Ridskolehästar

panzy

Trådstartare
HUr mycket behöver de egentligen???
Har jobbat söndagar i ridskolestallet här och tycker de får lite mat. Nu vet jag ju inte vad de har för värden på hösilaget, det kan ju vara jättebra...
Men den häst som får mest mat får 6 el 7 kg hösilage + 3kg krafft grund per dag. Detta är ett stort halvblod som går minst 2ggr/dag och då i de bästa grupperna= han får jobba en hel del. Jag tycker det låter lite men jag vet ju som sagt inte värdena på grovfodret.

Hästarna är inte magra eller så men de är inte heller speciellt välmusklade vilket jag tycker att de borde vara om de får rätt foder...

Ni som på något sätt vet vad lektionshästarna hos er äter som kan jämföra lite????
 
Hos oss får de flesta stora halvbloden (som går ca2-3h/dag varierade lektioner) 8-9kg hö, 3-4 kg Krafft & betfor (som jag inte vet vikten på)...
 
Låter som alldeles för lite grovfoder iaf... men d e ju lite från häst till häst oxå... jag tycker minst 8-10 kg... men som sagt e d ju från häst till häst oxå...
 
Ja det låter väl rätt så normalt...
hos oss får de stora hästarna ca 8-9 kg
ponnyerna får väl ca 5-6 kg hösilage
sen får de havre de stora ca 1-2 kg + betfor 1 kg ca
ponnyerna får 0.5-1 kg havre och ca 0.5 kg betfor
alla går ca 2 lek/dag
 
Det är TSn du ska titta på när det gäller om hästen får tillräckligt med strå.

Ett hösilage bör inte ha mer än 70 % ts och av det bör en häst som väger 600 kg ha minst 10 kg.

Står hästarna på halm brukar det lösa sig ändå.

mvh Jessica
 
jag har ju inte värdena, jag bara tänkte kolla lite eftersom jag tyckte det var lite....
och 6kg hösilage borde ju vara lite till ett halvblod även om värdena är bra. De står inte på halm.
 
Jag tycker att det är för lite grovfoder. Min häst får ca 9kg hö om dagen och 1 kg hackad lusern, han är 165cm
 
Ts-halten kan man ta reda på själv om man vill, men en häst på 600 kg ska ha MINST 7,2 kg hö (ts 84 %), en häst på 500 kg MINST 6 kg osv. Alltså MINST 1,2 kg hö per 100 kg häst.

Är då hösilaget blötare än hö brukar vara (vilket är det normala) så behöver hästen ytterligare några kilon.

Vet man det är det lätt att kolla om minimigivan uppfylls.

Du kan väl leta upp lite fakta på SLUs hemsida och presentera för styrelsen på ridskolan. :idea: Det tjänar ju hästarna mer på än att frågan ältas här på forumet.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 627
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
474
Senast: WildHorse
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 209
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 294
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp