Jag GILLAR att SWB tog tag i en förändring med en gång!
Och jag tror det blir bra, treårstest är i första hand för att bedöma avelsframsteg och då räcker bedömning från marken långt. Missar man treårstest finns möjlighet att tävla sig till högre avelsvärdering med.
Men två egna tankar, som jag bara tänkt och inte har några bevis för:
”Det behövs bara tio pass för att klara ridprovet”
Den kommentaren har jag hört MÅNGA gånger.
Och den stämde uruselt på de två hästar jag har nu. Med stoet tog steget insittning snarare månader innan hon var bekväm med att man satt på henne, sen fick det fort att få det styrbart och med helt okej ridbarhet.
Och med valacken var det snarare ridningen som var ”läskig” och som han behövde tid på sig att förstå.
Så tanken är:
Många okomplicerade hästar räcker det med tio pass för.
Och det är kanske de hästarna stallet som avslöjades för hästmisshandel i Aftonbladet blivit känd för? Och att se som lämnar sina hästar dit förväntar sig att deras hästar ska vara klara på tio pass och kunna finlira visning sedan?
Och kanske är det för att man inte accepterar/arbetar efter de ”hästar som tar mer tid på sig” som gör att de övergrepp vi såg i Aftonbladet blir en väg att försöka lösa de svåra hästarna lika snabbt som de okomplicerade?
Båda mina är helt klart inridna och tävlar och fungerar bra som tävlings- och ridhästar. Men ingen av dem var klar till treårstest (ridningen). Hade alternativet visa utan ridning men ändå kunna få poäng hade de däremot kanske visats och man hade fått mer information till utvärderingen av deras anfäder?
Tanke två, det vore väl rätt enkelt att fixa så att SWB kan godkännas ”ridmässigt” med ett ridtest för en utbildad tränare eller ridlärare eller vad man nu vill?
Kan den delta på träningen, sittas upp på, ridas, styras, byta gångart så kan väl tränare med tränar licens posta intyg till SWB om att hästen är ridbar?
Svårare behöver det väl inte vara?
Fast i ärlighetens namn borde ju ett körtest också vara okej?