Ridning i skog vs bana

the_connemara

Trådstartare
Jag tror hästar påverkar mkt av människorna som sitter på dem. Eller rättare sagt väldigt mkt. Det är många som väljer att inte rida ut sin häst på vintern, efter vila, under igångsättningens början och så vidare. Eller kanske när det är blåsigt, när det är skogsmaskiner ute osv osv.

Ni som resonerar så, jag vill veta varför! Och jag vill att ni förklarar varför med just det här med människans påverkan av hästen i bakhuvudet. Snälla gör ett försök för jag är väldigt nyfiken! Sedan vill jag gärna veta vad ni hade gjort om ni INTE hade haft en ridbana eller ett ridhus runt knuten, låter ni hästarna stå då?

Sv: Ridning i skog vs bana

Jag rider inte ut så mycket, helt enkelt för att jag är rädd för det.

Jag har varit med om för många olyckor vid uteritt, så istället för att rida ut och hela tiden vara rädd och nervös, så rider jag på bana och tycker att det är kul.
Hästen verkar inte tycka att det gör nåt att mest vara på bana, han arbetar med glad uppsyn. Men det kan man ju aldrig veta.
De år som jag inte hade bana så red jag på gårdsplanen eller ute på lägdan.

Fegis Fjasut ;)

Min nuvarande häst har jag hittills bara ridit i ridhuset. Till detta finns ett par anledningar
1) Jag har bara haft hästen en väldigt kort period (har hittills suttit på henne fem gånger, varav två på här på "hemmaplan")
2) Det har varit så äckligt isigt och snöstorm här hela veckan att det har varit rent livsfarligt att rida ut (särskilt när man som jag sitter på okänd häst)

Jag HAR ångest för att jag inte ridit ut alls, ja. Jag tycker att man ska rida ut i största möjliga mån, och förlägga så mycket tid av ritten ute i friska luften. MEN, när det kommer till säkerhetsaspekter som man faktiskt "kan" göra något åt (ex vis hålla sig inne vid risk för halka och snöstorm), då behöver man inte utmana ödet.

2 veckor efter jag köpte min häst så råkade jag ut för en bilolycka och fick whiplash som följd. Fick egentligen ridförbud i någon månad (vilket jag inte höll...)
Jag fick ta det lugnt och hålla mig på ridplanen mest under den första tiden.
Eftersom hästen var i full tävlingskondis från travkarriären så blev han såklart ganska pigg och lite stökig när vi var ute, så jag blev spänd och halvskraj eftersom jag visste att jag skulle få väldigt ont om jag ramlade av.

Men det har gått över. Efter en skada på honom förra året så har jag inte ridit på ridplan speciellt mycket. Kanske totalt 10 ggr.
Har inga problem att rida ut i övrigt längre. Undviker när det blåser mycket eftersom hästen hatar blåst. Går helst med rumpan åt blåsten, vilket gör det lite svårt :) Sen har man väl blivit lite bekväm.

Har inget ridhus i närheten heller.

Har brodd och sulor, så underlaget är aldrig några problem.
Bara att man får anpassa gångart efter underlag.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 710
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 237
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar