Sv: Ridponny - Raskod
crazy skrev:
Ja men då ska man inte heller som förening godkänna hingstar som är hbl/new forest eller där det fattas härstamning i tredje och fjärde led.Är det inte att göra tvärtemot sej självt som förening då?
Så som jag har förstått det så skulle han få gröna papper...men inte vara välkommen att delta som "hingstämne".
Nu tror jag ni trasslat till det ordentligt!!!!!
1. ASRP är en ung ridponnyförening, av den anledningen finns det hingstar som fått dispens för härstamningskrav. Däremot består inte ungdom i all oändlighet, desto fler hingstar som visas som uppfyller härstamningskrav, desto sällsyntare lär dispenser bli.
2. Ridponny som får gröna papper är fallna efter ridponnyhingst som är ERKÄND av ASRP eller rashingst enligt ASRP´s krav undan moder med minst två led erkänd härstamning.
En ridponny som är registrerade i ZV.f,dt,pferde uppfyller oftast inte de kraven.
Den kommer att registreras i raskod 93 eller till och med i raskod 99 om fadern för ej erända raser. Är fadern t.ex en pino, då blir det raskod 99.
Är fadern däremot kanske en welsh, eller en welshridponny men modern för ej erkännt blod blir det en 93:a.
Det kan handla om vita papper, men troligtvis grå.
ASRP sorterar efter fadern.
Avkommor efter Ridponnyhingstar och rashingstar enligt ASRP´s krav (fullblod) u. moder med minst två led erkänd h.=43
Avkommor efter Ridponnyhingstar och rashingstar enligt ASRP´s krav (fullblod) u. alla övriga mödrar=93
Avkommor efter Rashingstar av erkända raser u. alla mödrar=93
Avkommor efter ej erkända raser=99
Avkommor efter ej licensierade hingstar=99
ZV f.dt Pferde är en liten avelsförening, det finns totalt 54 hingstar stambokförda och 245 ston.
År 2000 hade hingstarna 108 betäckningar och 99 registrerade föl.
På Bundeschampionat finns ibland startande ponny från denna avelsförening, dock har ingen någonsin tagit en medalj. Den främsta bedriften tror jag har varit en skäckridponnyhingst e. Dont Worry reg i ZV f.dt och som deltog i A-final 2002 (inte placerad).