Ridponny - Raskod

Sv: Ridponny - Raskod

Nja det var inte så jag menade.

Jag menade att hon valde det registret istället för att regga i ASRP...vilket måste ju betyda att ur folks åsyn ger alltså ASRP sämre papper för dessa WPB än att regga som WPB direkt?....när egentligen dessa typer av korsningar skulle kunna funka utmärkt inom ridponnaveln.

Jag tycker hela ASRPs koncept är underligt....verkar vara lättare att gräva efter guld än att lyckas få en ponny reggad med "riktiga papper" i ASRP.Att man inte ens ska kunna visa hingstar med inslag av udda blod men som ändå är av rätt typ och står högt i blod...tycker jag är väldigt underligt.

Man kan kalla det för vilka fina namn man vill...i botten ÄR det ändå en korsningsponny.En ponny som har blivit förädlad...nästan alla ponnyer har någonstans på vägen blivit förädlade.

Avlat sedan kriget skrev du...jag tycker då inte att jag kan se denna enorma skillnad på de tyska ridponnyer jag sett, jämfört med en del svenskfödd ponnyer som haft mkt hbl,arab och fbl inslag....och då syftar jag på BRA svenska ponnyer.Men jag vet inte ens om den typen av ponnyer är välkomna i ASRPs huvudregister...säkerligen inte.

Jag förstår inte varför svenskarna alltid tror att gräset alltid är grönare utanför.Visst där finns mkt bra...men det gör det här med-men det kanske kräver att man får öppna ögonen och leta lite mer.Jag tycker att hingsten Vermont är ett lysande exempel på detta.Naturligtvis ska man plocka in sådant som är bra...men inte glömma vad vi redan har som är bra också-som också kan utgöra en lyckad kompott i slutenden.

Så som ni beskriver...ligga ljusår efter.Gör vi nu det...ja då lönar det sej inte ens att använda dagens godkända ridponnyhingstar heller?? Man skulle få ställa sej och importera nya generationens kommande föl för att komma ifatt något sådant i såfall.Dvs detta skulle vara ett måste för att ligga på jämn nivå så som ni beskriver det....och ska man se det så -ja då har ju alla importer av dagens avelshingstar skett i onödan....om man nu ska hårddra det.

pezon skrev:
Detta låter ju "intressant" att sådana hingstar som Coelenhage´s Lets Be the Best bara är
korsningsponnyer och därför inte skulle kunna bli godkända i ASRP. Om jag har förstått dig
rätt så skulle Coelenhage´s Purioso, som är resultatet mellan två korsningsponnyer, inte heller kunna bli godkänd i ASRP om han hade varit född här. Det är ju tur att det finns andra föreningar att registrera i.

Ja där har du helt rätt. Om Colenhage´s lets Bee the best varit född i dag i Holland hade han inte kunnat bli NWR hingst. Nederland welsh ridponny har samma regler som ASRP, att avkommor som har möjlighet att avelsvärderas måste ha en far införd i HBI NWR och en mor införd i HBI NWR. Alla övriga korsningar med welsh registreras i WPB.
Däremot hans son C. Purioso har en fader införd i HB I och en moder införd i HBI.

Colenhages Lets bli The Best är den enda förstakorsningshingst som har stambokförts, varför vet jag inte.
Det måste ju under deras mer än 40 åriga historia funnits mängder med förstakorsningshingstar.
Men jag vet att NWR tidigare i sin historia hade ett dispenssystem liknande ASRP´s. Att när det visades något intressant men som inte fullt ut uppfyller härstamningskrav så var dispens en möjlighet.

NWR är ju en korsning mellan welsh och fullbloden, till wels räknas i Holland inte Cob. Däremot är det welsh föreningen som registrerar och stambokför Cob, av den anledningen heter föreningen Nederland welsh and Cob soc.
Det är av den anledningen som Cob inte är erkänd ras inom NWR--det är en ren welsh ridponny.
Nu är det dock så att många sec B welshar för cob blod så på den vägen har det kommit in lite så där i "smyg". Men mest cob blod har stoet Sheila fört in i NWR, och då hgenom sina söner Conquistador och Valentino (helbror med Power Boy). Sheila var ett korsningsto welsh sec C/D (tror jag) och i årsbok från 1994 står att läsa i artikel om "Welsh Cobs bijdrage aan de andre sekties" att hon stambokfördes med dispens.

Det är väl inte så att man tycker illa om Nf korsningar, om jag hade ett bra NF sto skulle jag betäcka henne med en bra NF hingst, vissa raser passar bäst i sin egna ras

Helt riktigt, NF passar inte att korsa om man vill föda upp Ridponnyer, någonstans måste man också bestämma sig för VAD man vill föda upp, sätta mål för sin egen avel, inte bara göra föl. Men eg är det inte märkligt att just NF inte passar då den rasen redan består av 34 raser och det är inte länge sedan man slutade korsa, då jämfört med andra ponnyraser som anses "rena". Kanske är problemet just att de inte är homogena - det spretar för mycket redan när man renavlar och blir helvilt när man korsar igen...

WPB kommer säkert att växa till sig även i vårt land med frågan är om vi behöver ytterligare en section för "blandade" ponnyer? Förvirringen tycks redan vara total och det lär inte bli enklare. :confused:

Jo jag glömde en viktig sak i sammanhanget. Fram till år 2003 kunde renrasiga welsh ston (sec A och B) visas och avelsvärderas för ridponnyavel. Av den anledningen finns många renrasiga welsh ston stambokförda i HB I NWR (som fram till 2003 hette sek K).
Dessa ston hade då dubbla identiteter, men ofta ser man att det var några ston som troligtvis inte var så rastypiska inom sin egen sec, som då antagligen bättre passade in i sek K.

NWR är numer en stängd stambok och när stamboken stängdes så bytte man namn från sec. k till Nederland welsh ridponny.

Man gick då in i ren prestationsavel och enbart avkommor mellan individer stambokförda i NWR kan registreras i deras fölregister. För att kunna bli avelsvärderad måste individen vara införd i fölregistret, Så helt sluten stambok, all övrig welsh korsningar i WPB.

Denna NWR avel vinner allt mer mark för varje år som går, varje ny årgång hingstar blir bara snyggare och bättre.
Uppfödarna är tålmodiga och vet att deras hårda regelverk har givit resultat.
De har tvingats till en nivå där enbart de allra allra bästa av årskullen hingstar väljs ut. Räknar man i pocent så brukar det handla om en till två pocent av födda hingstar som godkänns.
Dagens krav (om än inte skriftliga) är dessutom att alla hingstar har mycket meriterade mödernelinjer. Av årets urval som efter exteriörbedömning går vidare till 30 dagars anlagsbedömning hade alla minst mor, mormor och en del även mormors mor som var högt premierade själva, med utmärkelser som ster-keur--pref--prest--sport-- Elit.

Nu är det dock så att många sec B welshar för cob blod

Det hoppas jag för guds skull att det inte stämmer. Jag vet att det finns sekt A blod i sekt B men inte sekt C eller D :eek: Däremot så finns det en hel del sekt B i sekt C och D. :smirk:

From 2006 så kommer avkommor mellan sekt B och D/C inte att kunna registreras som sekt C/D längre utan gå in som WPB.

Welsh skrev:
Det hoppas jag för guds skull att det inte stämmer. Jag vet att det finns sekt A blod i sekt B men inte sekt C eller D :eek: Däremot så finns det en hel del sekt B i sekt C och D. :smirk:

From 2006 så kommer avkommor mellan sekt B och D/C inte att kunna registreras som sekt C/D längre utan gå in som WPB.

Jodå !!! jag har en hel artikel framför mig om Cob inslag i sec B.
Den här lite svårsmält så här just nu och på Holländska. Men tydligen är inflytandet stort och i artikeln känner jag igen framförallt de sec B welshar som används flitigt i ridponnyavel. Stoet Downland love in the mist , tror jag det står dreimal Welsh Echo som är sec C, och då för D blod i härstamningen--titta efter får du se och hon har ju sedan fött hingstarna.Downland Chevalier, Downland Romance, Downland Fleet Foot. Ja det finns uppräknat mängder med övriga namn. Som Criban Victor--Solway Master Bronze--osv.
JAARBOEK 1994 welsh pony´s en Cobs in Nederland

Himmel o pankaka! Min Jaggis är COB :eek: hmm intressant :smirk:

Nu frågar jag, jag avser köpa ett hingstföl efter en i Rheinland reg hingst, en av de främsta förärvarna av ridponny i Tyskland med många avkommor i Bundes och efter en moder, diplomsto (staatspremie) från ett icke godkänt förbund i Tyskland, under vilken avdelning och raskod kommer detta föl att registreras. Avses köpas som hingstämne. PS dessutom har jag skickat in kopior på tyska registreringspapper för ca 14 dagar sedan till registrator - och får inget svar!!!

Senast ändrad:

Ja du hamnar väl i slaskregistret då.....(?)

Jag skulle köpa hingst med bra härstamning men där det var inslag av ponnyer ur icke godkända förbund...här skulle han fått "skitpapper" trots fullvärdiga papper där i huvudstamboken 1 för ZFDP (stavas?).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka