fitzy

Trådstartare
jag måste bara skriva av mitt dåliga samvete..jag har blivit URUSEL på att komma ut å rida..iaf känns de så..jag har ingen tävlingshäst eller så å har inte varit på nån träning i sommar...jag har ridit ca 3 dagar i veckan..skulle vilja rida mer men de kommer alltid en massa annat ivägen eller aå har de åskat, spö regnat eller varit så himla varmt..man blir så le..å när man va liten då kunde man minsann rida i snöstorm om de va så..har man blivit lat eller har man blivit mer förståndig? jag red i torsdags..va ute på en låång skrittrunda i skogen, sen blev jag brakförkyld å har legat still hela helgen..skulle rida idag men kom först hem från ett 10 timmarspass på jobbet, sen de vanliga laga mat, diska mm sen blev kl kvart över sju innan de va klart å vid kvart över åtta halv nio är de mörkt..man får så jävla dåligt samvete å känner sig så usel varenda gång..stackars pålla..eller de kanske inte är så synd om henne egentligen..dom ha juh iaf stoor hage å gå i hela dagarna men iaf..aja slut på min klagan..är de nån mer som känner såhär?..jä*la skit..

Sv: ridning..

Jag känner verkligen igen mig.
Jag kände så tidigare men lämnade iväg nordis på betäckning över sommaren och har nu tagit nya tag. Var ute och red i ösregnet idag.

Det är bara att göra det liksom!
Har även utökat med en häst att träna och tävla med, ser fram emot det :)

Annars kanske du kan låna iväg hästen ett tag och rå om dig själv och känna efter, eller kanske skaffa medryttare?

jag har funderat på det med..men de finns ingen här omkring som jag kan tänka mig riktigt som medryttare...å lämna bort dom vet jag inte för jag kommer ångra mig så fort dom har åkt..jag tror de är lite mycket som har hänt runt omkring för tillfället å de är nog bara för att få in ridningen i rutinen i vardagen igen..men jag hatar när samvetet knager på en när man inte har hunnit med..jag vill juh verkligen komma iväg å träna lite mer å grejer men då sviker självförtroendet en med..åhh nu ä jag riktigt gnällig:) ne får verkligen ta tag i detta å planera å ine rubba på den planeringen...

Menar du..........., själv köpte jag ny häst i juni, glad som jag var tänkte jag stort att nu skulle jag verkligen sätta igång med träning o tävling, ville så gärna ut o visa upp honom. Men tyvärr pga sjukdom, har allt bara slagits i spillror, har bara kunnat ridit honom 6-7ggr sen jag fick hem honom, jag har fått cystor, ska väl operera bort dom, får känna efter på morgonen hur dagsformen är, iblan går bra, ibland tar jag mig knappt ur sängen........, han är så j..la fin o go, nu har jag turen att ha världen bästa medryttare, hon ställer alltid upp, sen har jag ställt upp honom i träning hos min jätteduktiga tränare, vet ju att han har det bra, får all uppmärksamhet, träning osv, men ändå har jag såna samvetskval för det här med ridningen! Efter operationen blir jag borta 1mån, men sen ska jag ta igen det.
Det svåra för mig är att accepptera att få hjälp, vill ju helst kunna sköta allt själv, men man är inte mer människa, ibland flyter allt på, ibland är allt skit, vare sig man är rik el fattig, sjuk el frisk, osv. Kolla om det finns någon som vill rida, medryttare, någon tränare som kan ta vid ett tag, du kanske behöver lite distans för att senare komma igång, få lite sug igen, för jag vet det känns att jobba länge, fixa hemma, ta hand om barn o gubbe, sen vara social för alla vänner som inte har häst som största intrs........

ja, man kanske ska höra sig lite omkring om de finns nån som vill rida..finns gör de juh alldeles säkert men de måste va nån med lite vana då hon inte alltid är den lättaste å så nån som är lite seriös..här omkring där jag bor finns bara barn..de finns dom barn eller ungdoma kanske man ska kalla dom som är jätteduktiga men sen ´finns de juh dom som man inte riktigt vet vad dom gör när dom ride iväg utom synhåll..de jobbiga är juh att jag har suget men de kommer ofta nåt annat ivägen..jag tror inte min häst far illa av att inte bli riden varannan dag utan kanske får stå två och ibland tre dagar utan de e juh just de där jävla samvetet...kan man operera bort de tror ni??:) vore inte dumt isf...

jag har med svårt att be om hjälp..de känns s¨jävla dumt att be nån annan ta in hästarna eller ta hand om dom för att man kanske jobbat länge och inte hinner eller orkar..man vill juh ta hand om dom själv, dom går juh i första hand även om jag har 40 graders feber..jag förstår inte vad de är som är så svårt..va de är man ska bevisa egentligen...sen endel man pratar med tycker likadant som jag å endel tycker man är dålig som inte alltid hinner med för de gör dom bla bla sen är juh frågan om de är så eller om de bara ska låta bra...åhh jag blir så irreterad på de här..

Är det inte det ena så är det det andra... jag har två hästar som bara står och står och jag vill inget hellre än att få rida och träna... Ibland så är saker och ting liksom inte i synk med varann...

Jag känner så väl igen mig i det du skriver!
Är inne på tredje året på min utbildning och jag kommer så väl ihåg när jag red i vilket väder som helst och inget kunde stå ivägen för att rida och träna.

När jag väl kommer hem till mina föräldrar där han står är jag ibland så trött att jag somnar när jag kommer dit och minsta lilla sak kan få mig ur spel.
Att det regnar för mycket, eller att det blåser, eller det ena och det andra.

Jag har letat medryttare men det är svårt till där han står.
Men jag har beslutat att han får vara en hagskrutt tills jag är klar.
Trotts att det är jobbigt

Jag har inte ridit sedan början på april :eek:
Och det helt utan anledning, jag har helt enkelt tappat lusten... Men ska nog försöka se till att börja nu snart igen.

Min nyköpta pålla bantar och är i stort behov av det så jag kan inte låta henne stå. De dagar det tar emot ser jag bara till att komma ut och tänker att lite eller slappt är bättre än inget alls. Vissa pass blir slappa - men andra gånger så tänder lusten till. Så ett litet tips i all enkelhet, känns det motigt sätt ribban lågt så kanske lusten dyker upp ändå...

min pålla behöver med banta...men nu har jag änmält mig till träning om 4 v så nu måste jag rida mera! hon är juh inte helt otränad utan som sagt de är bara när de blir fö många dagar som man får samvetskval..men hörrni, vad skönt å se att de inte bara är jag i hela sverige som står å känner detta..en ren lättnad blev det! När man va yngre så va de inte så mycket man behövde tänka på..skolan, läxorna sen hästen..då stod juh alltid maten på bordet, tvätten va tvättad å allt de där som man måste tänka på nu för tiden..jag kan bara tänka mig hur de ska bli om man mot förmodan får bäse nån gång..då lär juh aldrig tiden räcka till..då får man väll skicka pållan på betäckning eller nått annat kul under tiden kanske..den dagen den sorgen..men att jobba heltid å ha häst är inte alltid en dans på rosor..men tyvärr är de juh nästan så att ska man ha råd att ha häst så måste man juh jobba heltid..värre blir de juh nu när de går mot mörkare tider..då kommer de där komma igen..jag hatar mörker å ännu mera pannlampa........

Åh, jag bara måste vara med här!
Jag jobbar heltid, natt. 14 nätter/mån. Jag har stressat livet ur mig för att hinna hund, häst, hem och sambo... Nu i sommar bestämde jag mig för att lägga mig på en nivå jag klarar utan att stressa. Numer rids det 4ggr/vecka. Då blir det ordentligt ridet, minst 1,5 h. Om jag hinner/har lust rider jag fler gånger, men hittills har det inte alls hunnits med. Hunden hänger med när jag rider ut och annars får han spåra eller leta saker. Vi tränar rally kanske 5 min varje promenad, Jag hinner städa hemma och DESSUTOM pussa min fantastiska sambo! Jag är så nöjd med mig själv!
Bäst är att se på sin situation utan falska ideér och förhoppningar, så som man faktiskt lever. Sen får man lägga upp en plan för hur man skall hinna med allt man vill. Först då slutar man göra sig själv besviken!

Samma här :crazy: gångerna jag ridit denna sommar kan jag räkna på mina fingrar men jag skyller på att vi planerar flytt till häst gård med allt vad det innebär och tiden har helt enkelt inte funnits till.

Och som du säger, det har mest regnat eller varit olidligt varmt... ursäkter :o men jag tror inte mina grabbar lidit utav att de fått en lååång semester. Nu flyttar vi med hästarna nästa fredag och jag lääängtar verkligen att ta tag i allt med ridning och träning :d

Förvisso har jag bara en ridbar kille kvar då ena godisgubben fått åka till Åland häromdagen men istället har jag köpt en 2-årig paint kille som ska börja marktränas och det kan vara ganska skönt att just nu inte ha 2 ridbara hästar för nu ska man komma iordning, stolpa hagar, bygga roundpen osv :grin: :D

När min pålla är nerbantad planerar jag att lägga mig på samma nivå som du. Tror att det kan ha fördelar både för mig och pållan med den varianten. Att framförallt jag kommer orka vara motiverad och planerad vid varje ridpass. Visserligen kommer vi jobba med lite annat övriga dagar men då mer lydnad o sånt från marken - pållan min behöver tänka mycket och få mycket variation för att må helt hundra.
Sen tycker jag många gånger att ha en plan eller ett mål är bra för att hålla motivationen uppe. Just nu planerar jag veckovis hur vi skall jobba. Förra veckan blev dock skit och ingenting, pållan vaccinerades och skulle ta det lite lugnt, sen åkte jag på förkylningen från helvetet...

När vi köpte gård så har hästarna på något konstigt vis bara förökat sig. Så nu har jag två som ska ridas + en skrotbebis, det är jag o min man som ska sköta motionen. Men eftersom det råder stora renoverings o utbyggnads behov, så lär jag nog få göra den mesta ridningen själv. Tufft att hinna med när man har två ungar som ska iväg på sina aktiviteter flera kvällar i veckan - ingen rider :crazy:.
Men jag skaffade städerska för något år sedan - det är värt varende krona!! Där har jag skaffat mig många minuter om dagen, och framförallt ork att gå ut i stallet.
Sedan har jag oxå märkt att det är tusen fler saker som gör att man inte "kan" rida när man blivit lite äldre - tja det blåser idag, eller regnar, det är nog fult med blindingar i skogen - bäst att stanna hemma. Ursäkterna är oändliga, när man var liten var det bara ut i rusk o regn annars blev man av med hästen :angel:

jag tror inte heller hästarna far allt för illa om dom får bli stående ett tag...man stillar juh sitt samvete med att gå ut å prata å pyssla om dom lite istället..dom kanske lixom vi tycker att de är skönt att bara få vara ett tag utan massa krav på sig..vi kan juh alltid tro det;) men dom är juh olika..är de verkligen en som vill jobba mycket så klart att dom inte vill stå..fast å andra sidan är man en sån ryttare som kanske inte har för höga ambitioner så skaffar man sig nog inte en sån häst heller...

men en annan sak som jag märkt förutom att man kunde rida i allt väder när man va liten är att fy vad jag har blivit feg..jag är livrädd att möta vildsvin på en skogsväg mm mm..å hoppar hellre av å går förbi de som är farligt..har man blivit feg eller bara mycket klokare?? man har juh insett sen sista gången man trillade va att man blir fan inte yngre ed åren..å inte i kroppen heller..attans vad jag slog mig...:)

Hi Hi, det är ju klassiskt! Helt klart att det har med åldern att göra, själv brukar jag små sjunga/vissla när jag tar en skogsrunda, för jag har inbillat mig att då blir vildsvin o älgar förvarnade att jag kommer........., kan bara säga att det är många som tydligen hört mig, för dom har skrattat gott o undrat vem idioten som ylar i skogen är:o

Haha vissla å sjunga de brukar jag med göra i skogen..med samma anledniong som du + att då slipper jag själv höra varenda litet ljud:) för de finns mycket konstiga ljud i skogen om man lyssnar noga..sen händer de juh i dessa tider att ett å annat av de där ljudet kommer från bär/svampplockare men lite skönsång har väl ingen dött av!! inte än iaf:banana:

Jag flyttade i november - sen dess har det gått utför.. Innan hade jag henne installad och ridhus 100m bort...
Sen flyttade hon till lösdrift och stall där det fanns en enda ridväg, och den var inte mycket till ridväg - och stallet inte mycket till stall..
Sen blev det flytt 2 km hemifrån, med fler ridvägar och en mindre bra paddock (hård och mycket stenar i).

I sommar har hon vart med hos svärföräldrarna som har gård, och då har det ridits en hel del!

Men nu har jag kommit hem igen, och lusten är inte där den ska va.. Jag får va glad om jag rider en gång i veckan nuförtiden (när jag hade ridhuset blev det minst 4-5 ggr/vecka)... Till råga på det har hon växt ur sadeln, så även om jag vill rida, så kan jag inte... Men det kanske också bara är en ursäkt.. :(

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Emma-pemma
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 397
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Har så dåligt samvete hela tiden. Bor på egen gård. Har 3 hästar samt nu en människobebis. Hästarna går på lösdrift och trivs bra där, 3...
Svar
7
· Visningar
1 653
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 582
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka