ridning på volt

Zolimita

Trådstartare
Vill ha tips! Man ska ju rida på volten som om den hade många hörn istället för att "dra" runt hästen i volten.Nu vill jag veta hur ni gör:)

Sv: ridning på volt

Man kan göra Kyras övningar. Fram- eller bakdelsvändningar för att lära den vändande hjälper.

Sen tycker jag att det är samma effekt där-sparkstöttingen:idea:
att om du har påbörjat en volt, sk. vikn eller dylikt, så ska den fortsätta till du ger ny hjälp.

Min tränare utgår alltid från ruter ess, där ska alltid vara 4 punkter på en volt och man ska rida till dessa och akta så man inte tappar bogen.

Hon går kvar på volten men jag tänker om jag gör fel när jag bara rider runt,lite svårt att förklara men jag menar hur ska man som ryttare tänka att man rider på en månghörning istället? Har som aldrig tänkt voltspåret på det sättet:o

Ruter ess brukar jag också rida, men det är ju inget böjt spår. :confused: Det är ju ett ruter med fyra hörn.

Men det är en jättebra rakriktande övning! :)

i en volt finns ruter ess, de fyra punkterna som man ska ha som riktimäke för att inte tappa bogen eller göra för stor eller för liten volt..

Jag och mina hemska obefintliga ritartalanger ska försöka förklara

namnls.jpg

här ser man att ( de stora punkterna i volten) är de man ska rida till och lär man sig detta är det lättare att stämma va var bogen är om hästen är korrekt ställd, och risken för att volterna blir ovala som ägg, minskar om man försöker rida efter detta.

Aha, du tänker så! Ja så får jag också jobba på volt, men jag kallar det inte ruter ess. Den övning som jag kallar ruter ess är när jag rider eller tömkör den raka linjen mellan de fyra punkterna. Vi kallar övningarna olika saker! :D

Ruter ess brukar jag också rida, men det är ju inget böjt spår. :confused: Det är ju ett ruter med fyra hörn.

Men det är en jättebra rakriktande övning! :)
Ett ruter är ju avlångt:confused:

Att göra 1/4 vändningar i varje hörn på en fyrkant är bra i skritt o galopp.

Om man inte vänder in för tvärt o behåller samma böjning o riktning, så blir ju volten rund.

Kanske det..? Jag rider inte i en romb, utan i en kvadrat, fast positionerad med ena hörnet vid A, E, C eller B. Hörnen blir i alla fall 90 grader på ett ungefär.

Fast om sanningen ska fram var just detta något som jag gjorde mest när lillan var 3-4 år och en övning som jag plockade upp från tömkörningen. Idag gör jag den ibland i galopp och någon gång i skritt när jag precis har läst Kyras bok igen... :angel:

Tömkörningstränaren kallade övningen för ruter ess.

kl

vad roligt att vi alla verkar ha olika uppfattningar om vad ruter ess är :D
vi red ofta denna övningen på ridskolan, med fram- eller bakdelsvändning i "hörnen" (gröna prickar)
och det hette "Ruter ess"
ruteress.jpg

Aha, du tänker så! Ja så får jag också jobba på volt, men jag kallar det inte ruter ess. Den övning som jag kallar ruter ess är när jag rider eller tömkör den raka linjen mellan de fyra punkterna. Vi kallar övningarna olika saker! :D

Så har jag också fått lära mig att ruter ess är, en särskild övning för att träna rakriktning och vändningar. Punkterna Lancet beskriver har jag fått lära mig är tangeringspunkter. Och dom rider man ju alltid efter på volten. Försöker iaf :angel:

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 767
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
951
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 631
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Jag behöver tips på en snygg och bra regnkappa. En att ha till och från jobbet, när man går på stan m m. Främsta kravet är att den är...
Svar
7
· Visningar
731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka