Ridning på "clinic"

V

Vedklyvarn

Orkar inte leta rätt på vilket av de etthundratolv hästforumen tråden passar på så jag lägger den här. Dom ordnar träningar med duktiga instruktörer här och det är lättsamma trevliga tillställningar. Fast direkt billigt är det inte.
Dottern som är en skogsluffare på gammal islänning utan tävlingsambitioner rider ett pass, får reda på hur hon och hästen funkar ihop och vad hon ska träna på till nästa gång. Det räcker ju med ett halvtimmespass för det. Är det meningsfullt att rida 2-3 pass på samma häst som en del gör?
*småsnål hästpappa*

Sv: Ridning på "clinic"

Jag fick ju helt andra associationer;) Tänkte att nu är det en snusktråd igen.

Jo, det är absolut värt att rida flera pass efter varandra för samma instruktör. Då kan man förhoppningsvis få bra hjälp och få lite att jobba med till nästa clinic.

Det är bara snålt och dumt att inte rida flera pass när man har instruktören på plats.

Men alazzi, du tror väl inte att jag bara har snusk på hjärnan? Bara till typ 90%. :)
Passar bra för oss att ta en lektion och sen dra. Inga väntetider och dottern och hästen får ju ändå en genomkörare och nåt att tänka på. Fast dom andra kanske tycker att vi är lite snåla för jag förstår ju att dom vill ha underlag till att ta dit instruktören.

njae, nu tycker jag du är dumsnål faktiskt.

Det ger enormt mycket mer att få ögonen på sig flera gånger. När man vet vad man ska jobba på - både ryttaren och hästen - så tillämpar man och ser vad det ger. Man går ett steg vidare och då behöver man hjälp för att möta de bekymmer som kommer längs vägen.

Nä, vännen. Detta kostar bara bråkdelar av en paj hydralslang....:D kosta på dotter detta.

Hade jag ridit skulle jag antingen avstått eller ridit flera gånger.

Det ger definitivt mer att rida flera pass. Dessutom brukar det ge en hel del att vara med och titta på andra ekipage.

Ja - det är meningsfullt! Det som händer "mellan" passen när man tränar 2 eller 3 ggr är "själva grejen" med att rida på clinic. Det är så himla roligt att se ekipagen utvecklas! Ger så mycket mer än "veckolektioner".

Man får mest ut av passen om man första gången (eller i förväg) kan ange vad det är man vill/behöver träna på så att tränaren vet det från början. Det behöver inte alls vara tävlingsambitioner som ligger till grund - utan saker som "utveckla samspelet", "få bättre självförtroende", "få mer motiviation" och sådant.

Sedan håller jag med Via att man lär sig lika mycket av att även titta på de andra träningspassen! Många åker på clinics "bara" som åskådare.

Min erfarenhet är att du får ut mycket mer av två halvtimmes pass än ett entimmes pass. Första passet är ju ofta häst och ryttare lite spända och tränaren behöver få kolla av vad man kan och vad man bör jobba på. Andra passet brukar alltid gå mycket bättre och det är där du får feed back på att du förstått allt rätt.

Ett dåligt halvtimmespass är mycket mer bortkastade pengar!

Orkar inte leta rätt på vilket av de etthundratolv hästforumen tråden passar på så jag lägger den här. Dom ordnar träningar med duktiga instruktörer här och det är lättsamma trevliga tillställningar. Fast direkt billigt är det inte.
Dottern som är en skogsluffare på gammal islänning utan tävlingsambitioner rider ett pass, får reda på hur hon och hästen funkar ihop och vad hon ska träna på till nästa gång. Det räcker ju med ett halvtimmespass för det. Är det meningsfullt att rida 2-3 pass på samma häst som en del gör?
*småsnål hästpappa*

Det är väldigt bra ja o rida flera pass samma dag, om det är det du menar.

På fm, rider vi igenom det vi fick i läxa förra gången och repeterar sånt som var mindra bra.

På em, får vi testa ngt nytt, repetera det som inte gick bra senast och får med oss lite mer tips och tankearbete hem, till nästa gång.

:bow:

Just nu rider jag "handikappträning" på ridskolan en gång i veckan med min dam. Förra lördagen gick det pest och pina, hästen bara sprang och slog med huvudet 45 mnuter av passet.

Idag sa det bara klick, när jag tog tyglarna och vi har varit "primadonnorna" i ridhuset i 45 minuter i stället.

Hade det då, i stället varit ett pass på fm och ett på em... så hade jag kunnat ändra ridningen på en och samma dag i stället och kanske fått "primadonnekänslan" redan förra veckan.

Mvh

IngelaH
vars miljondollarhäst, just nu står ett par meter från min bärbara o äter välförtjänta morötter.

Eftersom nån inte tror att jag orkar skriva om nåt annat an sex och relationer så får jag väl nämna att det är rätt mysigt att komma som singelpappa på såna tillställningar. En rund och go tant kom och pratade länge med oss och den unga tjejen som höll i alltihop talade om att hon just dumpat sin gubbe som om jag behövde ha reda på det. Blir nog att boka två pass nästa gång med lååång paus emellan.;)

Eftersom nån inte tror att jag orkar skriva om nåt annat an sex och relationer så får jag väl nämna att det är rätt mysigt att komma som singelpappa på såna tillställningar. En rund och go tant kom och pratade länge med oss och den unga tjejen som höll i alltihop talade om att hon just dumpat sin gubbe som om jag behövde ha reda på det. Blir nog att boka två pass nästa gång med lååång paus emellan.;)

Jisses, så du funderar på om du kan göra två flugor på smällen på en o samma dag. :o

:rofl: :rofl: :rofl:

Det låter som en bra lösning, för alla parter. Lycka till! :bow:

Såhär brukar de kurser jag deltar i vara upplagda: (ca 2-3 kurstillfällen /år och varje tillfälle är uppdelat på två dagar)

Första passet bekantar sig tränaren med ekipaget, ser vilken nivå de ligger på och hur ryttaren samverkar med hästen. Om det är ett ekipage tränaren känner sen förut så går man igenom det de lärt sig sen sist och får lite kommentarer på utförd läxa.

Andra passet arbetar man igenom eventuella problem som uppstått, söker alternativa lösningar på saker som låst sig eller, om allt varit problemfritt, börjar jobba med nya rörelser/högre krav.

Tredje och sista passet ägnas åt att ge nya läxor. Saker som man själv kan fortsätta träna på till nästa möte med instruktören. Om man under andra passet påbörjat nya moment så utvecklas dessa. Om man ägnat andra passet åt korrigeringar så ägnas sista lektionen åt introducering av nytt moment/vidareutveckling av ett existerande.

På så vis ges ekipaget en rättvis chans att både få kvitto på att träningen hemma gett resultat, får hjälp med problem som kan ha uppstått, samt en läxa att träna på och utveckla till nästa tillfälle. Som tränare är det nästan omöjligt att ge allt detta på endast ett pass.

Mellan passen brukar det dessutom hållas teorilektioner som är MYCKET viktiga/nyttiga/givande att delta i.

/Migo

Senast ändrad:

Nej snålt behöver det inte vara. Om det passar dottern och hästen att rida ett pass så tycker jag de ska göra det. Om hästen inte är i jättekondition eller om man har dåliga möjligheter att följa upp träningen hemma just då kan det förstöra mera än det ger att rida två pass. Om hästen inte är van, blir väldigt trött är det bättre att rida ett pass tycker jag.
Alla ska väl få göra det som passar dem bäst. Det har inget med snålhet att göra tycker jag.

Karlar på "clinics" går ju åt som smör i solsken. Jag brukar ha med min sambo men får hålla ett öga på honom, annars försöker någon annan lägga beslag på honom;)

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 681
Senast: Lobelia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 757
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama