Jag växte upp med en ambitiös mamma som fokuserade och "pushade" på att jag skulle få en bra utbildning. Det var inte tal om att jag skulle få gå naturbruk/-hästinriktning under gymnasiet, utan jag skulle göra svår matematik etc som behövdes för att kunna bli ingeniör/läkare/etc. I dag har jag en bra utbildning (mastergrad) och ett mycket välbetalt och bra jobb, samt råd med att hålla egna hästar - men: jag skulle lika gärna kunnat komma hit om jag gått ridgymnasium. Och - jag ångrar fortfarande att jag gått miste om det under min ungdom, samt om jag tänker efter är nog lite bitter på min mamma, som pushade så stenhårt på "bra utbildning".
Lite OT men nu är ju tråden ändå inne på dotterns ev studiemotivation... den är såklart en stor del av valet. Själv hade jag toppbetyg från högstadiet, jag hade höga krav på en framtid med rätt utbildning osv. Jag kom in på alla linjer jag ville och kunde välja och vraka, hade sökt alltifrån teknisk linje med mer naturlikt program och ridgymnasiet som var samhälls i grund. Jag valde det senare dels för tt det var en enorm chans då ett fåtal valdes ut och det var pga ridprov. En mkt bra ridutbildning.
När jag väl kom till gymnasiet var jag så jäkla skoltrött, hade stora problem med mig själv osv och hade flera IG i betygen under gymnasiet. Hade det inte varit för hästbiten som vägde upp poängmässigt med MVG och VG i allt, så hade mina poäng varit i botten. Hade jag gått en mer teoretisk och naturvetenskaplig linje hade mina betyg varit totalt värdelösa.
Så i den åldern handlar det också mkt om att ens ta sig igenom skolan, beroende på vad en har för förutsättningar.
Jag hade aldrig tagit mig dit jag är i idag ridmässigt, om jag inte gått just det ridgymnasiet. Men jag vet många som gått mindre kvalificerade ridutbildningar som lika gärna kunde ha kommit dithän och längre, om de satsat på att ha en medryttarhäst och bra tränare... Så det gäller att hitta Rätt ridutbildning om den i sig ska ta en framåt. Om det handlar om att ta sig igenom skolan alls, ja då är nog ridutbildningen sekundär.
Det är många aspekter i den här frågan. Jag inser att det är Så skönt att ha tagit sig igenom, och förbi, tonåren med råge....