Ridponny hingst sökes

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emzsan
  • Startdatum Startdatum
E

Emzsan

Ja då hände det som inte fick hända.
Ponnyn lyckas skada sig på tävling så illa att det troligen är ett års
vila/rehab innan hon blir ok, om hon ens kommer bli det.
Så typisk, hon är på toppen av sin karriär.
super fin ponny som älskar att tävla, suck.
90% placering i senaste starterna 1.5 år tillbaka.

Grrr, arg, så typiskt! :mad:

Så då får man väl ta en liten fölis på donnan, och sen se hur skadan
har läkt, om hon kan återgå till tävlings banorna eller bli mamma på heltid.
Suck, jag är för gammal för sånt här.

Damen i fråga är C-ponny, 136 cm. Imp Dk, dvs okänd.
Hon har mkt power och gnista och hoppar otroligt bra, ädel.

Det jag vill få fram är en D-ponny, inriktning hopp.
* Ska gärna vara dubbeltalang, gång och hopp med en vacker sida.
* Lämna avkommor med bra huvud (Damen har gnista för två)
* Stå i skåne, (kan ej köra land och rike runt, har andra som ska föla betäckas m.m)
*Gärna varit i avel lite längre så man vet vad som lämnas.

Så alla alternativ är välkommna, är inte insatt i ponnyavel, bara storhäst.
Så alla ni med visdom, enlighten me :D

//Hls Emzs

Bild på damen.(klickbara)

Sv: Ridponny hingst sökes

Kan inte så mkt om ponnyhingstar men om du går in på asrp.se så kan du läsa om alla hingstar som är godkända för ponnyavel .(står under avel).

Titta på Asrp:s hemsida http://www.asrp.se/ Det bästa är väl att åka en runda och se utvalda hingstar "live" Det är inte säkert att du tycker om samma hingst som jag gör tex och hingstvalet är viktigt vare sig du tänkt sälja eller behålla fölet. Du känner dessutom ditt sto bäst. Vill du ha en rasren gd hingst så finns de oxå på nätet.

Är det just en ridponnyhingst du letar efter, eller går det bra med tex en Connemara eller annan ras?

Om det funkar med en connemara så röstar jag helt klart på Poetic Justice åt ditt sto. Han är någon cm över ponnymåttet själv och har bra resultat på tävlingsbanan. Står i Laholm.
Här finns en länk på Buke där man diskuterar honom:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=689894

En annan hingst som säkerligen skulle passa är Power Boy som står på Flyinge.

Det finns en annan connemarahingst som tävlat Msv hoppning med många placeringar och även är placerad i FEI-klasser i dressyr. Han har lämnat EM-ponny född på Irland, tillverkad innan han importerades hit (främst som tävlingsponny - därav använd mkt sparsamt i avel här).
Han heter Garryhack Frederick och finns i Nybro. fast det kanske är för långt bort?

Den betäckte min kompis med förra sommaren. Han är ju bara så snygg.

Jag gillar brorsan Valdo bättre o han är också multitalang.
Annars finns ju TopNordpol o Feno-Me.
Minotaurus kan också hoppa. Vita Nova´s Hanassie.

Det finns en annan connemarahingst som tävlat Msv hoppning med många placeringar och även är placerad i FEI-klasser i dressyr. Han har lämnat EM-ponny född på Irland, tillverkad innan han importerades hit (främst som tävlingsponny - därav använd mkt sparsamt i avel här).
Han heter Garryhack Frederick och finns i Nybro. fast det kanske är för långt bort?
Garryhack har avlat fram massor med jätteduktiga ponnier inom hoppningen. Det är en ponny som jag rekommenderar, men jag tog inte med honom pga att han inte står i Skåne, vilket var ett av kriterierna.

Men är transporten inget problem så rekommenderar jag Castleside JJ. Den hingsten har MASSOR med SUPERFINA avkommor på Irland. Det var ramaskri när han såldes till Sverige.

Tack för alla svar.

Har flera som har rekomenderat Poetic, och tyckt att det hade blivit en riktig häftig avkomma, som troligen kommer hoppa fantastisk.
Men (kommer allltid ett men), poetic ska tydligen lämna avkommor med lite skarpare lynne, och då det ska vara en ponny, som kommer att ridas av barn så finns tanken att en kanske kommer vara lite väl skarp? ska snoka lite mer om detta i andra trådar.

Ja, den måste vara tillgänglig inom rimligt avstånd, då jag har två till som ska betäckas och ska försöka hinna med allt annt runt om kring oxå :D

Ska snoka lite om de andra hingstarna.

Har varit på återbesök, ultraljudat senor och lite annat, chansen att bli mamma på heltid ökade tyvärr, synd på ett så fint sto. Men kanske bra för aveln, det beror nog på hur man ser det.

På återseende

Hans bror Valdo har jag inte träffat.

Men Verdi själv är jättetrevlig, har träffat honom ett par gånger då jag tränat självständigt i deras ridhus.
Inte ett dugg hingstig & är riktigt trevlig att hantera.

Har sett han tränas i dressyr för J-O från Flyinge när jag skulle visa mitt sto för J-o för en avelsbedömning.
Såg riktigt trevligt ut, lugnt & harmoniskt.

Jag rekomenderar honom för att jag personligen tycker han är enormt trevlig & hans meriter talar för honom själv.
Samt hans avkommor är även grymt trevliga.

Ring ägaren & fråga om du kan få komma & titta & träffa honom. Tror inte dom är omöjliga.

Senast ändrad:

Oturen bara fortsatte, bara dagar efter mitt senaste inlägg blev hon sparkad och bröt griffel benet.

Men nu är hon äntligen betäckt!
Minotauros blev den utavalda mannen.

Så nu hoppas vi på de bästa!

Liknande trådar

Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 115
Senast: hetluft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka