Ridning under brunst

J

Johanna-79

Ni som har ston, hur rider ni när de brunstar? Som vanligt? Inte alls?

Vissa ston kan ju bli helt omöjliga när de brunstar, andra märks det inte alls på, hur är ditt sto?

Sv: Ridning under brunst

Mitt ponnysto kan bete sig som en hingst när hon är brunstig, gäller bara att hålla lite avstånd från andra hästar när man rider/leder.

Annars så är hon ibland lite extra peppad när man rider, men aldrig busigare än vanligt, inte heller bråkig :)

Min brukar inte bli särskilt konstig faktiskt. Ett par gånger bara på 4 år har man verkligen märkt av det. Då var hon helt uppe i det blå. Kunde inte koncentrera sig ett dugg, gick bara och stirrade omkring sig hela tiden och taktade och gnäggade. Tog det lite lugnt med henne de gångerna bara och krävde inte så mycket, hon kunde ju ändå inte koncentrera sig så. Såg bara till att hon fick röra på sig lite och kanske galoppera av sig lite energi. Det gillar hon:p!

min dam blir lite apatisk så jag tar det lite lugnt och ställer inga större krav...damen kan bli lite sur...

Hon gnäggar och lyfter på svansen och har sig i hagen, men vid ridning märks ingen skillnad direkt.

Mitt islandshäst sto blir helt crazy! Red henne idag och det var helt omöjligt. Hon liksom helt skiter i mig totalt :S Hon stannar och så men svänga? nädu!. Hon blir en helt annan häst

Min "flicka" märks det inte ridmässigt att hon brunstar, så jag rider som vanligt.

mitt sto blir lydigare och villigare att arbeta än normalt i sin brunst, ja i allmänhet mkt snällare och gosigare..:grin: men glad för det är jag.

Min är ingen större skillnad så jag rider som vanligt. Har jag sällskap så slår hon antingen efter hästen eller "hoppar upp i knät! på den...:grin:

Jag rider som vanligt.
hur hon är i humöret vid brunst kan variera från dag till dag.. :grin: . vissa dagar ska hon slå efter alla hästar, både vid ridning och i hagen och då speciellt andra ston (nästan alla i stallet brunstar samtidigt, dessutom..). och andra vill hon inte lämna hagen. en del dagar är det arbetsvilja på högsta nivå, nästa lämnar vi knappt stallplan förrän hon börjar konstra...

På min fröken märks det inte under ridning, men hon blir extremt frustrerad på sin utvalde (en stor varmblodsval, fux liksom hon, hon är en c-ponny islänning) när han inte svarar på hennes inviter i hagen.
Direkt dag ett hon kom till det här stallet valde hon ut den här killen och hon har benhård pli på honom men när hon skvätter och backar till och så så begriper han ingenting och hon blir jättarg. (Hon har haft 4 föl innan i sitt liv och ska väl få ett till under de närmsta åren tänkte vi)
Det är det enda som märks på henne, hon blir arg på honom för han inte begriper vad han ska göra. (Jag är glad att han inte begriper ;) )

Min rids som vanligt, men jag tar ingen fight med henne ifall något känns som det är mer motstånd än normalt, då det antagligen beror på brunsten.

Ni som har ston, hur rider ni när de brunstar? Som vanligt? Inte alls?

Vissa ston kan ju bli helt omöjliga när de brunstar, andra märks det inte alls på, hur är ditt sto?

Inget av mina ston har varit besvärlig under brunst, mer än att de pissar och klistrar sig fast vid andra hästars boxar när man har dem på stallgången... ;)

Jag rider på som vanligt men gud nåde mig om jag skulle lägga till skänkeln lite för hårt i ett svagt ögonblick. Då bara TVÄRVÄGRAR hon, så hon är bara lite extra kännslig, annars märker jag inte så mkt.

Min dam blir väldigt het i all ridning och kan få för sig att det bor STORA monster överallt. Oftas hanterbart.

mitt sto betaer sig precis som vanligt under brunsten, så jag rider som vanligt.
hon visar inget på tävlingsplatser heller.

så var även mitt förra sto så jag antar att jag har haft tur med mina ston :)

Min är superjobbig! Bråkar i paddocken, bråkar ute... Här om dagen red vi förbi en hage med några travare och då blev ju hon eld och lågor. Hoppade upp och ner, sprang runt etc. Tillslut fick jag hoppa av och leda henne för hon ville inte gå framåt, bara stå där och visa upp sig.

Min rids precis som vanligt. Hon kan gå lite mot skänkeln och pipa om man "kittlas" när man ryktar eller liknande men det har aldrig varit några probelm utan enbart så att det märks att hon brunstar.

Brunsten påverkar aldrig mitt sto när det gäller ridningen. Hon är precis som vanligt - kanske en aning mer på "visa upp sig"-humör, men inte mycket.

Immer

Vi har ett stort hlb/fbl sto på ridskolan. Alltid riktigt sur och envis , känner av ryttaren väldigt bra. "Växer fast" i marken om ryttan är osäker och om man försöker tuffa till sig genom att använda spö och ryta till så är risken stor att man far i backen! Så hon behöver en tuff men lugn ryttare, när hon får en sådan på ryggen är hon världens finaste.

När hon brunstar blir hon hemsk! Hon vägrar gå fram, vilken ryttare hon än har på ryggen. Vägrar ut sig på tävlingar osv..

Liknande trådar

Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?