Ridning på Cykelväg och motionsspår

K

Klintan

Från vårt stall kan man rida åt tre håll, varav två är cykelvägar, och den tredje leder till ett motionsspår innan man kommer ut i skogen och stigarna.

Eftersom jag vet att det är förbjudet att rida på cykelvägar och motionsspår, tog jag kontakt med tekniska kontoret i min kommun för att kolla upp vad som gäller. Vad glad jag blev av svaret! Så jag delar med mig till er andra som har samma problem med cykelvägar. Mitt råd är att ta kontakt med kommunen - det borde ju gälla samma för er i er kommun. (Ett tips är att maila, så har du det skriftligt åxå...)

Här kommer en kopia på mitt mail/kommunens svar:

- Vad är det som gäller för ridning vid sidan om en cykelväg? Är ridning tillåtet så länge man inte rider på själva cykelvägen, utan bredvid (t ex en halvmeter bredvid)?

Svar: Ridning PÅ cykelväg är förbjudet. Ridning VID SIDAN OM cykelväg är tillåtet, förutsatt att det inte är inom av kommunen planlagt område. Planlagt område kan till exempel vara parkområde eller gräsmattor som sköts av kommunen. Är det "naturområde" bredvid cykelvägen gäller allemansrätten, vilket medger ridning.

- Om skylten för cykelväg (den runda blå) saknas, är det fortfarande en cykelväg? Eller vad gäller där?

Svar: Om skylten finns är det en cykelväg, och då är det tillåtet att rida bredvid cykelvägen förutsatt att det är naturområde (allemansrätten). Om det inte finns skyltat att det är en cykelväg, utan är en stig eller väg av något slag, gäller allemansrätten och det är tillåtet att rida.

- Ridning i motionsspår och skidspår "kan förbjudas i lokala föreskrifter". Sunda förnuftet säger ju att man inte rider i ett skidspår, men känner du till om det finns definierade motionsspår som är förbjudet att rida på/vid sidan av i vår kommun?

Svar: Det finns i de lokala föreskrifterna att man inte får rida i skidspår (såklart), och inte i motionsspår. Vid ridning vid sidan om motionsspår, i naturområde, gäller allemansrätten, vilket medger ridning.

SAMMANFATTNING
Är man tveksam till om det är en cykelväg eller ett motionsspår som ej medger ridning – välj då att rida vid sidan om. Förutsatt att det är naturområde är detta alltid tillåtet.

//XX, Tekniska kontoret

Sv: Ridning på Cykelväg och motionsspår

jag har en fråga som jag undrar om någon vet hur det funkar med: vandringsleder? som är uppmärkta men inte anlagda som spår, får man rida där? har egentligen inga såna i närheten men har planer på längre ridäventyr där sådana kan dyka upp.

Tack för infon!
Lite nyfiken bara, vilken kommun bor du i..?

Där gäller allemansrätten, vilket ger dig rätt att rida men du får inte åsamka skada på naturen. Det är alltså upp till dig att bedöma om det är lämpligt, beroende på årstid, om det är blött i marken etc.

Klintan skrev:
Om det inte finns skyltat att det är en cykelväg, utan är en stig eller väg av något slag, gäller allemansrätten och det är tillåtet att rida.

Då är det ju bara att skruva ner skyltarna :devil: :devil: !

Vet någon hur det är med väg på kyrkogård (där bilar får köra när de besöker kyrkogården), får man rida där? Och då menar jag alltså på VÄGEN inte på gräs och i närheten av gravar.

En kommun i Småland... :angel:

Doneloge skrev:
Då är det ju bara att skruva ner skyltarna :devil: :devil: !
Hmmm... i svaga stunder har jag tänkt tanken :cool: .
Speciellt när andra människor som har andra, "tillåtna" fritidsintressen kräver hur mycket utrymme som helst och ändå inte blir nöjda när de får varenda gräsplätt de pekar på :devil: . (Tillfälligt småirriterad, jag? Nääh :angel: )

Är det en vanlig väg kan det ju inte vara några konstigheter. Men jag skulle nog ändå undvika att rida vid en kyrkogård om jag hade andra ridvägs-alternativ.

Jättebra info! Skönt att min cykelväg med tillhörande ridstig brevid faktiskt är skyltad som ridled! Så där råder inga tveksamheter. Men jag har funderat en hel del på motionsspår och vandringsleder. Hur ser man att det är ett motionsspår? ska det vara skyltat, vi har bla ett naturreservatsområde med jättefina stigar/grusade vägar. Det är skyltat med typ 3-5km slingor. Enbart förbudskyltar mot mopped. ska jag tolka det som en motionsslinga där endast ridning brevid vägen är tillåten?

Smulan75 skrev:
Hur ser man att det är ett motionsspår? ska det vara skyltat, vi har bla ett naturreservatsområde med jättefina stigar/grusade vägar. Det är skyltat med typ 3-5km slingor. Enbart förbudskyltar mot mopped. ska jag tolka det som en motionsslinga där endast ridning brevid vägen är tillåten?

Hos oss är motionsspåren skyltade, som hos dig med km-märken, med också "barkade" så det är lätt att begripa vilket som är vilket.

Om jag var dig skulle jag ringa kommunen och kolla - är det skyltat med km-slingor låter det ju onekligen som motionsspår.
Men om du ringer/mailar kommunen och det visar sig att det INTE är motionsspår, så har du ju ett gäng fina ridvägar att rida på, så det kan ju vara "värt besväret" :) .

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hur många av oss hästmänniskor, har egentligen koll på det? Med tanke på hur det kan se ut på vägar, i skogar och i övrigt - måste jag...
2
Svar
31
· Visningar
4 865
Ekonomi & Juridik Det här har jag bara väntat på. Nu kommer det troligen att beslutas om rejäla begränsningar, iallafall för ridning på annans mark där...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
18 860
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 247
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Jag undrar om man måste lyda en skylt där det står att ridning är förbjuden på preparerat skidspår. Spåren är lagda på en skogsväg där...
2
Svar
26
· Visningar
3 040
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar