Ridrädsla..

Z

Znusmumriken

Det har hänt en jättekonstig sak. Som bara kom utan förvarning! jag har alltid varit rätt modig av mig gällande ridning osv. Men nu helt plötsligt har fjärilarna i magen förvandlat sig till stenar. Innan varje ridlektion så oroar jag häcken av mig(inte världens bästa uttyrck.. :crazy:), har varit nära på att gråta fler ggr. Men sen, såfort jag sitter på ponnyn så blir allt helt underbart. Och när jag precis har klivit av, så längtar jag till nästa gång. dock går det över.. :confused:
hur ska jag få tillbaka ridsuget?

Sv: Ridrädsla..

Du känner inget krav på att du ska prestera så att du kan ha fått någon typ av prestationsångest?

Precis vad jag också tänkte :)

TS: försök att tänka på allt det som gör det så mysigt att rida och hålla på med hästarna. Håll kvar känslan :)

Du känner inget krav på att du ska prestera så att du kan ha fått någon typ av prestationsångest?

kan vara det! jag börja i en ny grupp den här terminen, och jag kände mig inte så bra.. som att alla var mkt bätte än mig. Är en otrolig tävlingmänniska, mst alltid vara bäst på allt.. :(

För mig som har rädslan som bihang för det mesta (fast jag ständigt jobbar på att mota bort den) :crazy: så är det bara att inte tänka så mycket innan man ska iväg.
Jag bara bestämmer att nu ska här ridas, fixar allt och har bara som mål att göra iordning och komma upp i sadeln.
Sen när jag väl sitter där brukar de flesta av fjärilarna avlägsna sig och jag inser hur underbart det är :laugh: !

Jag började tänka prestationsångest för att jag själv kan känna det ibland, nu börjar det vara rätt lugnt men att vara ny i gruppen är ju alltid pirrigt och man vill ju vara bäst..

kan vara det! jag börja i en ny grupp den här terminen, och jag kände mig inte så bra.. som att alla var mkt bätte än mig. Är en otrolig tävlingmänniska, mst alltid vara bäst på allt.. :(

:idea:

Svårare än så var det inte ;)

Släpp tävlingstanken (svårt kanske, men det går), alla kan inte vara bäst på allt.
Du tror att alla andra är "bättre", strunt i det. Ni har säkert olika utgångspunkter och har kanske hållt på olika länge. Det är din ridning och dina framsteg det handlar om. :)

:idea:

Svårare än så var det inte ;)

Släpp tävlingstanken (svårt kanske, men det går), alla kan inte vara bäst på allt.
Du tror att alla andra är "bättre", strunt i det. Ni har säkert olika utgångspunkter och har kanske hållt på olika länge. Det är din ridning och dina framsteg det handlar om. :)

tack tack! :) har varit och kollat när några andra rider, stort plus. Blir otroligt ridsugen då!

Du har ingen häst du kan låna, eller kanske hyra på ridskolan och bara "göra vad du vill" när du rider... Du bestämmer, ingen press

Jag känner exakt likadant!! :O
Jag är alltid jätte nervös innan jag ska rida, när jag är på väg till stallet. Ibland känner jag mig illamående också. Men sen när jag vet vilken häst jag ska rida försvinner allt bara och jag tycker det är jätte kul igen.
Vet inte varför, jag är ju inte rädd för något speciellt?? Jo, kanske att jag inte ska få min favorithäst men om jag inte får henne så känns det ändå bra...
Fattar inte :p

Försök att ändra tankesättet lite. Att vara "rädd" kanske inte är rätta ordet och det är mycket negativt laddat. Iallafall inför en lektion. Tänk istället att du är "nervös/pirrig" inför lektionen, mycket mer positivt laddade ord.

Inför tex en tävling kan man ju bli nervös, men kom ihåg att du kan ju det här! Du har ju valt att göra detta för att det är kul. Och om du nu inte är lika bra som de andra: vad gör det? Det kommer alltid finnas någon som är bättre än dig. Och ärligt talat: vem bryr sig?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 711
Senast: tanten
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 341
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 163
Senast: Lisa2014
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka