Ridning på bana med mycket mjukt och tungt underlag

Novisis

Trådstartare
Ridbanan vi fått tillgång till har tyvärr inte det optimala underlaget. Det består av sand typ och hästarna sjunker ner. Tungjobbat med andra ord. Hur ofta törs man rida där, med tanke på slitage av senor t ex?

Jag hade ridit där i undantagsfall och så kort tid som möjligt. Heller inte ridit särskilt fort. Inte planerat in att rida pass där. Sitter i lite samma sits, klubben har fått ett ridhus som är väldigt djupt och tungt. Har inte ridit där alls och har inga planer på det. Kanske mitt i smällkalla vintern när det är isgata överallt. Kanske.

Ridbanan vi fått tillgång till har tyvärr inte det optimala underlaget. Det består av sand typ och hästarna sjunker ner. Tungjobbat med andra ord. Hur ofta törs man rida där, med tanke på slitage av senor t ex?

Jag hade inte ridit där alls. Jag tänker inte bara på slitage och skaderisk. Utöver det frågar jag mig vilken kvalitet det kan bli på jobbet där? Och är det just rent mentalt att sätta hästen i den skiten?

Vilken sorts sand är det? Är sanden för djup eftersom hästarna sjunker ner? Det kanske räcker att skrapa av en del för att få banan fastare?
Dom flesta ridbanor/ ridhus verkar ha någon form av sand som underlag, ibland utblandat med träflis.
Vi förbättrade vår ridbana med ett 10 cm lager baksand, den känns fuktig , det är som att gå vid strandkanten och den används i sandlådor. Under sanden har vi hård dränerad lera.
Jag är lite orolig att underlaget blir för hårt. Finns det lika mycket risk för skador med ett hårt underlag om man rider ofta där?
Tillägger att jag mest rider ute på grusvägar och i skogen.

Skaderisken är mycket större med mjuka, tunga banor än hårda.
Rider du på grusväg så kan det knappast bli hårdare så då förstår jag inte hur du kan se banan som ett problem?
Regelbunden harvning är bäst på den hårda banan.

Varför ser man då så många ridbanor där underlaget är mjukt och där sanden är lös. Beror det på okunskap?
På grusväg rider jag i lugnt tempo och rakt spår. Vi njuter av sol och fågelkvitter på våra ridturer. :)
På ridbanan lite mer träning och böjda spår, ridbanan kräver därför ett bättre underlag.

Varför ser man då så många ridbanor där underlaget är mjukt och där sanden är lös. Beror det på okunskap?
På grusväg rider jag i lugnt tempo och rakt spår. Vi njuter av sol och fågelkvitter på våra ridturer. :)
På ridbanan lite mer träning och böjda spår, ridbanan kräver därför ett bättre underlag.

Jag möter många som tror att mjukt är bra. Om det är tungt har vissa inte tänkt på. Inte heller om en tung häst med små fötter faktiskt får fäste, inte bara för att fräsa runt och hoppa etc. Utan för att kliva iväg i nästa steg utan att behöva spänna sig.

Det finns ju en hel del ridbanor och ridhus där man lagt in sandstrandssand med lika stora sandkorn som bara glider och inte ger fäste. Det är fullkoligt värdelöst! Men billigt..

Jag möter många som tror att mjukt är bra. Om det är tungt har vissa inte tänkt på. Inte heller om en tung häst med små fötter faktiskt får fäste, inte bara för att fräsa runt och hoppa etc. Utan för att kliva iväg i nästa steg utan att behöva spänna sig.

Det finns ju en hel del ridbanor och ridhus där man lagt in sandstrandssand med lika stora sandkorn som bara glider och inte ger fäste. Det är fullkoligt värdelöst! Men billigt..
Konstigt att inte förstå att det är tungt att springa i sandstrandsand för hästar...dom flesta har väl någon gång provar att springa i lös sand? Om man inte får fäste i underlaget när man springer själv, då får ju inte hästen det heller.
Billigt brukar i längden bli dyrt.

Fick de svar jag misstänkte att jag skulle få. Struntar i att rida på den här ridbanan, är ju rädd om min pärla. :love:

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 542
Senast: ufot
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 678
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 054
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur