Ridningen i naturen

utte

Trådstartare
Ganska ofta dyker det upp trådar här där det diskuteras rätten att rida på olika ställen såsom, skogar, ängar, grusvägar och stubbåkrar. Bråk och oenigheter mellan markägare och ryttare verkar vara vanligt. Ryttare som rider på i ur och skur förstör för dem som tar hänsyn och frågar.

Hästantalet och antalet fritidsryttare ökar stort i Sverige och därmed så klart behovet av att kunna rida i naturen. En sak som jag har funderat länge över är varför, varför det är så få kommuner som anlägger rid och körleder? Behovet finns ju som sagt verkligen på många platser i Sverige. Det verkar ju till exempel alltid finnas mark och pengar för att anlägga ytterligare en golfbana.

Sv: Ridningen i naturen

Nej det är de förstås inte. Golfarna betalar för sig. Men skulle inte det kunna vara intressant även för ryttare?

Nu spånar jag lite men tänk er en anlagd rid/körled som sköts av kommunen som man får lösa ett ridkort för att få rida på. Folk betalar ju för att få rida i ridhus. Jag skulle ialla fall vara villig att betala för att få tillgång till fina ridvägar där man är helt säker på att det är tillåtet att rida.

Jag skulle gärna betala lite för en kommunal ridled, där man verkligen får rida utan att få "onda ögat" från andra människor.

Men var tar då allemansrätten vägen. Ju mer människor som betalar för sin rätt att vara ute i naturen på sin fritid, kommer i längden förstöra för bärplockare, svampplockar, orienterare, fågelskådare, fotografer.

För då kommer snart markägare se Dollartecken framför ögonen och börja hägna in sina marker och kräva betalt för att allmänheten ska få gå där.

Nu drar jag saken till sin spets. Men det börjar faktiskt kännas så.

Jag jobbar ju inom naturturism och det är ju många som vill ha nationalparker, skyddade områden här och skydade områden där. Det ÄR bra och hedervärt för djur- och naturtillgångar.

Men vi människor som varit jägare och samlare sen urminnes tider... Hur ska det bli i framtiden?

Nej det är de förstås inte. Golfarna betalar för sig. Men skulle inte det kunna vara intressant även för ryttare?

Nu spånar jag lite men tänk er en anlagd rid/körled som sköts av kommunen som man får lösa ett ridkort för att få rida på. Folk betalar ju för att få rida i ridhus. Jag skulle ialla fall vara villig att betala för att få tillgång till fina ridvägar där man är helt säker på att det är tillåtet att rida.

faktum är att allemansrätten är ett problem just i det här fallet. Om någon tex skulle bygga en fin ridväg i en skog så är det svårt att ta betalt för nyttjandet av vägen. Många skulle hävda att de har rätt att rida gratis på vägen enligt allemansrätten och troligen har de rätt. Så det finns dålig ekonomi i ett sådant projekt.

Sen är ju ryttare utspridda på många olika mindre och större stall och många olika föreningar. Så det är svårt att få en samverkan som sköter en gemensan finansiering.

Jag tycker också det är synd att ryttare ofta inte är villiga att betala för att investera i bättre ridmöjligheter.

Mm, jag ser "problemet" med allemansrätten i det här fallet.

Fast att det finns en anlagd led som man betalar för att den sköts behöver väl egentligen inte var begränsande för andra "användare" av naturen runt omkring. Man kan ju till exempel fortfarande titta på fåglar och plocka svamp bredvid ett elljusspår.

Mm, jag ser "problemet" med allemansrätten i det här fallet.

Fast att det finns en anlagd led som man betalar för att den sköts behöver väl egentligen inte var begränsande för andra "användare" av naturen runt omkring. Man kan ju till exempel fortfarande titta på fåglar och plocka svamp bredvid ett elljusspår.

Jo, problemet är nog som TomasN påpekar - att just ryttarna också kommer att hävda sin rätt att använda den anlagda leden utan att betala.

De ridleder som finns runt om i landet har det oerhört tufft ekonomiskt. Det är svårt att få betalt.

Liknande trådar

Ridning Detta med hästar och annan trafik kommer ju upp lite då och då. Det är nonchalanta bilister eller ryttare som är ute med olyckor som...
2
Svar
39
· Visningar
5 853
Senast: lady_mike
·
A
Fälttävlan Alla ni som älskar fältävlan ni borde älska point o point . jag lägger in lite vad det står på deras hemsida om det och hoppas det...
Svar
7
· Visningar
1 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka