Ridningsterminologi

C

Coach

Hej alla hästgalen!
Jag kan inte tala svenska så bra, men jag vill frågå en liten sak från er. Kan du svara vad är ord som finns här på finska och engelska i svenska:

laukanvaihto
satula
kiemuraura

Tack så mycket!!!

Sv: Ridningsterminologi

Jag kan tyvärr inte svara på frågan.

Men jag vill gärna hälsa dig välkommen till forumet även om du inte kan så bra svenska. Jag hoppas att forumet kan hjälpa dig att lära dig mer. Själv har jag lärt mig en hel del språk genom att våga skriva på olika utländska forum!

/Anna

Finns det inget svenskt-finskt lexikon på internet? ngn som vet?

kkaarriinn skrev:
Finns det inget svenskt-finskt lexikon på internet? ngn som vet?

Ja, jag hittar en någon lexikon, men den har inte ord som jag söker.
Förresten, gillar du dressyr?

Coach skrev:
Hej alla hästgalen!
Jag kan inte tala svenska så bra, men jag vill frågå en liten sak från er. Kan du svara vad är ord som finns här på finska och engelska i svenska:

laukanvaihto - galoppombyte
satula - sadel
kiemuraura - serpentinbåge (här gissar jag lite hejvilt, men förklara du på finska vad som menas så kan jag kanske ge ett mer korrekt svar;) )

Tack så mycket!!!

ville du ha dem på engelska också?:)

Tusen tack!
Nej, du behöver inte skriva dem på engelska. Är du från Finland?

Okej, kiemuraura tarkoittaa kun hevonen kulkee kentällä S-muotoista kuviota.

tottahantoki oon suomalainen:p

kiemuraura är alltså serpentinbåge om jag förstått det riktigt... eller så kan det kanske vara samma som åttvolt? finns det inte nåt som heter serpentiini inom ridtermer i finland? för då är jag lite förvirrad... :p kan försöka klura på det lite till:)

Jag hörde inte att man änvanda serpenttiini i Finlands ridskolorna, men jag har inte ridit för mångå år. Kolla den här sidorna www.ratsastus.fi/ index.php?mid=268.
Den har ett foto om kiemuraura. Har du egna hästar?

Senast ändrad av en moderator:

jajemen, har egen häst. Halvblodskorsning på 6 1/2 år:)

kiemuraura är precis som jag trodde; serpentinbåge

bor du i finland eller sverige?

jag bor i Finland, och du? Vilken färg är din häst? Brun?

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag har en begreppsfråga jag hoppas kunna få svar på. Admin får ta bort inlägget om sånt är otillåtet i gruppen. Sitter med en...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 795
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 339
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar