Ridning på äldre hästar?

lakrits

Trådstartare
Hur mycket rider och kräver ni av era äldre hästar?

Givetvis beror det ju på i vilket skick dom är i och klarar av men om man ser till en "normal" häst?

Min tjej blir 18 år i år. Hon fungerar bra i ridningen och verkar orka med som hon alltid gjort. Men hon är ju ändå lite till åren.
Ska man dra ner ändå eller köra på som man gjort förut tills man märker att hon inte orkar eller hur hon nu visar det?
 
Sv: Ridning på äldre hästar?

Hej!

Min förra häst blev 25 år. Jag red och hoppade med henne och det var inga problem. Hon var pigg och frisk och kry och visade absolut inga tecken på trötthet eller liknande.

Vill man dra ner lite på ridningen så kan man nog göra det, det skadar ju knappast, men sålänge hästen inte visar några tecken på trötthet eller liknande och för övrigt är frisk och kry så anser jag att man kan rida den som vanligt om man vill.

Vill man ge hästen lite lättare arbete på äldre dar och tänka lite på "pensionen" för den så är ju det också bra.
 
Sv: Ridning på äldre hästar?

Så länge hon orkar och är pigg hade jag inte dragit ner på ridningen :)

Har själv en 24 årig halvblodsdam hemma som rids i skogen, går som hand häst och lite lättare dressyr 3-4 ggr/vecka och fungerar ypperligt.

Funderar nu på att ta henne till ridhus och skutta några små "pinnar" mest bara för att hon är så oigg o gla :D
 
Sv: Ridning på äldre hästar?

Min gamling har nu blivit 24 år och börjar bli trött. Men om jag låter han stå så blir han stel i benen och halt, så därför rider jag han "som vanligt" så länge jag ser att han orkar. Han älskar att hoppa och galoppera i skogen.
 
Sv: Ridning på äldre hästar?

min 28-åriga medryttarhäst rids ca. 4-5 dagar i veckan av mig bara, jag rider mest ut i skogen & ibland lätt dressyr.
han går på som en kanonkula & är jätteglad och pigg. ser ingen anledning på att ta det lugnare än innan, då får han bara massa onödig överskottsenergi :smirk:

så länge där är friska & glada, och tycker det är kul så ska dom ridas som vanligt, tycker jag :)
 
Sv: Ridning på äldre hästar?

Min gammelflicka är 20 i år och vi har i höst tävlat 1 m med stora framgångar och i vår ska vi fortsätta på 1m - 1,10 m... :) hon är pigg o fräsch, fina ben o jätteframåt

Red ut på henne idag (efter två veckors vila) och hon stodmer på bakbenen o snurrade runt än gick framåt, o skritta, det visste hon inte vad det var. men takta, det var kul :idea: hehe

Å andra sidan har min gammeljänta varit svårklass häst i hoppning, haft toppkondis osv så hon mår inte bra av att bara stå still och inte göra något, hon trivs som fisken i vattnet på tävling och träning!

Min förra pensionerade jag dock från tävling vid 18 - 19 års ålder då han aldrig varit en riktigt tävlingshäst, utan mest gått i skogen och lite på banan, startade väl sin första tävling vid 15 - 16 årsålder..


Självklart tävlar jag inte varje helg me min nuvarande utan med förstånd och tar det som det kommer och passar henne, men jag ser det som att så länge hon är pigg, fräsch och VILL, då ska inte jag hindra henne..;)
 
Sv: Ridning på äldre hästar?

Rider vår nu 20-åriga ponny "som vanligt" dvs.skogsridning och enstaka pass i paddocken när vi har möjlighet. Han rids 3-6 ggr/v.
Han har i och för sig förslitnings skador i bak benen. Men har inge problem med det med denna ridning!
 
Sv: Ridning på äldre hästar?

Rid du på som vanligt om hästen är pigg o inte har ont någonstans! Min gamla D-ponny va 25 år o vi red på helt som vanligt, hoppade 120 banor som ingenting. :bump: Så fortsätt ni att ha kul!
 
Sv: Ridning på äldre hästar?

hej jag har en häst på 30 år nu, hon körs ibland men e ofta mycket pigg, fina ben allt i prima. Fortsätt o rid,kör motionera i överhuvudtaget....hästarna blir inte bättre om dom får stå...särskilt äldre hästar...av att stå o få ont i lederna:):idea: :idea:

Du känner om din häst e som den ska eller om de e nå problem...
Trust me*:cool:
 
Sv: Ridning på äldre hästar?

Jag har en kille på 24 år, han fyller 25 i maj.
Han skulle gå till slakt, för han hade förslitningsskador i knäna, men opererades och hade 50 % chans att klara sig, vilket han gjorde.

Han får mest gå ut i skogen och lufsa, men han får även gå lätta dressyrpass mer för att jag behöver träna på en bra häst, för den andra jag rider är inte sååå duktig, hiho.:cool:
 
Sv: Ridning på äldre hästar?

Stallkompisens halvblodsvalack 26 år i år, rids normalt skritt, trav och galopp 1-2 timmar i skogen 4-5 dagar i veckan, samt en "gubbridlektion" på ridskolan i veckan, varav var femte gång är hoppning. Han har varit hosthäst sen 9-årsåldern och fått tanken "det här blir nog sista vintern han lever" sen han var 12... =) Hovproblem, pga plattfot, flytande hovar, hovbölder, stengallor, blödningar i hovarna och går ofta med hel sula fram. Sista fem åren, får han en halv tablett opticorten dagligen för sina lungproblem och njuter fortfarande av livet varje dag. Han ser JÄTTEBESVIKEN ut, de dagar han inte rids.

Min Fatimatant 23 år i år, rids normalt skritt, trav och galopp 1-2 timmar i skogen 1-3 dagar i veckan, på bana 3-4 dagar, uppsuttet eller markarbete. Jag kan också variera med en promenad vid hand. Damen är rätt energisk, så det är ingen hit att ha henne avställd för mkt, då hon gärna får "egna griller" i huvudet. Vintertid, är det om sanningen ska fram, MEST skritt och lite travarbete. Men arbetsfrekvensen i övrigt försöker jag hålla på. Fatima ser också FRUKTANSVÄRT besviken och uttråkad åt om jag bara åker utan att ta ut henne en sväng.
 
Sv: Ridning på äldre hästar?

Min D-ponny blir 20 år och tränas på L :B nivå hoppning och tävlas L: C hoppnig. Rids 5-6 dagar i veckan. Är jättepigg och framåt och många tror att han inte är en dag över 10 år :)
 
Sv: Ridning på äldre hästar?

rida som vanligt, värma upp lite längre och med lite mer lösgjordhet än normalt, skritta av längre.. stretcha efter varje pass.. bara det gör mycket.. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 501
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 373
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp