ridning på gångvägar

M

midnight Rags

Finns det ngn här som vet reglerna ang ridning på gångvägar?

Har nu en bekant som rider mkt på gångvägar, det finns inga förbuds skyltar och inga andra skyltar som kan visa att man inte får rida där.
Är det ändå förbjudet?

Sv: ridning på gångvägar

skulle tro att det inte är tillåtet att rida på en gångväg, eftersom hästen räknas som ett fordon i trafiken, och bilar får ju liksom inte köra på gångvägar...men jag är ju som sagt inte helt säker...:smirk:

Okej, nu har jag kollat upp det: man får INTE färdas på gång- och cyckelbanor. tyvärr...

Okej, nu har jag kollat upp det: man får INTE färdas på gång- och cyckelbanor. tyvärr...

stämmer.

Men vad är säkrast?
Häst på gångbana eller häst på trafikerad väg?

Jag tycker att säkerheten ska gå först.

/ Lisa

Man märker väl var man får rida... sura personer som bestämt säger till :rofl:

Nä, skämt å sido. Hästar räknas som fordon och kan man inte hantera sitt "fordon" på ett säkert sätt i trafiken, kanske man inte har något där å göra. Inte får man för sig att sätta sig i t.ex. en lastbil (om man nu inte kan köra den), och köra iväg (och då speciellt inte på gångbanan).

Dåligt exempel! -Ja, jag vet... Men man måste i alla fall visa hänsyn till häst.

Jag vet faktiskt ett par ställen där ryttare ringt komunen och fått tillstånd att rida på gång/cykel väg för säkerhetens skull.

Varit stall där det inte gått att ta sig säkert ut i skogen utan att rida på en smal 90 väg.

MVH Russin8

Man får inte rida på gång och cykelvägar..
Därför rider man precis bredvid om det går.. :angel:
Det brukar jag göra när jag ska ta mig till ett ställe - tillåtet eller ej. Möter jag någon går jag ner i "diket".

Det förekommer ju mindre olyckor på gångbanor än i trafiken,
säkrast för alla.

Litar inte på alla bilister och är rädd om mig själv och min häst.
Trots att han är helt trafiksäker så spelar ju inte det någon roll
om bilisten inte kan hantera sitt fordon.
(Ja, det finns de som fått sina körkort i flingpaketen)

Om gangvvagen ar det enda sakra alternativet for att tex kunna ta sig ut i skog och mark med hasten och sarskilt om det ar mycket barn som rider i omradet brukar det ga att prata med kommunen man bor.

I manga fall satter dom da upp ridning tillatet pa de gangvagsstrackor som ar aktuella.

/KT

Så länge man inte färdas snabbare än skritt på (eller alldeles intill) gångvägarna så borde det i a f vara tillåtet. En häst räknas visserligen som ett fordon enligt lag men det tycker jag är rätt sjukt. Vad klarar sig vid en krock? Hästen eller bilen? Visst, bilen blir säkert rejält tillknycklad med hästen dör säkerligen.
Där jag bor har kommunen fixat en smal remsa "ridstig" alldeles bredvid gångbanan. Det tycker jag verkar funka bra. Men det gäller ju även att ta hänsyn till mötande gångtrafikanter och cyklister i det fallet. Att rida ner i diket eller in på en sidoväg tycker jag verkar väldigt smart. Det har jag också brukat göra.
Jag har för mig att enligt lagen får man lov att rida på, eller intill, gångvägar där det inte uttryckligen finns en skylt som förbjuder det. Men att man måste lämna företräde till gångtrafikanter och cyklister och ta hänsyn och så....

Kanske är tur att det inte är fler som äter flingor..

Vad man tycker, har för sig och vad som gäller enligt svensk lag är inte samma sak! Är det inte skyltat att ridning är tillåten så är det olagligt att rida på gång- och cykelbana!

Vad klarar sig vid en krock? Hästen eller bilen? Visst, bilen blir säkert rejält tillknycklad med hästen dör säkerligen.
.

Och vem klarar sig bäst om hästen blir rädd och hoppar åt sidan när det kommer gående/cyklister? Hästen klarar sig nog men den gående/cyklande får uppsöka sjukhus.

Kram
fd paradis

Ligger visserligen en hel del i att en häst knycklar till en människa mer men om hästen blir skrämd av en cyklist eller gångtrafikant så är väl det normalaste att den hoppar "iväg från" faran och inte mot den. Eller? :)
Och gällande lagarna så vill jag minnas att jag uttryckte mig försiktigt och skrev att jag hade för mig att jag läst det nånstans men inte var säker. Så jag ber om ursäkt för om jag förolämpat någon med min okunnighet...

Ligger visserligen en hel del i att en häst knycklar till en människa mer men om hästen blir skrämd av en cyklist eller gångtrafikant så är väl det normalaste att den hoppar "iväg från" faran och inte mot den. Eller? :)

Men om hästen blir skrämd av nåt vid sidan av gång/cykelvägen och den hoppar mot dom gående/cyklande.

Kram
fd paradis

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 379
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 134
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix

Omröstningar