Ridning under brunst

Sv: Ridning under brunst

Förra sommaren kunde jag inte ens leda henne eller borsta, hon bara tvärstannade, högg åt mig och tjöt direkt man tog i henne. och det gick verkligen inte att rida.. Vägrade gå framåt och bara bockade på stället.
Nu i sommar märks det knappt av! :D Hon är lite segare att rida och lite lite surare, men inte något som märks speciellt mycket.

Den ena märker jag inte att hon brunstar. Hon är likadan som alltid.

Den andra rids inte ut under brunst för hon blir totalt skogstokig. Hon linas även innan ridning för annars är det risk att man flyger. Det är inte heller någon idé att tävla henne under brunst för det är bara rodeo.

Märks inte alls när pollan brunstar längre.
Inte ett dugg.
Fast nu tror hon att hon är hingst, så det kan ju ha att göra med det också :angel:

när mitt travsto hemma brunstar blir hon en helt annan häst..hon brukar vara en väldigt trevlig häst i vanliga fall men när hon brunstar lyssnar hon inte alls utan blir bara allmänt stirrig och okoncentrerad:(

när min tjej brunstar blir hon helt disträ. verkar sluta tänka, i vanliga fall är hon hon mycket intelligent. men under de värsta brunstdagarna tycks hon ibland glömma bort att jag är där, hon kan helt plötsligt bara börja gå tills det kommer nåt ivägen. hon har gått in i träd flera gånger :rofl:

men jag rider ganska långa, lugna turer de dagarna.

Mitt sto blir lite lugnare och mer samarbetsvillig, gosig blir hon också :). Väldigt positivt alltså då hon kan vara lite för pigg annars ;)

har haft väldigt tur med alla mina ston jag ridit, ingen har varit speciellt märrig (hade mkt mer problem med valacken :grin:)
Ett annat sto i ett stall var den värsta märr jag någonsin sett. Hon var alltid i brunst på något vänster så man kunde inte ta i henne. Hon var snäll att rida dock, men kunde inte göra mkt mer än rida ut, får hon gick mot skänkeln istället för från den.

Liknande trådar

Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve