Ridschema?

K

Katleen

Nu ska jag försöka ge denna tråd en ärlig chans. Eftersom att så många har missförstått mig i min andra tråd om "Höjdhoppning" så ska jag försöka att formulera mig smartare/bättre. Tänker också säga eftersom många undrar från andra tråden att jag är 13 år. Skriv ifall ni vill se några bilder när jag rider hästen i fråga, hihi :D Mitt vecko-schema ser ut följande, hur tycker du att det verkar?

Måndag: Dressyr / Markarbete.

Tisdag: Dressyr / Tömkörning

Onsdag: Vila

Torsdag: Hoppträning

Fredag: Dressyrträning

Lördag: Klättra / kantra(Konditionträna)

Söndag: Rida ut.

Hästen går även i skrittmaskin 30 min/dag och får ibland 3 dagars vila då hästen bara är sex år. (Schemat är ungefärtligt)
tack för svar :)

Sv: Ridschema?

jag tycker du ska byta ut ett dressyrpass till ett uterittspass till. jag tycker att man inte ska rida på bana för mycket, utan ut med er i skogen! :)

edit: sen hade jag inte haft dressyrträningen och hoppträningen så nära varandra, eftersom jag antar att både hoppträningen och dressyrträningen blir rätt hård.

Ser bra och varierat ut, men är alla dressyrpass på ridbana? Eller rider du dressyren ute i skogen?

Att bara få komma ut en dag/vecka kan jag tycka är lite. Du får bättre bjudning ute och de flesta övningar kan du göra där också!

Ge den gärna en hela veckas vila nån gång ibland. Annars är en 6-åring nästan vuxen och kan gå i princip varje dag!

Vi skrev i princip samtidigt och ungefär samma sak! ;)

okej, tack :) jag vet att dressyr och hoppträngarjna är lite nära varandra, men dressyr träningen kan jag bara ha på fredagar då jag slutar sent månd och tisd och tränaren bara kan träna tidigt. helgerna är officielt ute-dagar. och hoppträningen kan inte heller flyttas då tränaren kommer till stallet varje tordag.. :D :crazy: tyvärr. Ibland så rider jag dressyr på ängar och sådant och oftast när hon har vila så går jag med henne ute i 30 min istället. :) Hästen brukar ha 1 månads sommar vila och 2 veckors vintervila också :D OBS, kantring och klättring är också ute i skogen ;)

Senast ändrad av en moderator:

jag tycker du ska byta ut ett dressyrpass till ett uterittspass till. jag tycker att man inte ska rida på bana för mycket, utan ut med er i skogen! :)

edit: sen hade jag inte haft dressyrträningen och hoppträningen så nära varandra, eftersom jag antar att både hoppträningen och dressyrträningen blir rätt hård.

Och sen behöver hästen mycket dressyr då hon kan bli rätt svår ibland + att hon inte kan så mycket. :P (inte så mycket riden) :D

Du tänker säkert rätt, men försök att träna det ute så mycket det går. Övergångar och slalom runt träd osv är tusen gånger mer effektivt än att sitta och mala i ridhus. :)

Jag skulle rida ut mkt mer! På en så pass ung häst är det viktigt att skapa ÄRLIG bjudning och det gör man lättast utomhus! Jag skulle lägga in mer klättring också, det ger jättefina muskler och hästen blir visserligen trött i kroppen ganska fort, framför att i början, men inte i huvudet och det tycker jag är viktigt!

Jag skulle heller inte rida en dressyrträning dagen efter hoppträningen. Det tycker jag blir för tufft, både mentalt och kanske även fysiskt.

Lycka till, jag tittar gärna på lite bilder om du fortfarande vill visa!

Men 3 dagars ute ridning? Är det så lite ? :crazy: men hur går det med dom som tävlar fälttävlan? Dom tävlar ju dressyr och hoppning efter varandra, dom behöver ju inte ta det lugnt varannan dag, elr?!

Nej, men de hästarna går ofta bara ett par stora tävlingar per år, så det går inte riktigt att jämföra.

Håller du dig i skogen tre dagar/vecka och en vilodag så blir det säkert jättebra. Tänk på att det är oerhört viktigt för dem att röra sig på varierat underlag. Skritta på asfalt, trava på mjukare grusväg osv. Ett ridhusunderlag är ofta inte så optimalt som man vill tro, utan det viktigaste är variation!

det är sant, men vi har två ridhus ;) ett med (lite väl) hårt och ett med mjukt underlag :D:rofl:

Men 3 dagars ute ridning? Är det så lite ? :crazy: men hur går det med dom som tävlar fälttävlan? Dom tävlar ju dressyr och hoppning efter varandra, dom behöver ju inte ta det lugnt varannan dag, elr?!

Du har ju skrivit i din schema att du bara rider ut en dag? Dem som tävlar fälttävlan har sina häst i mkt högre kondition än vad din häst är i. Och på träning hoppar du säkert 40 språng, på tävling runt 15.

Nej, på både Onsdag, lördag och söndag rider jag ut :) det kanske ínte var världens bästa sak att jämföra med, men en häst måste väl kunna gå hårt två dagar i rad, elr hur?!

Det enda jag har något att säga om är att jag personligen inte skulle låta min häst stå dagen före en hoppträning, men det är jag och min häst det ju.

Och sen behöver hästen mycket dressyr då hon kan bli rätt svår ibland + att hon inte kan så mycket. :P (inte så mycket riden) :D

jag har varken haft ridhus eller ridbana de senaste två åren (vi gjorde en ridbana nu i somras men den är fortfarande inte optimal så jag rider knappt på den)
och min tjej är minst lika bra dressyrtränad som de andra pållarna i min träningsgrupp. min tjej är också ung (7 år) och var väldigt lite musklad när jag fick henne.

så dressyr i skogen är minst lika bra som på bana/ridhus!
jättebra att du rider lite på ängar/fält, optimalt nu när det lätt kan frusna till i backen :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka