Ridövningar!

T

Tajtish

Jag skulle behöva lite tips på hur jag ska få min medryttarhäst att gå bättre..;)

Lite om henne:
Ett halvblodssto på 12 år. 160 cm hög.
Hon springer VÄLDIGT gärna med huvudet uppe bland molnen. Mycket snäll, gör det man ber henne om, men inte mer.. Springer mkt när det finns ett enda hinderstöd/bom i närheten (INTE pga att jag är spänd/nervös). Blir inte busig eller så även fast man försöker "busa till det". Blir spänd osv ibland när man ska jobba henne även fast jag gör volter i alla storlekar på alla platser, serpentiner, ryggningar, fram-, bakdelsvändningaroch skänkelvikningar.. Har haft en tumör på ena äggstocken som opererades bort i våras, men hon är helt frisk nu (fysiskt och psykiskt) så jag tror inte att det kan ha någon betydelse till hur hon går. Har också haft svårt med fattningar av vänstergalopp, men de funkar nu. Kan dock inte samla sig ett dugg utan måste springa på som sjutton för att hon ska kunna orka hålla igång den.. Går annars jättefint i högergalopp samlar sig väldigt mycket faktiskt, går finare än i skritt och trav. Tycker inte om att man tar henne i munnen, man måste rida på bara skänklar/säte/röst/vikt. Hon har mycket stötig trav (för att vara ridhäst). Hon har också lätt att gå bakom lodplanet när man väl får henne att bära sig fint.. Hon är svår att få att bjuda.. phu nu blev det mycket tråkigt uppradat babbel på en gång.. sorry :crazy:

Jag vill gärna ha hjälp med några ridövningar som kan få henne att bjuda mer. Vi har tillgång till både ridhus och uteridning på ängar skogsvägar mm.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vilken ridkväll och vilket glädjepiller – kunde väl knappast ha varit bättre! :love: :love: Det känns som att min ridkänsla finns...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassiopeja
·
M
Träning Hej, jag ska nu bli halvfodervärd på ett 4:a årigt halvblods sto. Jag har provridit henne två gånger och älskar henne. Busig, pigg och...
Svar
11
· Visningar
3 414
Senast: Houdinie
·
Trav Hur ridtränar ni era starthästar? Dressyr, skogen mm? Hur många dar/vecka och hur la ni upp träningen från start (från första gången du...
2
Svar
23
· Visningar
2 791
Senast: Kivina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar