Ridponny - Raskod

Sv: Ridponny - Raskod

Inga alls........... är inte 100 på huruvida ett hingstföl i 93 registret kan bli godkänd. Men i tävling och utställningssammanhang så är det ingen skillnad.

Du har frågat om en ponny från en av ASRP EJ ERKÄND avelsförening.

När ridponny kommer från en av EU erkända ridponnyföreningar men som ej är erkänd av ASRP, sker en induviduell granskning av ponnyns härstamning.

ASRP har erkänt de tyska avelsföreningarna Rheinland, Westfahlen, Hannover och Weser Ems.

De erkända avelsföreningarna är Tysklands största ridponnyavelsföreningarna och deras stambok är granskad och godkänd av ASRP´s avelsråd.
Importer med full härstamning från dessa avelsföreningar registreras alltid i ASRP med raskod 43 och gröna papper.
Om hingsten har en fader och en moder införd i HBI, så har den härstamning för att kunna stambokföras i ASRP om den uppfyller rasvisa krav.

Importer från övriga avelsföreningar får en enskild granskning av sin härstamning.
Beroende på hur härstamningen ser ut, ingående raser o.s.v gör registratorn en bedömning om den är avlad på likartat sätt som Svensk ridponny eller inte.
Ponny som uppfyller härstamningskraven och enbart för, för Svensk ridponny erkända raser registreras i rakod 43.
Ponny som INTE har en härstamning som går in under Svensk ridponnys stamboksregler registreras i raskod 93 (99) och om det är en hingst så kan den därmed inte stambokföras. (om den inte får dispens)

Just ponny registrerade i ZV f dt Pferde, kan mycket väl vara korsningar med sådana raser som inte är använda i de av ASRP erkända ridponnyavelsföreningarna. Raser såsom Pinto--Lewitser o.s.v.

För att vara på säkra sidan om man tänker importera en ridponny från EJ erkänd avelsförening så får man INNAN man köper ponnyn låta den granskas av registratorn.

Hoppas att du förstår att det ger möjligheter att få enskilt gransat, då det kan vara en ponny som uppfyller härstamningskraven, men det inte behöver vara det.

:bow: :bow: :bow:
Någon godkänd hingst vill jag inte ha, men då kan jag pusta ut i övrigt. :) Nu skall bara vägen till ett friskt föl gå bra också. :crazy:

Då är vi nog många som behöver gå den kursen!

Så oavsett HUR ädel en lewitzer eller pinto är eller hur många godkända presterande generationer eller hur stort fullblod,arab eller angloinslag det finns bakom så skulle de aldrig godkännas??

Trots att där finns minst 4 eller fler godkända generationer med hingstar som bedömts med toppbetyg på ridbarhet,rörelser,hoppförmåga samt exteriör och temperament???

Ja det är jag nog men inte i alla turerna med raskoderna där krävs en doktorsavhandling!

Onekligen. Det verkar som om Ridponny reglerna ändras varje gång som delarav styrelsen byts ut :D ELLER så är det så att man inte ska korsa utan hålla sig till renrasigt :idea:

Nu är det så att ute i Europa avlar man Ridponny som en ras i generationer har man pysslat med detta.
Det är dessa ponnyer som vinner EM i Bl.a dressyr år efter år.
Men här i Sverige ligger vi ljusår efter alla tror att vi kan uppfinna hjulet igen, men om man avlar som man gör ute i dom framgångsrika avelsföreningarna skulle det finnas klara regler och allt vara lätt att förstå. Alla andra som vill exprimentera kan ha sin egna stambok för korsningsponnyer, men ridponnyer är en speciell typ.
NU TILLÄGGER JAG ATT DETTA ÄR MIN ÅSIKT tillsammans med övriga ridponny europas.

Ja men då ska man inte heller som förening godkänna hingstar som är hbl/new forest eller där det fattas härstamning i tredje och fjärde led.Är det inte att göra tvärtemot sej självt som förening då?

Tysk ridsponny...ja det är ju mest en kombination av welsh,arab,fbl,anglo och halvblod...för att få fram en lämplig ridponny har man avlat på bra ponnyer med bra temperament,exteriör och rörelser.

Skillnaden då??...om där ligger lewitzer i botten-en orginal lewitzer såg ut som en new forest ungefär sedan har det förädlats för varje generation.

Ta tex hingsten jag funderar på att köpa...han har ÖVER 50% inslag med anglo,arab,shagaya arab och fullblod bakom sej....men är alltså då inte välkommen ens att visa att han skulle kunna göra ett bra bruksprov om några år (som jag nu har förstått det)...för att linjerna i grunden härstammar från lewitzer och så finns då en ponnyhingst godkänd(utan att nämna namn) där pappan är hbl och mamman new forest.Steget mellan en orginal lewitzer och en new forest är inte så stor typmässigt sett.

Ja föreningarna gör som de vill...då får jag väl köra ner "gossen" till Tyskland för bruksprov istället och regga fölen där, alternativt får det sinom tid bli en egen registrerande förening här i såfall.

Så som jag har förstått det så skulle han få gröna papper...men inte vara välkommen att delta som "hingstämne".

*kan tillägga att hingsten EJ är till salu inom landets egna gränser-han anses FÖR BRA för det, dvs de vill inte ha någon som konkurrerar med fadern*

Jaja Rodde, men RIDPONNY är väl en ras eller???? Medan kosrningsponny INTE är det!
RAS=RASTYP
EJ RASRENT= INGEN RASTYP=EJ STAMBOKFÖRBART
Det enklaste vorde vara om ASRP kunde hålla sig till mer förstående registrerings sätt som är som de renrasiga rasernas. Alltså 9000 registret borde vara ett likadant register för alla raser och inte ett speciellt för ASRP.
Som utställningsansvarig blir man skitless på korsningponnyaveln och en del av dessa uppfödare :mad:
Om man nekar någon med raskod 93-xx-9xxx så blir de vansinniga och hävdar att de minsann fött upp världens bästa ponny som är lika berättigad till utställning och kvalitetsbedömning som 93-xx-1xxx, när man sedan försöker nysta upp trasslet med registret så är det ingen som verkar veta någonting :mad:
Äsch nu fattar jag knappt själv vad jag bråkar om............du förstår säkert vad det är jag menar ;)

Hm ja jag kan själv inte fatta varför man kan ge en ponny gröna papper...gröna papper som man då tycker ska vara godtagbart för att få visa hingst (om den då som i fallen med hbl har minst 4 godkända generationer)...jag tycker det är minst sagt förvirrande.

Jag får står vad du menar, men jag säger själv att jag inte vet varför det är så här. Förväxla inte mig med asrp jag är uppfödare av Ridponny inte kanske sv.Ridponny utan hellre Internationell eller Europeisk. Jag är inte imot korsningar men dom ska vara i en egen stambok. Jag blir galen när jag ser resultat av en utställning i Ridponny Nytt och samtliga deltagare är raskod 99 !!!!! Varför??? Och så kallar man dem ridponny??? När det i deras pass står ras; "ponny av korsningstyp!" Personligen tycker jag det är olyckligt att asrp reggar dessa 99:or det borde vara centralt och att dela mellan samtliga ponnyavelsföreningar, som tröst för att det importeras förmycket 99:or.
Nu blir jag hängd men det är inte första gången. Detta är min personliga åsikt!

crazy skrev:
Ja men då ska man inte heller som förening godkänna hingstar som är hbl/new forest eller där det fattas härstamning i tredje och fjärde led.Är det inte att göra tvärtemot sej självt som förening då?

Så som jag har förstått det så skulle han få gröna papper...men inte vara välkommen att delta som "hingstämne".

Nu tror jag ni trasslat till det ordentligt!!!!!
1. ASRP är en ung ridponnyförening, av den anledningen finns det hingstar som fått dispens för härstamningskrav. Däremot består inte ungdom i all oändlighet, desto fler hingstar som visas som uppfyller härstamningskrav, desto sällsyntare lär dispenser bli.

2. Ridponny som får gröna papper är fallna efter ridponnyhingst som är ERKÄND av ASRP eller rashingst enligt ASRP´s krav undan moder med minst två led erkänd härstamning.

En ridponny som är registrerade i ZV.f,dt,pferde uppfyller oftast inte de kraven.
Den kommer att registreras i raskod 93 eller till och med i raskod 99 om fadern för ej erända raser. Är fadern t.ex en pino, då blir det raskod 99.
Är fadern däremot kanske en welsh, eller en welshridponny men modern för ej erkännt blod blir det en 93:a.
Det kan handla om vita papper, men troligtvis grå.

ASRP sorterar efter fadern.
Avkommor efter Ridponnyhingstar och rashingstar enligt ASRP´s krav (fullblod) u. moder med minst två led erkänd h.=43

Avkommor efter Ridponnyhingstar och rashingstar enligt ASRP´s krav (fullblod) u. alla övriga mödrar=93
Avkommor efter Rashingstar av erkända raser u. alla mödrar=93

Avkommor efter ej erkända raser=99
Avkommor efter ej licensierade hingstar=99

ZV f.dt Pferde är en liten avelsförening, det finns totalt 54 hingstar stambokförda och 245 ston.
År 2000 hade hingstarna 108 betäckningar och 99 registrerade föl.

På Bundeschampionat finns ibland startande ponny från denna avelsförening, dock har ingen någonsin tagit en medalj. Den främsta bedriften tror jag har varit en skäckridponnyhingst e. Dont Worry reg i ZV f.dt och som deltog i A-final 2002 (inte placerad).

crazy skrev:
*kan tillägga att hingsten EJ är till salu inom landets egna gränser-han anses FÖR BRA för det, dvs de vill inte ha någon som konkurrerar med fadern*

Ett argument från säljaren som är väl värt att fundera lite över. I Tyskland som i alla andra länder räknas det som en "värdestegring" för en hingst att han får en son godkänd för avel.

Avelsvärdet på en hingst anses öka med antalet godkända söner.

När man köper unga ridponny som man vill använda i avel bör man vara försiktig. Dels kontrollera "hemma" hur ASRP ser på avelsvärdet. Priset är också en mycket god "värdemätare". Generellt är det så att uppfödarna nästan inte säljer unghingstar som dom själva bedömer ha en möjlighet att kunna bli avelsgodkända. Helst vill dom visa dom först och sedan sälja de som blev kasserade. Ibland inträffar det på kvalitetsaktioner att ridponnyhingstföl av god kvalite´säljs. Priset brukar då ligga 50--80000 kr.

Köpa hingst i Tyskland och Holland är mycket lätt, det finns massor av godkända hingstar som inte klarar konkurrensen vare sig i avel eller sport. Sådana hingstar går att köpa för 30--60.000 och kan nog se fina ut och allt låter bra. Men ASRP har relativt sett höga krav, och kan mycket väl avvisa den typen av hingstar.

Vill man däremot köpa de allra bästa hingstarna så handlar det om helt andra prisnivåer.

Så du menar att en ponny i Tyskland registrerad i ZdfP som är registrerad i huvudstamboken med fulla papper i deras huvudstambok (HB1) med minst 4 generationer bakom med hingstar i HB1 inte skulle ge mer än gråa papper här? :eek:

Så en ponny fallen efter ASRP´s godkänd hingst med bara 2 generationer på mödernet kan få gröna papper, men inte en tysk ponny med gedigen härstamning i 4 led för att härstamningen bottnar i Lewitzer...ja du milde tid. :crazy: :angel:

Lewitzern är en mycket omtyckt ras eftersom dessa ponnyer kan ridas och hanteras av ALLA....såväl liten som stor.Här har man också laggt extra tyngd på att hästarna ska ha bra temperament.När det gäller just lewitzer så är det inte ovanligt alls att de får 10 p på temperament. ;)

Det är en helt fantastisk ras med temperament som är helt outstanding.Må så vara att "bara en" skäck varit uppe och nosat bland de andra i Bundeschampionatet än så länge...men det lär bara vara början med tanke på HUR inriktad aveln har blivit även på prestation numera.De låter dock ALDRIG prestation gå före ett BRA temperament.En Lewitzer SKA kunna hanteras av ALLA såväl stora som små och är därför en utmärkt häst för hela familjen.Tack vare seriös avel och mer inriktad på prestation har då alltså en häst varit och nosat i Bundeschampionatet...än så länge-jag garanterar att fler kommer.

Nja jag skulle inte byta ut hans papper mot "skitpapper" i Sverige bara för att ASRP har sina åsikter.Anser ni att de är så skilda åt, så är det istället dags för en ny rasförening i såfall. ;)

Tycker det är fult att göra en antydan om att det skulle vara något fel på denna uppfödaren som jag följt i flera år...de har exporter i hela europa...och för den delen så kan jag tala om att Schockemöhle köpte förra hingsten jag tittade på... :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka