A

AngelicaPower

Jag rider montè. Får jämt ridsår av sömmarna vid knäna på ridbyxorna. vad göra? :confused:

Sv: Ridsår

Det finns massa tips, typ köpa nya ridbyxor utan sömmar; ha nylonstrumpbyxor under osv. Dom kanske är för stora så de veckas och gnuggas mot huden? eller det var iof sömmarna. Men prova nylonstrumpbyxor!

Det finns massa tips, typ köpa nya ridbyxor utan sömmar; ha nylonstrumpbyxor under osv. Dom kanske är för stora så de veckas och gnuggas mot huden? eller det var iof sömmarna. Men prova nylonstrumpbyxor!

tack för tips =)

kan vara så dom är lite för stora jaa, men är likadant med vilka ridbyxor jag än använder... och dom jag har just nu är knäförstärkta, alltså ingen söm över knäet, hmm...

men ska testa med nylon, men blir inte det skitvarmt? blir nog svettig i vilket fall hehe...

Jag får också ridsår, det är hemskt :S

Men jag får ha helskodda ridbyxor, det hjälper mycket. Men om det inte är tillräckligt så se till att inte vara för torr om benen (hudcreme hjälper lite) och att he på skavsårsplåster på knäna. ^^

Det blir säkert ganska varmt och äckligt med nylonstrumpbyxor, har aldrig provat det själv, men det kan va värt det ;)
Finns ju också såna där distansbyxor som typ är som cykelbyxematerial utan sömmar osv!

Hej! Använder du jockeybyxor?
Testa talk (antar att skavet uppstår på inre "knä-knöl", vad det nu heter.............

Jag får också ridsår, det är hemskt :S

Men jag får ha helskodda ridbyxor, det hjälper mycket. Men om det inte är tillräckligt så se till att inte vara för torr om benen (hudcreme hjälper lite) och att he på skavsårsplåster på knäna. ^^

helskodda ridbyxor blir ännu värre, för då blir ju hela "sömmen" på¨knäet...
jag använder skavsårsplåster, funkar lite

Det blir säkert ganska varmt och äckligt med nylonstrumpbyxor, har aldrig provat det själv, men det kan va värt det ;)
Finns ju också såna där distansbyxor som typ är som cykelbyxematerial utan sömmar osv!

åhh sådana kanske skulle vara något. men vart kan man få tag på såna?

Hej! Använder du jockeybyxor?
Testa talk (antar att skavet uppstår på inre "knä-knöl", vad det nu heter.............

nej jag rider i vanliga crw ridbyxor, typ bomulls, förstärkta vid knäna, men inte knäskott...

nej inte riktigt, det är lite mer framåt och nedåt på knäna :S

Jag fick ofta ridsår där bak förut...haha Det enda som jag tycker hjälper (både i förebyggande syfte och när det är för sent) är att smeta in MYCKET salva, typ vaselin eller idomin. Det förebygger att man får nya och om man redan fått sår så är det helt magiskt, när man smörjt in känns det inte alls när man rider!

Hela den delen som "ligger ann" alltså. Jag har kollat lite bilder och ser att många rider med jockeybyxor, kanske något att testa i alla fall? Spännande förresten! Kul med nya dicipliner! Får lära mig mer - för det verkar vara en bra sport att vara åskådare på.

åhh sådana kanske skulle vara något. men vart kan man få tag på såna?

Jag är inte säker. Googla på distansridbyxor eller något. Har läst om det i någon annan tråd för länge sen, men då va en bifogad sida borta eller något. Men det finns kanske i välsorterade hästbutiker (alltså inte t ex på hööks). Men som jag har förstått det är det cykelbyx-material som inte har några sömmar på insidan. om du inte hittar distansbyxor så kan du ju pröva dig fram typ sy ett par sömlösa i ett mysigt material :p

Jag fick ofta ridsår där bak förut...haha Det enda som jag tycker hjälper (både i förebyggande syfte och när det är för sent) är att smeta in MYCKET salva, typ vaselin eller idomin. Det förebygger att man får nya och om man redan fått sår så är det helt magiskt, när man smörjt in känns det inte alls när man rider!

ok får testa det med. men då går det ju inte att ha skavsårsplåster samtidigt

Hela den delen som "ligger ann" alltså. Jag har kollat lite bilder och ser att många rider med jockeybyxor, kanske något att testa i alla fall? Spännande förresten! Kul med nya dicipliner! Får lära mig mer - för det verkar vara en bra sport att vara åskådare på.

JAA men det har du ju faktiskt rätt i. de flesta har ju börjat rida i det nu. kanske är just därför. stort tack för det tipset :D

Jag är inte säker. Googla på distansridbyxor eller något. Har läst om det i någon annan tråd för länge sen, men då va en bifogad sida borta eller något. Men det finns kanske i välsorterade hästbutiker (alltså inte t ex på hööks). Men som jag har förstått det är det cykelbyx-material som inte har några sömmar på insidan. om du inte hittar distansbyxor så kan du ju pröva dig fram typ sy ett par sömlösa i ett mysigt material :p

ok får googla mig fram =)

men jag tror det är 100ggr billigare att köpa typ vanliga såna byxor än ridbyxor i det materialet hehe

Liknande trådar

Utrustning Efter 30 år som ryttare har jag för första gången fått ridsår, i ljumskarna. Sadeln är utprovad och ny, jag hamnar i en korrekt sits i...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: Oknytt
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: Mrs Chippy
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur