A
AngelicaPower
Jag rider montè. Får jämt ridsår av sömmarna vid knäna på ridbyxorna. vad göra?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns massa tips, typ köpa nya ridbyxor utan sömmar; ha nylonstrumpbyxor under osv. Dom kanske är för stora så de veckas och gnuggas mot huden? eller det var iof sömmarna. Men prova nylonstrumpbyxor!
Jag får också ridsår, det är hemskt :S
Men jag får ha helskodda ridbyxor, det hjälper mycket. Men om det inte är tillräckligt så se till att inte vara för torr om benen (hudcreme hjälper lite) och att he på skavsårsplåster på knäna. ^^
Det blir säkert ganska varmt och äckligt med nylonstrumpbyxor, har aldrig provat det själv, men det kan va värt det
Finns ju också såna där distansbyxor som typ är som cykelbyxematerial utan sömmar osv!
Hej! Använder du jockeybyxor?
Testa talk (antar att skavet uppstår på inre "knä-knöl", vad det nu heter.............
åhh sådana kanske skulle vara något. men vart kan man få tag på såna?
Jag fick ofta ridsår där bak förut...haha Det enda som jag tycker hjälper (både i förebyggande syfte och när det är för sent) är att smeta in MYCKET salva, typ vaselin eller idomin. Det förebygger att man får nya och om man redan fått sår så är det helt magiskt, när man smörjt in känns det inte alls när man rider!
Hela den delen som "ligger ann" alltså. Jag har kollat lite bilder och ser att många rider med jockeybyxor, kanske något att testa i alla fall? Spännande förresten! Kul med nya dicipliner! Får lära mig mer - för det verkar vara en bra sport att vara åskådare på.
Jag är inte säker. Googla på distansridbyxor eller något. Har läst om det i någon annan tråd för länge sen, men då va en bifogad sida borta eller något. Men det finns kanske i välsorterade hästbutiker (alltså inte t ex på hööks). Men som jag har förstått det är det cykelbyx-material som inte har några sömmar på insidan. om du inte hittar distansbyxor så kan du ju pröva dig fram typ sy ett par sömlösa i ett mysigt material