Jag tycker lite olika saker om ändringen:
1. Jag tycker att hästen ska ridas för att få diplom eller *** prestationsklass som ston kan få. Vi behöver belöna ridbara/användbara hästar.
2. Men jag tycker inte att ridningen (för diplomet) behöver ske på unghästtest. Diplomeringen ska kunna hämtas fram till det att hästen är fem år. Det ska vara SWB som huvudorganisation som skickar ut diplomen, inte de regionala föreningarna.
3. Ridningen vid Unghästtest är inte krävande om hästen är normal i utvecklingen. De behöver inte gå i form eller ens vara ställda i innersidan på böjt spår. De ska bara visa gångarterna någorlunda sammanhållet. Jag tror att många som är kritiska mot ridprovet inte är insatta i reglementet. Sen vet jag att det har varit lite ojämna krav mellan domarna, men bland de rutinerade är det lika "krav". Det flest missar på är att de är för trötta så att de för dagen inte kommer ihåg vad galoppskänkeln betyder.
4. Poängen ska inte vara diplomgrundande i sig (precis som det varit hittills).
5. Toppen att testet på Breeders mer motsvarar kvalet. MEN det här med att de ska visas på åtta vet jag inte riktigt om jag gillar. Det är inget som de övas i före Unghästtestet, och det blir ju ytterligare en sak som unghästarna ska lära sig, även om det säkert är lättare än ridningen.