Ridning på bettlöst.

P

Pyrusan

Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på ridning.
Jag vill se bilder på när ni rider era hästar på Hackamore, bittless eller sidepull! (gärna dressyr)
Ni får också gärna berätta varför ni har valt bettlöst och vilken/vilka skillnad/skillnader ni känner på hästen vid ridning på bettlöst.
Tycker det är intressant att höra då de flesta hästar som har gått från bett i munnen till bettlöst verkar fungera bättre med det senare alternativet.

jag börjagde avända hakamore när min ponny vart för stark för att ha på bett + att hon hade fått ett hemskt sår i munnen, det funkade mycket bra, men fick ju tyärr inte tävla ponny med det så nu använder vi vanligt igen då såren läkt :P

Jag började rida hackamore på min unghäst i höstas då han fick sina 5årständer (han var 4) och tyckte det var obehagligt att ha bettet i munnen under tandbytningen.
han verkligen trivs i hackamore, han har en känslig mun så det är ett bra alternativ, han går jätteavslappnat osv :).

men jag har börjat rida med bett nu igen när tandgrejset är klart,
för att kunna tävla.
när jag började med bett igen så trivdes han inte med det som han gjorde förr, han gick spänt och inte alls avslappnat.
men det gick över lite grann i taget och sen nu har jag hittat ett mässingsbett som passar honom bra :),
så det tycker han om, men han är fortfarande mkt mer avslappnad på hackamore.
han skulle nog passa med sidepull/lindell oxå.
behöver eg. inte hävstångseffekten då han inte är stark,
men använde hacket då vi hade ett sånt hemma...

de här är de enda bildern jag har på honom med hackamoret,
inga bra ridbilder direkt :crazy:...
men men.
:)
hopp

<-- men vi står ju still :D

Jag gillar de då man som ryttare måste använda sig av sitsen "på riktigt" då det inte går att fuska fram ställning etc på samma sätt.

Sen är det enkelt för unghästen att förstå och man kan ta i om det behövs utan att man sliter på munnen. Jag kommer gå över till skolning på bett när hon är lite mer skolad i kroppen och knoppen men fortsätta rida ut på sidepull.

Det finns lite finlir som inte går att göra på sidepull som bettet är bra till.

Nej det har du rätt i.. Konstigt.. Rätta adresser är det i alla fall.. Du får testa igen senare

http://www.lunarstorm.se/jojjo_blondin/kollage/36
bilden är väl inte vacker direkt, var några månader sedan (oktober..?) tror ja håller på att resa mej upp. Andra eller tredje gången ja rider på det.

Iaf så tycker ja hon lyssnar bra, går i mer "riktig" form än när ja rider på bett (lägre iaf)
det är en liten pigg dam men man kan hålla henne på det (både i skogen och på banan)

ja rider inte endast på hackamore utan har byter mellan det och bett..

Jag lägger in en fråga här om det går för sig.

Ni som rider med sidepull, är era ostadiga, mitt åker åt sidan när jag tar ett ledande tygeltag (ex. åt höger, då är sidoremmen på vänstersidan på väg åt höger)
Kan tillägga att det är modellen billigare och från Börjes.

Har tyvärr inga bilder, men rider på bitless bridle vilket jag tycker fungerar mkt bra! Men det finns skillnader mot att rida med bett, många verkar åxå uppleva att hästen drar mer.Vid uteritter kan även min häst bli ngt stark på det men dressyrmässigt fungerar det super, FAST det krävs ridning. Med ett bett kan man lirka hästens huvud hit och dit, dra ihop den i formen. Med bettlöst går hästen inte med eftergift förrän du ridit igenom den ordentligt, mjukat upp den. Den bär sig heller inte i en högre form än vad den är fullständigt mogen för. Den form du får blir på så sätt mer ärlig.

Det går att ställa men ledande tygletag blir ju inte exakt detsamma som med bett.

Men jag har iaf fått en mkt stadigare häst som inte slår sig fri vartannat steg, som får med sig en genomställd kropp och som bär sig bättre. Men det tar ett tag att rida in sig på det, både häst och ryttare men kanske främst den senare. Med ren armstyrka kommer man ingen stans, utan det krävs konsekvent och stödjande ridning. Men då det funkar så funkar det bra! Lycka till!!

//jo7 :bump:

Om du sätter en rem mellan de ringar där sidstycket delar sig till ett v, under hästens käke, så blir det lite stadigare. (Det byter också namn till Lindell).
Jag har lindat repet med mjuka skinnremmar så att det blev lite mjukare mot nosryggen. Samtidigt blev det ganska mycket stadigare, eftersom jag lindade det ihopspänt, så att formen på nosgimman följer formen på nosryggen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: Squie
·
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
1 102
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 140
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset