ridproblem

H

HappyBroline

jag rider två stycken halvblod som båda hade stått i 2 år innan jag började rida dom för några månader sen. jag har problem med båda hästarna när jag rider.

1.
Den ena hästen, Lord 13 år, är mycket känslig och nervös. Han har tävlat medelsvår och funkar jätte bra på ridbanan. Han verkar ha väldigt dåligt självförtroende och litar mest på ryttaren. Problemmet med han är när man rider han ute. Han är oerhört bakskygg och så fort det kommer någonting bakifrån (te x. joggare, bilar, moppar mm) så bakar han ner i diket kastar sig upp stegrar och börjar galoppera på stället. Hur ska jag bli av med baksygget? Lord går under helspänd hela ritten när man rider och det känns som han ska explodera när som helst. När han blir rädd så får man han knappt att skritta sen utan han går och trippar fram hela ridturen. Nästan jämt när man rider han ute drar han sig mot dikena. Där jag rider ganska mycket är det jättestora diken och det är väldigt jobbigt när han alltid är på gränsen till att ramla ner. Hur ska jag träna bort det?
Hur ska jag få upp hans själförtroende så att han litar mer på sig själv?

2. Den andra hästen, Pancho 16 år, är en mycket mer bestämd herre. Då han varit hingst längre än normalt (han e vallack nu) så tror han att han kan bestämma över allt och alla. problemmet med han är när man rider han i paddocken och ska galoppera. i bland kan han galoppera jätte lugnt och fint men i bland exploderar han när man lägger galoppfattning och drar i väg som ett ånglock över paddocken. Samma sak kan hända när man travar också. Han kan trava jätte fint i perfekt form när han helt plötsligt, utan förvarning, bara drar i väg i hela padocken i full fart. Hur ska jag göra så att han bli av med det? finns det några bra övningar så att han lugnar sig?

Jag vill också påpeka att jag känner mig alldrig osäker när jag rider någon utav hästarna så det finns ingen nervositet eller spändhet som jag smittar av mig.
Jag skulle vara väldigt tacksam om jag fick hjälp med mina problem

:banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump:

Sv: ridproblem

Nu ska jag komma med en helt knasig ide kanske till lord. Men min envishet har funkat bra på min häst så jag tänkte att jag iaf skulle ta å våga skriva ut den.
Dock kräver den en medhjälpare. Knyt upp hästen ute på stallplanen å så står du där å pysslar med den. Be kompisen att ta cykeln å cykla förbi bakom hästen var 5-10 minut. En bra bit ifrån i början å se vart han börjar bry sig någonstans (självklart inte så nära så att han kan sparka om han vill å gärna att han inte sitter fast hårt. Hellre att ni gör det på inhägnat område å han kan komma loss med väldigt lätt ryck som knappt känns för honom). När ni märker att han börjar bry sig. stanna kvar på det avståndet å cykla fram å tillbaka på det avståndet å cykla fram å tillbaka några gånger tills han slutar bry sig. När han slutar bry sig så beröm omedelbart å släpp ut i hagen. Du ska självklart gå undan en liten bit så du inte kan bli skadad. Upprepa processen nästa dag å dagen efter det (eller så ofta ni har tid, men så ofta som möjligt går) så blir det nog en förändring till det bättre å så kan ni byta till att medhjälparen joggar förbi eller gör något annat när hon kommer förbi. så han vänjer sig vid bra mycket. När han vant in sig med ett bra avstånd så rid ut å ha medhjälparen på cykel som åker fram å tillbaka med en stunds mellanrum mellan gångerna det kommer bakifrån. Eventuelt kan du kasnke prova med öronproppar i början å se om det hjälper för då hör han inte när det kommer bilar bakifrån så han kan inte tänka på det innan det händer.

Pancho har jag ingen anning om, vissa hästar har ju alltid ett hingstbeteende som en tvååring hela livet. men jag skulle nog prova med att göra allting hux flux å ofta. byt gångart ofta. ta ny gångart där man inte brukar byta gångart å se hur han uppfattar det.

Tack för tipset!
Det ska jag absolut prova. Tror att det skulle funka. Det med öronproppar vet jag inte riktigt hur det skulle funka. Vi får testa oss fram.
Men jag ska absolut testa det med att jogga och cykla bakom.:) :smirk::D

Nja öronpropparna är ju bara en tanke, beror ju helt på hur hästen reagerar på dom.
vet inte hur mycket sådana kostar heller, tävlar ju varken galopp eller trav med min.

moonlightgarden skrev:
Nja öronpropparna är ju bara en tanke, beror ju helt på hur hästen reagerar på dom.
vet inte hur mycket sådana kostar heller, tävlar ju varken galopp eller trav med min.

Som öronproppar borde det ju funka med lite fetvadd, (borde finnas på apoteket)

Jo det funkar väldigt bra, fast varje bit går bara att använda en gång sedan börjar dom luda sönder sig i örat å det är inte så bra.

Fast man kan ta ett par strumpbyxor som man stoppar ner en lagom tus i knyter om å klipper av på lagom läng. Men jag varnar dom blir äckliga att hålla på med å är inte tvättbara.

moonlightgarden skrev:
Jo det funkar väldigt bra, fast varje bit går bara att använda en gång sedan börjar dom luda sönder sig i örat å det är inte så bra.

Fast man kan ta ett par strumpbyxor som man stoppar ner en lagom tus i knyter om å klipper av på lagom läng. Men jag varnar dom blir äckliga att hålla på med å är inte tvättbara.

Luddar av sig, nä det låter ju inte så roligt. De kan ju i alla fall vara en ide med vadd el vadd i strumpbyxa om man vill testa ideén en eller två gånger innan man åker iväg och köper riktiga proppar (var nu de finns)

jag ska testa med öronproppar på han men tyvärr tror jag inte det hjälper. Varför som han är bakskygg tror jag bara att han kommer bli överraskad. Nu är han sån att så fort han hör nåt bakifrån så vänder han sig så att han ser det och står på helspänd. ibland hör han inte det som kommer bakifrån och blir jätte överraskad och stegrar och sånt. Vilket jag tror ungefär samma sak händer med öronproppar. Att han bli överraskad när han inte ser eller hör det som kommer.. Men man kan ju alltid testa. Det är ju värt ett försök.

Jo, det är ju en tanke.

Finns på börjes å antagligen vilken travshopp som helst i sverige.

aa jag får kolla runt lite och se om jag hittar några

Det får du göra, borde vara ganska lätt om man vet vart man ska leta :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama