Ridschema?

Sv: Ridschema?

Som många redan skrivit. Lite väl mustigt schema för en 6 åring som dessutom (enl. din beskriving;)) inte är riden så mkt..

Kan ge ett ex.

Måndag: Dressyr i ridhud/paddok.
Tisdag: Vila (ej promenad)
Onsdag: Ute ridning (gärna skog?)
Torsdag: HOPPTRÄNING
Fredag: Promenad ut/Dressyr (varva förslagsvis varannan vecka)
Lördag: Ut klättra/konditions träning
Söndag: UT (lite längre runda)

Jag själv har inte tillgång till paddok/ridhus utan rider uteslutande bara ut samt hoppträning i ridhus varannanvecka och min här är mjukare än många av dom andra som bara nöter i ridhus. (kan tillägga att många säger att min häst som av tidigare ägare antagligen reds mestadels i ridhus är mkt mjukare (var stel innan) och har musklat sej o fått hull.
Man kan rida dressyr ute oxå: tempoväxlingar, galoppombyten, skänkelvikningar, bakdels/framdelsvändningar.

Så ut i skogen med dej:p eftersom att hästen är såpass ung så är det dumt att förstöra gnistan och viljan att arbeta :idea:

Lägg gärna ut lite bilder/filmer när du rider:)

Som många redan skrivit. Lite väl mustigt schema för en 6 åring som dessutom (enl. din beskriving;)) inte är riden så mkt..

Kan ge ett ex.

Måndag: Dressyr i ridhud/paddok.
Tisdag: Vila (ej promenad)
Onsdag: Ute ridning (gärna skog?)
Torsdag: HOPPTRÄNING
Fredag: Promenad ut/Dressyr (varva förslagsvis varannan vecka)
Lördag: Ut klättra/konditions träning
Söndag: UT (lite längre runda)

Jag själv har inte tillgång till paddok/ridhus utan rider uteslutande bara ut samt hoppträning i ridhus varannanvecka och min här är mjukare än många av dom andra som bara nöter i ridhus. (kan tillägga att många säger att min häst som av tidigare ägare antagligen reds mestadels i ridhus är mkt mjukare (var stel innan) och har musklat sej o fått hull.
Man kan rida dressyr ute oxå: tempoväxlingar, galoppombyten, skänkelvikningar, bakdels/framdelsvändningar.

Så ut i skogen med dej:p eftersom att hästen är såpass ung så är det dumt att förstöra gnistan och viljan att arbeta :idea:

Lägg gärna ut lite bilder/filmer när du rider:)

Ponnyn ät helt igång nu, jag har haft henne i 6 månader men när jag fick henne var hon väldigt omusklad. Det träningshemat jag har nu tycker jag funkar bra, hon blir varken för pigg elr för trött. Jag pesonligen tkr inte om att hästarna bara står, även unga hästar kan bli stela. Så jag tkr de e bra att gå på vilo dagen. Jag rider ut 2 dagar och hon skrittar ut 1 dag. Jag har fixat lite på shemat så jag rider lektion tis - tors istället för tors - fre. Dessutom så är en 6 åring snart vuxen (fyller 7 i jan). Tack för tipsen och så :D

Du verkar vara en klok tjej, så jag tror att du kommer ge din ponny bästa möjliga träning :D

För de första wow vilken fin häst :) sen verkar de ju som du satsar på din häst å då tycker ja ditt schema ser helt ok ut, så lycka till i framtiden :)

Du verkar vara en klok tjej, så jag tror att du kommer ge din ponny bästa möjliga träning :D

Tack så jätte mycket, det värmer när folk säger så ;) Ofta blir vi "ponnyungar" stämplade som nybörjare och oseriösa, men där jag står med min häst finns det en del vuxna som verkligen inte Kan rida. hehe :P

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka