Ridning på "prydnadshästar"?

A

Aliva

Nu vill jag ha lite tips och råd här.. :-)

Jag har möjlighet att rida två hästar, promenadridning. De är halvblodsston, f. -87 och -91. Anledningen till varför jag kallar dem "prydnadshästar", är att ingen rider dem mer än kanske 10 tillfällen per år, då någon skrittpromenad längs grusväg eller skogsväg. Ägarna har dom, enligt rykte, för att det ser bra ut för förbipasserande. Det ena stoet brukar visa hälta emellanåt vid ridning (enligt ägarna), dom har haft henne hos veterinär, men har inget hittat. En tanke är att hon är så dåligt musklad, bland annat i ryggen, och att det visar sig i hälta.

Jag vet inte om jag vågar ge mig på att rida de här hästarna. Jag kommer inte kunna rida dem regelbundet, då de står alldeles för långt ifrån där jag bor, det finns helt enkelt varken tid, pengar eller annat som krävs. Är det då kanske bara dumt att rida dem någon enstaka gång nu på sommaren?

Ett annat problem är att eftersom de inte gör något annat än går tillsammans i hagen, så är de i det närmsta oskiljaktiga. Lämnar man den ena i stallet eller hagen medans man rider, så står den där och skriker tills man kommer tillbaka. Har provat att ha den ena som handhäst, (red ett fåtal gånger förra sommaren, tillsammans med ägarens sons flickvän, som jag hade i "ledtygel") funkar riktigt dåligt.. :-) Dom är ju inte vana annat än att gå fram och tillbaka till hagen.

Hmm blev kanske snurrigt. Men jag bara undrar om ni tycker det är nån mening med att rida de här hästarna? Eller mår de bättre av att bara gå och "skrota"?

Slänger in två bilder på kusarna med, så ni får se ungefär vad det rör sig om.. :-)

dscn0968_1154785478.jpg
dscn0967_1154785457.jpg

Tacksam för tankar...!
/Erika

Sv: Ridning på "prydnadshästar"?

Hrmm... va svårt!!!

Tja... för hästarnas del spelar väl det väl ingen roll att bli ridna ibland. De mår de knappast bättre/sämre av... Tror jag.. Jobbigare för dig att kämpa med att rida en och att den andra står och skriker i hagen...
Låter inte som nå kul....

Du har ingen kompis som vill hänga med på den andra då? det skulle nog fungera bättre :-)
Lycka till!

Hästar är arbetsdjur, antingen rider man regelbundet eller inte alls.
Precis som idrottare eller fotbollsspelare ect, tränar man regelbundet sker inga skador men de flesta skadorna kommer i och med folk går ut och spelar eller idrottar oreglbundet.

Jag håller nog med de andra, men om du känner för en skrittpromenad ibland kan det ju vara mysigt. Skadar nog inte hästarna heller.

Tack för era tankar!

wonderbaunbabe: Har eventuellt hittat en kompis som kan tänka sig följa med mig ut. Hon är dessutom total nybörjare, vilket passar hästarnas konditionsnivåer.. :-)

wolken fee: jag är lite inne på din bana, men samtidigt inte. Det handlar alltså inte om hårt arbete i ett ridhus, det handlar om en lugn skrittpromenad i hästens eget tempo. Jag tror tex inte att en fotbollsspelare som haft uppehåll i 5 år skulle skada sig av att ta en promenad. Det borde väl vara detsamma för hästar, eller?

vindvissla: Precis. Jag tror att en skrittpromenad kan vara lika trevlig för hästarna som för oss. Dom får se något annat än hagen för en stund, det handlar lixom inte om timtals ridning, utan kanske nån halvtimme-timme på sin höjd.

Va roligt :-)

Hoppas att det går bra, håller tummarna :-)

Dom mår säkert bara bra av att komma ut och röra på sej!

Inte dör ju vi människor av en promenad heller fast vi är otränade! :angel:

Jag har en gammal travare som bara går och skrotar i hagen som sällskap, hon blir överlycklig om hon får komma med ut på promenad nån gång nu och då! Man riktigt ser hur hon njuter!

Pröva sätta ut lite hö åt sen som blir kvar i hagen annars, det funkar för mej iaf. Hon är ett matvrak, och har inte tid att oroa sej över vart vi tar vägen när det finns mat!:rofl:

Funderar bara på det där med den halta hästen... Innan jag satte mig upp så skulle jag nog vilja ha ett andra utlåtande, antingen av veterinär eller(/och) ET/Kiropraktor eller dylikt. Visar det sig att den har ryggproblem så kan det ställa till det när man ska börja rida och den är omusklad, framförallt om man börjar tycka att kondisen blivit bättre och man ökar ett snäpp :p
(har varit med om en häst med mystisk hälta som egentligen inte märktes när den gick mer än som en "rörelsestörning" men som fick totalt frispel när jag krävde framåt/nedåt och lite ställning i trav i "fel varv" :crazy: )

Och tänk som sagt på att om de rids sällan så har de inte kondis. Att ha en ryttare på ryggen mer än 20-30 minuter kan bli mycket bara det oavsett om man skrittar. Sen är det lite individuellt, men hästryggen tar stryk av att inte ha ridmuskler och likaså frambenen som inte blivit härdade av vikten.

Skogspromenader tycker jag personligen är det som brukar göra minst skada men då får man vara väldigt försiktig med att inte rida för länge! :p

Men om man bara skrittar en haltimme så bör det knappast vara mer skadligt än om hästen går runt i en hage 24 timmar. Man märker ju när man rider om hästen verkar få ont, och då får det nog vara ganska illa om den inte tål en halvtimmes skritt.

d e svårt med hältor..vad tycker ägarna då? Att du kan rida på så länge det inte syns eller? Medtanke på att de går ute väldigt mycket i hagen :angel:
Den som e fräsch e väl bara rida på men tänka på längden av tur, när de inte kommer ut så ofta :crazy:
Inte så konstigt om de skriker efter varandra när de alltid går tillsamman, och tycker ägarna att det är ok att rida så länge inte hästen visar hälta så ta med din kompis på en härlig sommar skritttur :)

Men om man bara skrittar en haltimme så bör det knappast vara mer skadligt än om hästen går runt i en hage 24 timmar. Man märker ju när man rider om hästen verkar få ont, och då får det nog vara ganska illa om den inte tål en halvtimmes skritt.

:eek:

Menar du verkligen på allvar att du tycker det är ok att rida en häst som visar hälta vid ridning?

Jezzscar: Hö i hagen kan ju funka förstås, har inte testat. Brukar låta den "andra" hästen stå i stallet för att den inte ska springa runt och vara orolig (eller oroa den häst som jag rider på).

Totola: Givetvis sätter jag mig inte upp och rider om hästen visar minsta tecken till hälta. Jag vet faktiskt inte i vilka sammanhang ägaren sett dessa tecken, eftersom dom uppenbarligen aldrig blir ridna, och om det är så att den visar tecken på hälta bara av att gå i hagen, då är det ju definitivt ngt man bör kolla upp. Men, för mig som knappt känner ägarna, är det svårt att kräva att de ska ta dit kiropraktorer eller liknande. Jag tror, att om det står emellan att inte låta mig rida eller att ta dit en kiropraktor, så väljer nog de den första. Och jag vill självklart inte rida på en häst som har ont.

Carreau01: Ägarnas inställning är "går hon rent, så varsågod och rid". Typ. De säger att hältan kommer och går, men är oftast väldigt kortvarig och syns bara någon dag. Och som sagt, jag vet inte i vilka sammanhang de ser hältan. Det kanske är någon annan som rider, eller är där och grejar, som jag inte vet om. Skulle det vara så att den visar hälta när någon rider, så kan det ju lika gärna bero på att den är omusklad. För senast en månad sedan träffade jag på en häst som fodervärden påstod var halt, ägaren är dock helt övertygad om att den blivit riden i helt fel form; fått ont i ryggen = visar hälta. Ägaren jobbade hästen från marken med tömkörning, och den har inte visat hälta en enda gång. Det är ju svårt att veta riktigt vart hältan kommer ifrån, när man inte är uppi hästen varje dag.

Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska rida eller ej. Har varit där ute och pysslar med dom, gått lite promenader med båda hästarna (lett dem alltså, inte ridit), joggat lite med Lisa, men hon har inte visat nåt tecken på hälta. Dom är dock ruskigt pigga.. :-)

Det är inte kondisen som är grejen. Det är ryggen. Om du inte har burit något alls mer än din egen kroppsvikt (och knappt det! ;) ) på kanske flera år, vill du då bära runt på en ryggsäck på 30-40kg en halvtimme det första du gör? :p
Man behöver inte alls märka när man rider om hästen blir öm, tvärtom så märks det oftast snarare nästa gång man ska rida i form av att hästen blir "fjantig"/olydig eller inte vill ha upp en på ryggen. Det är ju inte bara fysiskt utan mentalt.

Totola: Givetvis sätter jag mig inte upp och rider om hästen visar minsta tecken till hälta. Jag vet faktiskt inte i vilka sammanhang ägaren sett dessa tecken, eftersom dom uppenbarligen aldrig blir ridna, och om det är så att den visar tecken på hälta bara av att gå i hagen, då är det ju definitivt ngt man bör kolla upp. Men, för mig som knappt känner ägarna, är det svårt att kräva att de ska ta dit kiropraktorer eller liknande. Jag tror, att om det står emellan att inte låta mig rida eller att ta dit en kiropraktor, så väljer nog de den första. Och jag vill självklart inte rida på en häst som har ont.

Alltså, det här är ju vad jag skulle göra, sen hur du gör är såklart upp till dig. Utefter mina tidigare erfarenheter så rider jag inte andras hästar om jag inte vet att dom beter sig ok med ägarna (dvs är regelbundet ridna så man kan se hur de beter sig) eller att någon har kollat upp hästens fysik, förutsatt att man inte har så bra öga för det själv att man kan "se" om något inte verkar stå rätt till. För det är ju för mig mentalt, jag vill inte riskera att hästen får frispel/är olydig till synes utan anledning pga fysiken :p

I övrigt så tar man det försiktigt, framförallt en mjuk start, och inte rider avancerat och särskilt om man rider i skogen så tror jag inte hästen lider av det. Uppenbarligen är den ju inte så halt att den har ridförbud. Men just det där med att inte rida för länge, särskilt i början, tror jag många slarvar med. Hästen ska härdas. Och rids den så sällan att den inte hinner härdas då måste man ta ganska korta pass varje gång.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 374
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar