Ridning/träning unghäst med artros

pannis

Trådstartare
Min lilla pärla på tre år har artros i ena framknät efter ett trauma som liten. Hon är under inridning och är inte halt och veterinären tycker att jag ska fortsätta med inridningen och "prova mig fram lite" för hur mycket belastning hon tål.

I dagsläget rids hon 1-2 gånger per vecka, korta stunder. När vi rider i skogen brukar jag hoppa av och leda nerför långa branta backar, för jag tänker att det sliter onödigt på knäna annars.
Jag har också börjat gå promenader med henne ungefär två gånger i veckan för att stärka henne lite försiktigt.

Men hur ska jag fortsätta träna henne för att få henne så hållbar som möjligt och stärka knäna så mycket som möjligt? Eller åtminstone inte slita allt för mycket på dem...
Jag fick inte så mycket tips av veterinären mer än att vi inte skulle hoppa, och att vi skulle rida ut i skogen tills pållen fått muskler och då prova att rida i paddock också.

Jag skulle bli jätteglad om jag fick massa tips för jag vill så gärna att min pigga glada unghäst ska få så många bra år som möjligt! :)

Den D-ponny jag köpte loss från ridskolan, när jag skulle få min första egna häst (1983...) hade pålagringar = artros i ena framknäet. Hon var halt av det när hon besiktigades, men blev bra efter en behandling och hade sen aldrig några problem av det.

Något som sliter på framknän är långa tår, så se till att din hovslagare skor henne med korta tår och underlättad överrullning.

Sen hade jag nog ridit igång den som vilken unghäst som helst, för jag tror att håller det så håller det oavsett hur du gör. Och tänker den gå sönder och inte hålla för ridning, så är det bättre att det kommer snart. Men jag är kanske mer krass än många andra?

Om man tänker att belastningen i fram ska vara så liten som möjligt borde det ju vara klokt att lära henne bära korrekt med bak så tidigt som möjligt. Inom akademisk ridkonst lär man ju hästarna att sätta vikten bak redan från marken, vilket gör att de har bra förutsättningar att bära en ryttare korrekt när de sen börjar ridas. Jag är ingen expert på sånt men det är en träningsmetod som jag tror kunde vara skonsam. Det eller mer traditionell dressyr som ju också syftar till att lära unghästen att bära ryttaren korrekt. Även att varva ridningen med markträning som du ju gör. Ju mer välutbildad hon blir desto bättre borde hon hålla.

Sen hade jag nog ridit igång den som vilken unghäst som helst, för jag tror att håller det så håller det oavsett hur du gör. Och tänker den gå sönder och inte hålla för ridning, så är det bättre att det kommer snart. Men jag är kanske mer krass än många andra?

1 + på den. Jag är också ganska krass. Håller den så håller den. Jag är noga med att anlita bra hovslagare till alla hästar så jag hade nog kanske bara tagit just den där knädiskussionen med hovis, sedan kört på. En treåring går ju inte speciellt hårt i vilket fall.
Klart man kan vara lite restriktiv med just hoppning, men jag tycker hoppningen ger så himla mkt som är gynnsamt i övrigt. Tex styrka och smidighet som aldrig är fel. Så att skutta lite gymnastik på låg höjd kan jag inte se det skadliga i. Man kan ju löshoppa.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 484
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar