjälptygeln enbart för att förhindra att hästen lyfter upp huvudet för högt och inte för att få in den i en konstgjord form kommer man fortfarande enbart att dölja symptomen på det som är "fel", nämligen ryttaren. Och i att bara dölja symptomen istället för att bota orsaken ser jag inget positivt i.

Sedan har jag lite svårt att formulera mig kort :o så jag ber om ursäkt att det blir små uppsatser. Men det är ju så mycket som jag vill få med!!

/Sara

Asa_S skrev:
Herreminje, detta är bara ännu en i kören "inga hjälpmedel och krokig väg är bättre än hjälpmedel och rak väg". Det behöver inte vara fusk bara för att man undviker fallgropar!
Japp, jag är emot egentligen alla hjälpmedel. Och jag är av den åsikten att det är bättre att ryttaren får gå i den "fallgropen" att hästen går med huvudet högt och blir obekväm att rida om h*n inte kan sitta rätt och slappna av än att h*n lär sig att bara man slänger på en hjälptygel så behöver inte h*n bekymra sig lika mycket om sin sits.
Asa_S skrev:
Jag kan spänna in hästen så att den går på samma sätt som när jag tömkör/longerar, och agera drivande som instruktör "isf" ryttaren.
Problemet är bara att när du tömlör eller longerar så har du bara en häst att driva på. På en lektion har du minst 3-4 hästar att driva på om inte uppåt en 7-8 hästar. Personligen anser jag att det är mäkta imponerande om du klarar av att driva på alla dessa hästar på samma sätt samtidigt som om du skulle longera eller tömköra en häst. Sedan vill man ju arbeta med hästen bakifrån och framåt; sätter man på hjälptygeln först och sedan driver blir det för mig att man arbetar hästen framifrån och bakåt...
Asa_S skrev:
På så sätt kan jag kontrollera hästen bättre än om den inte är inspänd utan ska förlita sig på ryttarens instabila hand. Jag ser det som samma typ av förskoning, om inte bättre, än att sätta på "gummiskarvar" på tyglarna för att skona hästens mun.
Jag som trodde att man främst red med sätet?! Behöver man ha inspänningstyglar för att rädda hästens mun från ryttarens instabila hand har det definitivt gått för långt (hur nu hjälptyglar kan rädda hästens mun från ostabila händer...). Har ryttaren en ostabil hand slår man en knut på tyglarna och lär ryttaren att sitta rätt innan den får röra tyglarna igen, för det faktum att händerna är ostabila innebär ju att h*n inte sitter bra. Detsamma gäller om man är tvungen att sätta på "gummiskarvar".
Asa_S skrev:
Visst ska ryttaren lära sig inverka korrekt på hästen, men jag upplever att de flesta barn-elever, som är vad jag tänker på, lär sig sitta betydligt bättre på hästar som rör sig mjukt och kontrollerat, de lär sig också hur det ska vara och att gradvis ta över kontrollen av hästen snarare än lämnas med det ansvaret från dag 1.
Så en häst kan inte röra sig mjukt och kontrollerat om den inte har hjälptyglar?! (okej, jag drev saken till sin spets...) Tar man saker och ting i elevens tempo blir det inte att man bara kastar över ansvaret till eleven från dag ett. Att låta eleven bara sitta på en häst som blir ledd i skritt för att hitta sin egen balans kallar inte jag för att låta eleven ta hela ansvaret på en gång. Man går inte över till nästa steg innan eleven är redo för det = sitter i balans.
Asa_S skrev:
Därmed inte sagt att jag tycker man ska använda hjälptyglar jämt, men man kan inte heller kategoriskt dissa hjälpmedel, i vissa fall gör de nytta utan att vara skadliga och hade i många fall jag sett varit till stor hjälp, rätt använda.
Nu anser jag i och för sig att hjälptyglar är mer "stjälpmedel" än hjälpmedel, men de få fall då hjälptyglar faktiskt kan göra någon nytta är väldigt sällsynta. För att de överhuvudtaget ska komma till nytta måste ryttaren vara väldigt klar över hur de fungerar, varför h*n använder en specifik hjälptygel, själv vara i balans med hästen och kunna anpassa sig efter situationen. Klarar de ridskoleryttare som diskussionen handlar om det? Mitt svar är nej! Som ridlärare kanske man kan klara det med en häst åt gången men inte 4-5 hästar samtidigt.
Asa_S skrev:
Men nej då, istället ska ryttarna harva runt och riktigt befästa ett beteende som tar lång tid att sedan bryta, bara för att man fååår inte använda hjälptyglar, fy och blä.
Konstigt resonemang här tycker jag. Man kan alltså inte lära sig att rida korrekt på en gång bara för att man inte har hjälptyglar? När man rider en häst utan hjälptyglar har hästen möjlighet att protestera mot ryttarens "felaktigheter" vilket gör att man på ett mycket tidigt stadium kan upptäcka felaktiga beteenden och ta itu med dem. Felaktigheterna som en elev gör med en häst med hjälptygel syns inte lika väl och därför blir de svårare att upptäcka och därmed finns risken att eleven längre rider på det sättet och får det felaktiga beteendet starkt befäst.
Asa_S skrev:
Inse fakta, med de ryttare som ännu inte lärt sig att inverka korrekt på ridskolehästarna är det skonsammare att hjälpa dem hitta vägen trots ryttaren.
Vilken väg? Och trots ryttaren? Jag som trodde att elevena skulle lära sig att samarbeta med hästarna...
Asa_S skrev:
Inte att förglömma också att det faktiskt inte är ryttaren som valt och tillpassat hjälpmedlet, det har faktiskt de hästansvariga på ridskolan gjort.
Och som sagt så behövs det en hel del kunnande för att använda en hjälptygel och det klarar inte eleverna av och ridläraren kan inte heller klara av att använda hjälptyglarna korrekt om h*n har 4-5 hästar samtidigt.
Asa_S skrev:
Det är ju faktiskt för att ha så ren och tydlig kommunikation med hästen som möjligt de används.
En liten liknelse om kommunikation; vilket sätt tror du är lättast att kommunicera på och man får de tydligaste och renaste signalerna från varandra på: att vi skulle träffas och sitta i samma rum och prata eller att vi sitter och skriver här på bukefalos? För varje extra teknisk eller mekanisk sak som man lägger till i kommunikationen desto fler möjliga "felmeddelanden" kommer det att bli.
Asa_S skrev:
Slutsats: Användandet av hjälptyglar ska individ- och situationsanpassas och kan visst missbrukas, men man kan inte utgå från att det är så det kommer att bli.
Nej, man kan inte gå runt och vara en pessimist hela tiden för det skulle bli jobbigt för både en själv och folk runtomkring. Men sannolikheten att det blir fel när man använder hjälptyglar är mycket stor. Bra mycket mindre sannolikhet att det blir fel är det däremot om eleven redan från början får lära sig att läsa hästens protester och rätta sig efter dem istället för att eleven sitter i god tro att de gör rätt när ridläraren döljer hästens protester med hjälptyglar.

/Sara

"Och i att bara dölja symptomen istället för att bota orsaken ser jag inget positivt i."

Vem har sagt att ridskolan inte är ute efter att bota orsaken? Det är väl därför man rider på ridskola? För att bli bättre och utvecklas, men man lär sig inte rida hästen så att den går skonsamt på en lektion, och under tiden vill vi skona hästarna.

Att ridskolorna vill bota orsaken hoppas jag verkligen! Men det är ytterst svårt för en nybörjare att veta att den egentligen sitter och drar i tyglarna, är helt obalanserad och så vidare när man sätter på hjälptyglar som, om de inte helt tar bort, åtminstone dämpar hästens protester så att de inte syns och märks såväl. Och om eleven tror att allt är frid och fröjd, kommer den då att säga att h*n behöver träna mer på sitsen? Och för ridläraren blir det också svårare att se om eleven inte sitter och inverkar på ett bra sätt!

Sedan går det faktiskt att lära elever att rida på ett sådant sätt att det skonar både ryttare och häst redan under den första lektionen. Det handlar helt enkelt om att börja på rätt steg och att inte fortsätta på nästa steg förrän det första fungerar bra.

/Sara

saen: :bow:
En häst som man inte sätter på en hjälptygel (av vilken sort som helst, möjligtvis inte martingal) kommer av naturen att börja arbeta i en form som är skonsam för den, när den satt tillräckligt med muskler.

Som svar på att ridskolan har nybörjare, säger jag, att då måste hästar som har en stark muskulatur och som inte tar skada av att inte gå i en precis korrekt form dagarna igenom, men som är så pass starka att dem inte sänker ryggen och drar upp huvudet som ett försvar, gå som s.k "nybörjarhästar". För det är just då människorna tar till sina hjälptyglar. Alla har vi en gång varit nybörjare och jag tycker det är ridskolans ansvar att använda "rätt" hästar till rätt "ändamål"

Senast ändrad:

Det har ju med ryttarens inverkan att göra, inte hur de är utbildade och inte vad de går med för utrustning, eller hur?

saen skrev:
Att ridskolorna vill bota orsaken hoppas jag verkligen! Men det är ytterst svårt för en nybörjare att veta att den egentligen sitter och drar i tyglarna, är helt obalanserad och så vidare när man sätter på hjälptyglar som, om de inte helt tar bort, åtminstone dämpar hästens protester så att de inte syns och märks såväl. Och om eleven tror att allt är frid och fröjd, kommer den då att säga att h*n behöver träna mer på sitsen? Och för ridläraren blir det också svårare att se om eleven inte sitter och inverkar på ett bra sätt!

Vaddå säga att den behöver sitsträning? Om eleverna skulle säga vad de ville träna på så skulle varenda grupp i hela landet sitta och galoppera runt runt tills lektionen var slut. Som tur är är det ridlärarna som bestämmer vad eleverna behöver träna på. Och om ridläraren inte kan se elevens verkliga inverkan på hästen pga. att det sitter en hjälptygel "i vägen" så kanske det är ridläraren som borde bytas ut/vidareutbildas.

Sedan går det faktiskt att lära elever att rida på ett sådant sätt att det skonar både ryttare och häst redan under den första lektionen. Det handlar helt enkelt om att börja på rätt steg och att inte fortsätta på nästa steg förrän det första fungerar bra.

/Sara

Som sagt, det funkar säkert för vissa, detta fungerar jättebra för oss.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 014
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar