Ridponny - Raskod

Sv: Ridponny - Raskod

Förväxla inte mig med asrp jag är uppfödare av Ridponny inte kanske sv.Ridponny utan hellre Internationell eller Europeisk. Jag är inte imot korsningar men dom ska vara i en egen stambok.

Om ni som är seriöst insatta-varför satsar ni inte på en egen stamboksförande förening istället?Ni skulle mkt väl kunna hävda att ASRP inte har samma riktlinjer som er andra...

Om jag fick välja skulle bara mina ridponnyer vara welsh A+B samt fullbloden godkända föreningar skulle vara NWR samt vissa tyska föreningar med endast dessa raser samt de brittiska ridponnyerna som har varit grunden till all ridponnyavel.
All annan avel tycker jag är part bred till andra raser!
I Holland är NWR ridponnyn en i Welsh familjen det hade varit trevligt, sedan har man även Welsh partbred som ska innehålla 12,5% welsh NWR ska innehålla minst 25% welsh(A+B) fast tidigare godkände man även cob men det har man tagit bort sedan ett antal år tillbaka.

Ja cob hör ju knappast hemma där...det är ju stor skillnad på en welsh cob.Men jag tycker ofta de mindre welshponnyerna är av cob typ också?

När jag tänker ridponny...om det nu ska vara kombination welsh/fullblod så tänker jag mej en welshponny av god typ med nätta fina ben,vackert huvud,väl ansatt hals och fin hållning...och nästan inget hovskägg alls (dvs så att de nästan liknar små araber).

Hm egentligen borde olika rastyper selekteras så att det blir olika stamböcker...dvs så att de med speciellt intresse för en viss inriktning fortfarande kan få fullständiga gröna papper för JUST DEN inriktningen av den önskade typen av ponny.

Europa verkar ju vara mer dressyrinfluerade.Är det någon förening som i Europa avlar på "ridponnyer" med mer inriktning på hopp ponnyer??

Tyskarna har mer lyckats i dressyr, men man har importerat fina hingstar från NWR i Holland som gett en del Hopp. T.ex Boomer som nu är tillbaka i Holland/NWR som har varit en av de mest vinstrika hopponnyerna i Tyskland. NWR har de mest kompletta ponnyerna när det gäller både dressyr o hopp samt exteriör. Jag gillar bra ponnyer och tänker försöka plocka det bästa från bägge håll men vill inte göra avkall på vilka raser jag vill ha i mina ridponnyer. Welsh A är bra att ha bakåt för det håller nere storleken!

V i har fått en ny hoppförärvare i Sverige på Ridponnysidan med Hästaks nya Ridponnyhingst TN, har har ju lite allt möjligt längre bak i stammen med New Forest, Welsh och Arab. Har själv prestationer i toppklass och förärver dem dessutom.
Ang cob blod så är det väl bara ett enda idag ganska litet avelsförbund som inte godkänner sådant blod? När man ser ponnyer som har 75% cob blod vinna EM i hoppning två gånger blir man mer benägen att titta på individer istället för att jaga %.

Men var och en blir ju salig på sitt. :bow:

Visst finns det trevliga welsh cob korsningar. Jag bara syftade på de tyska ponnyerna där inriktningen verkar vara att sträva efter ridponny av halvblodstyp.

Själv hade jag mkt väl kunnat tänkt mej en egen welsh cob....en fux med ljus man och svans...givetvis bläs och strumpor...så vackra!

Vi får väl se om det blir att jag köper in denna Lewitzer hingst jag tittat på...han är verkligen av hög kvalite´...som du säger bättre att se till den enskilde individen.Jag kan ju alltid avelsvärdera honom som Lewitzer, istället för att gå via ASRP eftersom han ändå inte är välkommen där.Synd på en så bra ponny att han inte ens kan få en fair chans...att visa hur bra han är.

Jag var just på föredrag om Holländsk och Tysk ridponny avel, en sak var dom eniga om att Cob blod det var längesedan man ville ha! Inte heller NF var välkommen, inte heller var man förtjust i Varmblod/Hbl. Det är Welsh A+B samt Fullbloden som är det efter traktade, sedan finns det små avarter eller i Holland Welsh Partbred där man kan exprimentera.
Bara för att en ponny vinner EM behöver den inte platsa som avelsdjur, om en connemara vinner EM i hopp varje år vill ju inte NFuppfödaren ha den i sin avel även om dom strävar på alla sätt att få fram det ultimala! Samma sak gäller Ridponnyer, bara för att en ras är bra kan man ju inte peta in den i ridponnyaveln.
Ridponny är en ras i de flesta länder, och visst man började med lite allt möjligt efter kriget i Tyskland man tog vad man hade för de flesta ponnyer var uppätna, men nu vet vi bättre, men var och en kan ju exprimentera för att få fram något bättre recept på vad en ridponny är!

