ridschema? riddagbok?

T

Tican

är det bra att göra?? behövs det? själv försöker jag komma ihåg att skriva dagbok, och har ett träningsschema (som jag inte följer :D). jag är den enda som rider min pålle men jag skriver mest i dagboken för att ha lite koll på vad jag gör så inte dagarna flyter ihop lixom. och få lite dåligt samvete när jag skriver "smörjning: nej" för sjuhundronde gången.. :D vad ycker ni om sånt här? överdrivet?

Jag och ägaren skriver riddagbok på medryttarpållen.
Det gör det lättare att variera träningen för hästen.
Dessutom är den ju bra för att rapportera olika saker om hästen, t.ex. dagsformen.

Träningsschema tycker jag bara behövs om man ska uppnå vissa mål.

Tycker att det är oerhört bra och praktiskt att skriva ner vad man gör så att det blir lättare att hålla koll på hur varierande ridningen blir, hur många dagar hästen har gått, när man hoppade sist etc.

TYVÄRR "glömmer" jag att skriva hur ofta som helst, så egentligen kunde jag väl hellre låta bli... :smirk:

Annars så tycker jag att det är jättebra.

Jag tycker det är kanon med dagbok, skriver i den varje dag och även medryttaren en gång i veckan vad vi gjort och hur hon kändes. Veckan före tävling skriver jag också upp dag för dag hur hon ska ridas!

skriver man dagbok på små saker, så märker man bättre om hästen förbättras eller om man sitter å tjattar samma saker hela tiden, det blir lättare att variera då tycker jag. dagarna när jag har häst fritt på sommaren så 'flyter' det liksom ihop som du sa, å jag glömmer hälften av tiden att skriva, men det är kul att gå tillbaka å läsa efteråt med.

jag skriver dagbok varje dag för min häst.
då kan man kolla vad man gjorde förra veckan/igår osv.
bra så man inte gör samma saker och så ser man framsteg och sånt lättare.

har inget schema,men skriver vad vi gjort och hur de gått och om nåt skulle kännas "konstigt"

tycker de e bra att ha och titta tebax i

jag skall ha det på min kuse,så min medryttare och jag kan titta vad vi har gjordt och vad vi tänker göra

Jag och ägaren skriver det på medryttarpållen :)
Tycker det är bra så man kan variera arbetet och om hästen gått hårt dagen innan kan man ta det lugnt dagen efter. men om det bara är en själv så är det väl inte lika nödvändigt...men det kan ju vara bra att ha ändå :) Som en liten dagbok!

Jag brukar skriva det. Mest för att komma ihåg vad jag gjort, hur det gick -vilket humör var han på? Var det något ovanligt som hände? Sen om någon annan kommer och rider honom så kan de se vad jag gjort och sen variera ridningen utifrån det, vilket jag också gör naturligtvis..! Mycket bra att ha!

skriver i dagboken, varje gång jag har tagit hand om hästen. För att kunna variera ridningen då vi är fler peroner som rider han

Att föra riddagbok är en mycket bra ide.

Då har du koll på dagarna som varit, när alla veterinär/hovslagarbesök behöver bokas in, de träningar du utfört, och hur hästen har varit för dagen. Skador, annorlunda beteende, foderkrångel mm är då lättare att spåra.
Sen är det mycket enklare att planera inför framtida träningar eftersom man har koll på det man utfört, hur det gått, vad man gjort, och vad mer man behöver träna på samtidigt som man kan planera utefter hästens form och humör.

jag har börjat nyligen. skrivet in avmaskning, hovslagare, avd vi gjort, träningar för instruktör m.m

Vi har skaffat det till min medryttarpolle.
Tycker det är jättebra så man vet vad hästen gjort dagen innan om något känns konstigt.
Hade det på en häst jag red förut o tycker det funkar jättebra. :idea:

Jag är rätt noga med riddagbok. Jag började skriva enbart för "mina känslor" att komma tillbaka på hästryggen och utvecklingen där. Men samtidigt är det bra anteckningar, för vad som sagts i stallet, veterinärer, hovslagare, övriga överenskommelser och så vidare.

Jag får abstinens de dagar jag inte har tillgång till dator. Jag VILL skriva, varje dag. *S*

Jag är så snurrig :D så jag måste skriva upp vad jag gör och hur hästen känns för att komma ihåg det. Bra att ha och kunna gå tillbaka i tycker jag.

Rekommenderas absolut!

Jag köpte min häst i somras, och jag började då väldigt seriöst med att lägga upp ett träningsschema. Tyvärr sprack detta pga diverse olika saker.
Numera har jag endast en dagbok där jag skriver ner vad jag gjort, hur det gått och poängsätter träningen, allt detta för att kunna underlätta framöver, och se hur det utvecklar sig. Tycker själv att det känns bättre att ha lite koll och kunna gå tillbaka och veta exakt vad man gjort, när vet och hovslagare kommit osv...

En annan kul grej med en riddagbok är att man har kvar den för framtiden. Jag har fortfarande MYCKET nöje över att läsa vad vi höll på med när jag och en kompis hade ett par ponnier ihop när vi växte upp. (en i taget alltså) Vi roade oss också med att ta fram statistik över hur länge vi red i medeltal och hur många procent vi red i skogen, dressyr, hoppade o.s.v. Jättekul att ha kvar, speciellt nu när ponnierna tyvärr inte finns kvar i livet...

Jag skriver dagbok och har gjort det sedan jag började aktivtera min häst vid dryga 1 års ålder. Skriver ner vad vi gör och hur länge. Rapport om dagsform osv. Detta var mycket bra att ha när jag fick åka till ATG med pållan. Kunde direkt se när pållan börjat krångla och vad hon hade gjort precis innan.

Det är också väldigt för för sin egen del. De dagar när man inte tycker att man kommer någonstans, så kan jag gå tillbaka och läsa om när jag tränsade henne första gången. Inser då att man visst kommit någonstans... :D

Träningsschema hade jag till pållan förra året. Då var målet att kvala till 4-års championat i fälttävlan, vilket hon gjorde och vi var även med på finalen. Visserligen stannade hon i terrängen, men hon hade befäst sina kunskaper och var allsidigt tränad och hade bra kondis. Vilket var det övergripande målet.

Jag är sådan att jag måste ha ett bestämt mål med utbildningen av min häst, annars så blir det bara blahablaha med träningen :D . Nu väntar jag på att en hovledsinflammation ska läka ut, så vi ligger cirka 1 år efter i min planering :angel: men kan inte göra något annat än att vänta tills hon är frisk och sedan göra en revidering av målen och träningsschemat! :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama