Alla skolor ska följa läroplanen och därmed göra barnen redo för gymnasiet. Jag tycker inte det är svårt alls. Jag sa till mina barn att de ska gå det de vill gå, tvärtemot yrkesvägledares tjat om diverse andra linjer de inte var intresserade av. Visserligen på gymnasiet men ändå. Aldrig i livet att jag hade sagt till mina barn att de skulle välja något annat än de själva var motiverade att gå eller ens fundera över vad jag skulle vilja att de gick. Det är inte mitt val att göra, det är deras liv.Talade med en väninna som är lärare och hon sa att IES ger en bättre utbildning än den andra skolan. Dock betyder ju det är det är "lättare" att få högre betyg på den kommunala skolan MEN IES gör henne mer redo för gymnasiet...
svårt detta... Ja hon är BARA 13 men känns som viktiga val. Vet vad hon vill men JA bestämmer än så länge...
Det hade varit svårt om hon hade vägrat gå i skolan. Nu handlar det om att hon vill gå i en viss skola men du tycker att det är finare att välja den andra som hon får kämpa med. Visst bestämmer du nu men du har också skyldighet att ta beslut med hennes bästa i åtanke, inte enligt din vilja och önskemål. Vill du stå där om fem år med en unge som är så skoltrött att hon hoppar av gymnasiet för att du tyckte hon skulle gå i en skola hon inte ville gå? Det är tyvärr ett tänkbart scenario och då ska du också kunna stå för det. Ta på dig skulden för det och hjälpa henne att reparera det. Det är knappast så att hon har större chanser framöver för att hon går IES. Engelska lär sig ju ungarna med modersmjölken nuförtiden. Du skriver själv att du lever genom henne. Det är kanske något du ska sluta med. För hennes skull. Hon är ju inte du. Hon är en egen individ med egna önskningar, drömmar och mål hon ska få förverkliga. Hon ska inte behöva förverkliga dina.