Då undrar jag ju hur det är med welsh sekt C? Vill man ha dem eller inte? De är ju, om jag fattat saken rätt, korsning mellan sekt A och D (cob). Även B-blod kan förekomma, men ej önskvärt, efter vad jag förstått.

Sen nästa fråga, när jag ändå är här.
Jag har försökt förstå det som skrivits ovan, men är nog för trögfattad... :p
Rent hypotetiskt - OM jag betäcker mitt fullblodssto med t.ex en welshhingst, reggas då den avkomman med raskod 93?
Och följdfråga - OM det skulle bli en hingst, kan den då avelsvärderas som ridponny, eller är det enbart raskod 43 som kan godkännas som ridponnyhingst?

Om du betäcker med Welsh sek B hingst blir det 93:a och kan inte stamboksföras som hingst.
Det bästa är att betäcka sitt sek B sto med en ridponnyhingst. Det är stona som kan komma in i ridponnyaveln inte hingstarna.
Man vill mycket gärna ha Welsh sek B i ridponnyaveln, men helst stona som ska betäckas med ridponnyhingst!
Man vill inte i europa ha sek C cob, sek C är inte i Holland speciellt vanlig, man vill undvika de rullande gångarterna, försänkta ryggar, stora huvuden etc. sa det på föreläsningen jag var på!

Ridponnyavel är inte enbart en ponny korsning mellan vissa raser, det är även sagt att det skall vara en prestationsponny.
Av den anledningen lämnar enbart hingstar som är avelsvärderade för ridponnyavel och med godkända sportponnybruksprov avkommor som blir ridponny.

Det här är ju då vanligtvis ridponnyhingstar, men i en del ridponnyföreningar kan även renrasiga hingstar avelsvärderas och brukstestas för ridponnyavel.

I dag i ASRP är det enbart stambokförda RP hingstar och fullblod med ASVH nummer som kan lämna avkommor som blir registrerade som ridponny.-raskod 43--

Alla övriga korsningar mellan erkända raser blir registrerade som korsningsponny.--raskod 93--

En welsh/fullblodskorsning registreras i raskod 93.
Ett sådant sto kan stambokföras i avd II stobok.

Om det stoet betäcks med en ridponnyhingst/eller rashingst erkänd för ridponnyavel, registreras avkomman i raskod 43 om det är ett sto kan hon stambokföras i avd I ridponny.

Detta nu huvudstambokförda sto, betäcks med en ridponnyhingst/eller rashingst erkänd för ridponnyavel, kommer avkomman förstås att registreras i raskod 43 och nu först kan en hingst avelsvärderas och eventuellt stambokföras.

Så ridponnyavel som är lite missförstått är inte enbart korsningsavel, det är framförallt prestatrionsavel, hingstar som visas skall ha både far och mor med både typ och prestationsegenskaper lämpliga för sportponnyavel.

Mina blivande korsningar med welsh/ridponny kommer att få bli welsh part breed med raskod 87 om jag inte minns fel.
Asrp är bara krångliga att förstå sig på så då får alla mina föl hamna inom samma rasförening.
Trevligare dessutom att säja att man har en WPB än en korsningsponny :smirk:

"Bara för att en ponny vinner EM behöver den inte platsa som avelsdjur, om en connemara vinner EM i hopp varje år vill ju inte NF uppfödaren ha den i sin avel även om dom strävar på alla sätt att få fram det ultimala! Samma sak gäller Ridponnyer, bara för att en ras är bra kan man ju inte peta in den i ridponnyaveln"

Svaret på huruvida det fungerar eller ej att ta de som faktiskt presterar bäst kommer om några få år då avkommorna efter de hingstar som Syndicat Linaro ställt till de franska sportponny uppfödarnas förfogande kommer ut på tävlingsbanorna.

De har valt hingstar strikt utifrån egna prestationer hos individerna och struntat i rastillhörighet. Det är New Forest, Connemara, Welsh av olika sectioner och naturligtvis konsoliderade Ridponnyer från bla Zangerseide. NF hingsten Kantjes Ronaldo betäckte 160 ston på bara en säsong. Om det fungerar eller ej lär visa sig - ett intressant initiativ är det iallafall. Tänk om vi hade något sådant i lilla Sverige.

Med tanke på vår lilla avel när det gäller ridponnyer behöver vi få en bra typ och prestation innan vi börjar exprimentera. Jag för min del vill gärna ha en Internationell ridponny som är lite uppstyrd! När man lyssnar på de tyska och holländska avelsförbunden vill man inte ha NF eller halvblod men man kan exprimentera! När det gäller den franska ridponnyaveln kan den väl bara bli bättre för riktigt bra har den aldrig varit. Själva lär dom ha försökt att ta bort all NF ur sin ridponnyavel. Men här i Sverige finns ju bra utrymme för att exprimentera så det går väl inte att klaga, har man bara en korrekt stam verkar det mesta fungera! Det märks väl inte minst på en del av de hingstar som godkänns!
Det är bara lite marknadsföring som behövs. Nej det skulle vara bra med lite mer kunnande när det gäller ridponnyer, en journalist som kan stammar och skriver om det så allmänheten kan få höra vad som är bra eller inte ute i europa t.ex brittisk ridponny som lagt grunden till hela den europeiska ridponnyaveln.
När man plockar in ett halvblod som är segerhingst i Tyskland skrivs det spaltmeter om dem i Ridsport men ingen höjer på ett ögonbryn om det skulle vara en ponnyhingst!
Premieringarna nere i Europa har läktarna fulla, här kommer det sammanlagt 4 st + de närmast sörjande trots att både Conn. NF samt RP gör sina premieringar!
Nej vi kunde nog ha utrymme för mycket mer om intresset var större för den egna ponnyaveln

Mina blivande korsningar med welsh/ridponny kommer att få bli welsh part breed med raskod 87

Hur kan det bli så??

Då är det ju mer lönande för den som har welshponny att betäcka rasrent då??Ingen vill ju ha "halvdana" papper i pappersfixerade Sverige.

Det är väl inget fel med welsh partbred, då är man väl lite fel på det. I hela europa är WPB en bra och godkänd ras med egna licensierade hingstar.
Är det bättre att vara raskod 99 eller 93 det är ju ett skräp register till asrp? Nej jag förstår att folk som har welsh reggar hos WPB det blir ju enklare för alla parter då man har samma avelsförbund.
Welsh PartBred är i sin vagga i sverige det kommer att finnas kvalitetsbok även där så småningom!

Man kan ju även registrera i Brittiska Ridponnyföreningen. Där är alla korsningar med engelska ponnyraser välkomna, även New Forestkorsningar som verkar vara så illa omtyckta.

Detta låter ju "intressant" att sådana hingstar som Coelenhage´s Lets Be the Best bara är
korsningsponnyer och därför inte skulle kunna bli godkända i ASRP. Om jag har förstått dig
rätt så skulle Coelenhage´s Purioso, som är resultatet mellan två korsningsponnyer, inte heller kunna bli godkänd i ASRP om han hade varit född här. Det är ju tur att det finns andra föreningar att registrera i.

Det är väl inte så att man tycker illa om Nf korsningar, om jag hade ett bra NF sto skulle jag betäcka henne med en bra NF hingst, vissa raser passar bäst i sin egna ras, och NF har visat sig mycket bra dom slår Sv Ridponny lätt i dagens läge, men ingen NF korsning förutom Lotus(hingsten) har visat sig bättre än renrasiga NF.
Man har provat det mesta ute i europa och de raser som används har visat sig ge bättre resultat.
Naturligtvis är Lets be the best avkommor godkända i Sverige likaså Coelenhages Puriosos avkommor, vi har ju Jarno RP hingst!
Jag har själv ett sto e. Coelenhages Let's Be The Best och hon är 43:a iallra högsta grad. NWR är en erkänd förening av Asrp dom håller mycket hög standard på sina ponnyer.

Jag menade att om dessa hingstar hade varit tillverkade I Sverige hade dom inte varit godkända i ASRP om jag förstog Peråke rätt. Det gör ju att man som uppfödare av förstakorsningar i Sverige hamnar i ett sämre läge än om man importerar fr. ex. NWR. Om man bara använder dom bästa stona inom renrasaveln så blir det ju bara sämre ston kvar till ridponnyaveln och då förstår jag att inte ridponnyaveln går framåt oavsett vilka raser man använder.

pezon skrev:
Om man bara använder dom bästa stona inom renrasaveln så blir det ju bara sämre ston kvar till ridponnyaveln och då förstår jag att inte ridponnyaveln går framåt oavsett vilka raser man använder.

De bästa stona i en ras är inte nödvändigtvis de bästa stona för ridponnyavel och tvärt om. Jag har själv haft ett welshsto med mycket bra prestationer & gång, men med mindre bra rastyp (som welsh sett). Hon användes (och passade betydligt bättre) i ridponnyavel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka