Ridning på remontgrimma

Ainon

Trådstartare
Vad ska man tänka på när man rider på remontgrimma? (dvs tyglarna fast i nosgrimman, inget bett)

Tänker på i vilken höjd man ska placera grimman, hur hårt?
Något man ska tänka på när man använder tygelhjälper?

Har ridit på remontgrimma 2 dagar i rad nu (då han blev stum i munnen efter en annan person red honom och höll han spenhårt i munnen:crazy: ) och det går faktiskt väldigt bra. Han lyssnar lika bra som med bett i munnen.
 
Sv: Ridning på remontgrimma

Sätt den som ett sidepull, alltså så att tyglarna fästs i ungefär samma läge vid nosen som om de satt på en bettring.

Det är viktigt att tänka på att en remontgrimma inte är gjord för att tåla belastning, så var försiktig! Skaffa helst någor huvudlag som är gjort för ändamålet om du tänker rida mycket bettlöst.
Men en remontgrimma kan vara utmärkt att prova sig fram med innan man köper dyra sidepull och liknande!:)
 
Sv: Ridning på remontgrimma

Det räcker nog med dessa 2 dár utan bett, för att den ska "glömma"
 
Sv: Ridning på remontgrimma

Tack för svaren. Visst för att glömma räcker det nog med två dar men han fick även två små sår i munnen :mad:

Ska rida på det även senare då han faktiskt gick lika bra på det som på bett. Kan vara bra med variation mellan remontgrimma, D-bett och 3-delat (ej vanligt 3 delat utan end vridbart på 3 punkter) stångbett.
 
Sv: Ridning på remontgrimma

Ja, man lär sig alltid någonting nytt!!! Jag visste faktiskt inte att man kunde använda remontgrimmor till sånt...!
Men det har samma effekt som om man rider på sidepull, eller??
 
Sv: Ridning på remontgrimma

remontgrimman är som en litet ostabilare sidepull. Nackdelen är att man måste spänna den litet hårdare för att den inte ska snurra...:(

så här ser det ut på nordisen:
Paus.jpg


Till ts:
Jag rider alltid med remont/sidepull, både dressyr, i skogen och bland trafik. Tycker att det funkar kanonbra, det hästen inte lyssnar på med remonten lyssnar den inte på med bett heller... men som nån sa ovan, kolla så att det är en hållbar grimma du rider med, man vill ju inte att den skalossna under ridningen:P

/Migo
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp