Ridning på nys hästen! *FILM*

T

TaylorSwift

Mamma var med uppe och filmade när jag dressyrade lite med nya hästen för några dagar sedan :)
Jag har börjat förstå vikten av en ordentlig framridning nu och det känns verkligen stor skillanad på honom efter både i rörligheten och tempramentet. Vanligtvis brukar vi studsa fram :D (hoppekipage :angel:)
Aja, han har svårt att ta stöd i bettet och jag försökte att driva fram honom till det vilket till viss del fungerade och dessutom tillförde mig en förförlig sits :o Haha kommer väl bli rejält ratad för det :p

Vädret var uruselt och både jag och häst spände oss ganska mycket vissa stunder.




*watch in high quality*
http://www.youtube.com/watch?v=SMFB2ABCtho

Och angående att han tjafsar med bettet så är han kollad i munnen och det är förmodligen bara en dålig ovana. ska dock köpa ett bettlöst alternativ och testa för säkerhetenskull men eftersom han gör det även när man rider i grimma så tror jag på ovana ;)
 
Sv: Ridning på nys hästen! *FILM*

Dressyrryttaren säger: ska du hoppa 1.40 eller varflr har du knäna i magen? Du har helt gaalet korta läder, knäna sticker ju ut framför vulstren och du sätter stigbygeln i hålfoten! Läng en sådär tre hål så blir det nog lite lättare ;)

Anledningen till att du upplever honom som "tjafsig" är att du sitter med handbromsen i hela tiden. RID FRAMÅT! Sitt inte och försök gneta ihop honom i låååångsam trav. Det lär honom bara att koppla bort bakben och rygg och hasa fram istället. Rid lätt och rid hästen framåt till handen! Han blir jättefin precis efter en av galopperna när du rider lätt i riktig trav.

Han är bättre i galoppen, men det är lite samma där... våga rida gångarten, stryp inte ner honom för att det rör sig lite däruppe på ryggen.

Har du någon tränare du rider för?
 
Sv: Ridning på nys hästen! *FILM*

oups :o Var på hoppträning dagen innan och hade inte en tanke på att länga lädren, det är ju såå skönt men korta läder! :angel:

Tack för tipsen! Jag brukar faktiskt rida honm mer framåt men efter vissa intressanta händelser på hoppträningen med en häst som jag faktiskt inte kunde korsta ihop vid behov så tänkte jag att han allt skulle få vara lugn idag :D Kankse mindre bra ide att hålla igen hela tiden? :p
Jag upplever dock att han tjafsar även vid hoppning och mer framåtövningar, men som du säger nu håller han nog på mer när jag håller igen nu när jag tänker på det.

Jag provrider för lite olika tränare för tillfället och tror att jag hittat "den rätte" nu :angel:

Får se om det är ridbart väder imorgon, då ska jag rida FRAMÅT ;)
 
Sv: Ridning på nys hästen! *FILM*

Det sista jag skulle tänka om korta läder är skönt XD Rider aldrig i min hoppsadel längre ... hehe
 
Sv: Ridning på nys hästen! *FILM*

Nej den ska finnas kvar,, det funkar för mig :confused:
Går det för er andra?


Jag red iaf framååååt med låånga läder idag :D Gick skitbra! Hästen kom helt av sig själv efter en liten stund och jag behövde bara sitta och fundera på hur f*n man sitter stilla med dressyrläder i en hoppsadel (gaanska dåligt med stöd):angel:
 
Sv: Ridning på nys hästen! *FILM*

ser ingen film, men på bilderna tkr jag du ska höja händerna så de kmr ovanför manken, skulle vilja länga lädren oxå, blir nästan lite stolsits. Tänk på att rida hästen bakifrån och fram, ser ut som att den mer böjer på nacken men händer inget med ryggen och bakbenen.
Fin häst! :D
 
Sv: Ridning på nys hästen! *FILM*

Nej den ska finnas kvar,, det funkar för mig :confused:
Går det för er andra?


Jag red iaf framååååt med låånga läder idag :D Gick skitbra! Hästen kom helt av sig själv efter en liten stund och jag behövde bara sitta och fundera på hur f*n man sitter stilla med dressyrläder i en hoppsadel (gaanska dåligt med stöd):angel:

nope, jag får upp att den inte är tillgänglig i mitt land :confused: den funkade första gången dock...

Och roligt att det gick bättre. Läng inte lädren "bara för att".. ta det ett hål i taget, annars blir det bara ostabilt och konstigt.

Bra att du vågade prova att rida framåt! Sen är ju självklart inte tanken att ni ska ligga i 150 knyck runt ridbanan resten av livet, utan det är främst för att få bort ditt eget bakåttänk. Lägg gärna in tempoväxlingar och skänkelvikningar på långa linjer och tänk lååånga steg, tänk mest framåt och bara lite åt sidan.
 
Sv: Ridning på nys hästen! *FILM*

Den funkar inte för mig heller.

Den är "inte tillgänglig i mitt land".. Haha..

M-oaa
 
Sv: Ridning på nys hästen! *FILM*

Första videon funkade inte i Sydafrika heller kan jag upplysa om...
:D
Andra gick däremot bra!

Håller med om att det går lite i undertempo, våga rida på lite fräschare så ska du se att du får både bättre tramp och mindre tjafs.
Akta bara så att det inte blir överilat bara, den ser ju ut att ha lite egen motor så våga bara mjukna i handen och driv på lite så kommer du nog känna skillnad.

Kom ihåg att rama in den med ytterskänkeln på den öppna delen av volten, den sladdar lite ut mot spåret.

Men det var en fin häst så grattis till den nya! Hoppas du hittar knapparna på den, lycka till!
:laugh:
 
Sv: Ridning på nys hästen! *FILM*

Bättre tempo, stadig ytter, mjuka händer och längre läder så ska du se att det blir bra:)

Lycka till med nya hästen, den ser trevlig ut:)
 
Sv: Ridning på nys hästen! *FILM*

Våga rid på mer så h*n får mer energi i stegen, ser bara ut som den går och segar och får inte med sej bakbenen/ryggen. Skulle kunna ha något högre tempo, och sen handen, den är ofta nere vid låret.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp