ridskola och försäkring

ameo

Trådstartare
Moderator
Någon som har bra koll på detta med försäkringar här?
OM jag startar en ridverksamhet - räcker det då med Agria Incident som är inbakad i pållarnas försäkring, eller behöver jag ha någon mer försäkring?

Sv: ridskola och försäkring

Du bör ha en ansvarsförsäkring, om något händer. Det kan ju även hända att hästarna skadar andras egendom, eller att elevers hästar råkar ut för något, eller att hästarna kommer lösa på grannens nysådda åker. Och om något händer, så är det skönt att kunna hänvisa till försäkringsbolaget.

Länsförsäkringar har en speciell försäkring för hästverksamhet, där bl a ansvarsförsäkring ingår. Men de är nog det enda försäkringsbolaget som har det. Den täcker även inventarier, lager (t ex foder och strö) m m. Och är mer anpassad till hästföretag än "vanliga" företagsförsäkringar.

Som skrivet innan räcker inte Agrias. Den tar ju "bara" det som hästen ställer till med. Har man verksamhet så finns det en hel andra saker som kan ställa till det. T ex bara nu när det är vinter att någon halkar på en isfläck helt utan häst eller kanske klämmer sig i en dörr. Med andra ord det finns så mycker mer som kan hända än det som hästarna kan ställa till med.

Du bör ha en ansvarsförsäkring, om något händer. Det kan ju även hända att hästarna skadar andras egendom, eller att elevers hästar råkar ut för något, eller att hästarna kommer lösa på grannens nysådda åker. Och om något händer, så är det skönt att kunna hänvisa till försäkringsbolaget.
Här ska inte finnas några "elevers hästar" och grannens nysådda åker är nog lika utsatt (eller inte) oavsett om jag har ridskola eller hästar privat...

Här ska inte finnas några "elevers hästar" och grannens nysådda åker är nog lika utsatt (eller inte) oavsett om jag har ridskola eller hästar privat...

Har man mer än 1 häst per familjemedlem så täcks inte sådana "utflykter" av hemförsäkringen, utan man måste ha en separat ansvarsförsäkring.

Men det är bara exempel på saker som det är bra att ha ansvarsförsäkring för. Som någon annan så riktigt påpekade, så kan elever även skada sig utan att hästar är inblandade... Och om man av någon anledning vill ta banklån, så kräver banken vanligtvis att man har en företagsförsäkring (dit denna "försäkring för hästverksamhet" hör).

På den ridskolan som jag är på så betalar vi i samband med medlemsavgiften in en avgift som är anknuten till Svenska ridsportsförbundet, och medlemmarna försäkras genom deras olycksfalls-försäkring.

Har man mer än 1 häst per familjemedlem så täcks inte sådana "utflykter" av hemförsäkringen, utan man måste ha en separat ansvarsförsäkring.
Men det har fortfarande inte med RIDSKOLEVERKSAMHET att göra, utan med större hästhållning. Och det var inte det jag var intresserad av.
(för övrigt är den bonde som har merparten av marken häromkring hästuppfödare och just detta ser jag inte som något problem - här i trakten gör vildsvinen större skada än hästarna...)

På den ridskolan som jag är på så betalar vi i samband med medlemsavgiften in en avgift som är anknuten till Svenska ridsportsförbundet, och medlemmarna försäkras genom deras olycksfalls-försäkring.
Det förutsätter en förening som är ansluten till förbundet.
I mitt fall skulle det handla om en privat ridskola.

Länsförsäkringar har en speciell försäkring för hästverksamhet, där bl a ansvarsförsäkring ingår. Men de är nog det enda försäkringsbolaget som har det. Den täcker även inventarier, lager (t ex foder och strö) m m. Och är mer anpassad till hästföretag än "vanliga" företagsförsäkringar.
den täcker också en massa saker som vi redan har försäkrade på annat håll och det finns ingen anledning att betala en massa för att dubbelförsäkra.

Men jag har nu blivit påmind om ansvarsförsäkringen, där Masses exempel var de viktigaste för mig.
tack för era svar!

Men det har fortfarande inte med RIDSKOLEVERKSAMHET att göra, utan med större hästhållning. Och det var inte det jag var intresserad av.
(för övrigt är den bonde som har merparten av marken häromkring hästuppfödare och just detta ser jag inte som något problem - här i trakten gör vildsvinen större skada än hästarna...)

Ridskoleverksamhet innebär oftast att man har fler hästar, och kommer över 1 häst/familjemedlem. Är ni 4 i familjen så kan du ju bara ha 4 hästar totalt för att de ska ingå i hemförsäkringen. Och är du själv, bara en häst. Sen är det förstås inga lagkrav eller så på att ha ansvarsförsäkring, men en ansvarsförsäkring gör ju att du slipper ALLA skadeståndsanspråk som har med din verksamhet att göra. Försäkringsbolaget tar hand om allt, och betalar ut ersättning ifall det visar sig att du har varit oaktsam (t ex inte sandat gårdsplanen tillräckligt). De driver även ev ärenden i rättegångar etc och du slipper att tänka på advokat etc.

Däremot betalar ansvarsförsäkringen inte ut något om du inte har gjort något fel eller varit oaktsam. Dessa händelser kan däremot täckas av Agrias hästförsäkringar (men bara förstås om det är hästarna som har orsakat det) eller elevernas egna olycksfallsförsäkringar. I vissa kommuner är barnen dessutom olycksfallsförsäkrade på sin fritid genom skolan - men det är olika från kommun till kommun. Man kan även ha tillgång till olycksfallsförsäkringar för eleverna genom avgiften till Ridsportsförbundet (är dock inte helt säker på att det fortfarande fungerar så, som det gjorde förut), eller teckna det som tillägg till sin "försäkring för hästverksamhet" (det blir dock ganska dyrt då).

I min verksamhet har jag valt att enbart ha ansvarsförsäkring genom "försäkring för hästverksamhet" samt uppmanat eleverna att ha egen olycksfallsförsäkring (samt att de kollar med sitt försäkringsbolag att det även täcker skador vid ridning, vilket de inte alltid gör). Barnen och ungdomarna är dessutom olycksfallsförsäkrade genom skolan i den här kommunen.

Senast ändrad:

Ridskoleverksamhet innebär oftast att man har fler hästar, och kommer över 1 häst/familjemedlem. Är ni 4 i familjen så kan du ju bara ha 4 hästar totalt för att inte behöva ansvarsförsäkring. Och är du själv, bara en häst.
Jamen DEN biten har líksom inte med saken att göra ÄNDÅ, så var vänlig sluta tjata om det!
Det var försäkring specifikt för RIDSKOLA som var intressant, övrigt har inte med saken att göra!

Jamen DEN biten har líksom inte med saken att göra ÄNDÅ, så var vänlig sluta tjata om det!
Det var försäkring specifikt för RIDSKOLA som var intressant, övrigt har inte med saken att göra!

Det behövs egentligen inga försäkringar specifikt för ridskola. Det är upp till var och en vad man vill försäkra och vad man själv kan stå risken att få betala om man blir stämd. Men alla företag eller verksamheter bör ha någon slags "företagsförsäkring".

Agrias incident är i praktiken inte så mycket värd, eftersom ersättningssummorna är så små. Det är ett bra försäljningsargument för Agria, men händer det en allvarligare olycka så bör eleverna ändå ha egen olycksfallsförsäkring, där beloppen är mer rimliga. Och det hjälper inte dig om någon elev råkar ut för en allvarligare eller ej hästanknuten olycka. Så, att ha det som "försäkring" för en ridskola är en falsk "trygghet".

Hur jag har försäkrat min ridskoleverksamhet har jag redan förklarat i ett tidigare inlägg, och det har fungerat bra i de 12 år jag haft ridskoleverksamhet/ridläger. Försäkringen för hästverksamhet är i mina ögon det klart viktigaste. De gör också en oberoende utredning om det händer något, så att du på det viset har ryggen fri vid en olycka och kan få papper på att du inte har orsakat något genom oaktsamhet, vårdslöshet eller slarv. Vilket också är värt en del. Dessutom är det den enda försäkringen där ansvarsförsäkring avseende hästverksamhet ingår, och som är skräddarsydd för detta ändamål. Premien är dessutom inte speciellt hög, så man får mycket för pengarna.

en kompis till mig som har ridskol/ridlekis har en olycksfalls försäkring som täcker om något händer hennes elever. tror hon har den genom lrf eller snåföretagarna...

Rörelsen/firman/företaget bör ha försäkring, för att täcka upp för inventarier och ansvarsdelen t ex. Men specifikt för ridskola - kanske har LRF ett bättre svar? Gratis rådgivning en stund för medlemmar, rekommenderas!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 262
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skänka pengar till vår lokala ridskola, där mitt barn rider, som en slags "julklapp". Är det okomplicerat att göra...
Svar
9
· Visningar
1 208
Senast: MiaMia
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att... 2 3
Svar
51
· Visningar
5 429
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bråkande hundar
  • Vad heter den här?
  • Tovig katt