Ridning i repgrimma...???

ika77

Trådstartare
Igår var jag och tränade i paddocken med min pålle. Hon var endast iförd reprimma.
När jag var färdig så red jag henne barbacka i repgrimma.
Men hur fäster ni tyglarna?
Fäster man de under i öglan så får man ju ingen effekt när man tar ett ledande tygeltag och fäster man dem högr upp emot sidorna så åker ju repgrimman omkring när man ska styra med tyglarna..
Det känns som att det skulle kunna skava dels för att den kanar omkring och så skvare ju fästena på tyglarna...
Hur gör ni?? :confused:

Jag fäster tyglarna i knuten under grimman. Det går alldeles utmärkt att rida med tygeltryck mot halsen, samt sits och vikt. :D

Tima och jag har jobbat på bana och gårdsplan, i skritt, trav och galopp, volter, serpentiner och vändningar runt konor, samt ryggning, skänkelvikning och lite tanke "skolarbete". Inga problem alls.

Jag har även provat attt fästa uppe vid "nosgrimman" och då wobblar det som sagt rundbana men Tima var schysst och jobbade ändå en gång ända tills repgrimman höll på att hasa runt och hamna över ena ögat. :p

OK, nä.. Jag märkte ju snabbt att det inte var så bra att fästa högre upp mot sidorna för då kanade det ju omkring så hon fick den i ögonen till slut. :D
Sen bytte jag och satte den under, och hon gick skitfint på det sättet, men frågan är om hon inte blir för het utanför ridbanan och så inte kunna ta ett ledande tygeltag för att avleda henne.. jag vet inte...
Hon lyssnar ju bra på sitsen och så, men....
Jag får helt enkelt hålla mig inne i paddocken och träna .. :angel:
Tack för ditt svar!!! :)

Mmm... jag ger migi inte ut i skogen på bara repgrimma. Men jag har ridit med repgrimman ute och haft tränsbett med tygel hängande som säkerhetsåtgärd. *S*

jag red i repgrimma i 2år på min arab, överallt! men det tog 8 månaders intensiv träning för att jag överhuvudtaget skulle våga mig ut. :)

Ok.. Då förstår jag att det kan ta ett tag innan det sitter som det ska..Jag har ju hållt på med just repgrimma få tillfällen just ridmässigt.. det e ju inget emot 8 månader.
Får ha tålamod helt enkelt..

ja, det får du ha, jag red i paddocken och i ridhuset, men inte fritt ute, förräns efter 8 månader,jag ville känna att jag hade full koll och att hon lyssnade väldigt uppmärksamt. :)

Använder inte tyglar. Rider i repgrimma just för att min häst ska få slippa alla tyglar och remmar. Men ibland har jag ett grimskaft fastknäppt i ögglan under hakan - i ena enden bara.
Förstår inte riktigt varför man rider i repgrimma om man ändå vill rida med händerna. Efter som att hjälperna i en repgrimma blir mycker otydligare än med träns och svårare för hästen att förstå.

Det är ju mitt mål, men jag måste ju börja nånstans och då vill jag börja med att rida bettlöst för att sen stegvis utöka hästen tolerans emot mina vikthjälper och rörelser.
Känns lite som att ta sig "vatten över huvudet" och både plocka bort bett och tyglar i samma veva.
Min häst är som sagt ganska het och det skulle kunna sluta ganska illa både för henne och mig om jag släppte loss henne totalt och satte mig upp.
Säkerheten måste få gå före dumdristigheten som bottnar i att vi så gärna VILL kunna lita 100 % på våra hästar..
Men det är hästar och hästar flyr från farligheter. Även den mest lätthanterade häst kan få ett frispel och bli rädd, eller vad som helst.
Så jag fördedrar att ha nåt att hålla i när jag rider ut. I paddocken ska jag rida utan nåt på henne överhuvudtaget..
Men i skogen, det lät mest farligt...och ganska jäökla idiotiskt..
Därav reprimma MED tyglar..

PS: Bara för att man har tyglar p :confused:å så MÅSTE man väl inte använda dem??
De kan väl gott få sitta där ur ren säkerhets-synpunkt....

Okej. Men då föreslår jag att du börjar rida med vikt, skänkel och rösthjälper medan du fortfarande har träns på. Efter som att det är lättare att ge tydliga hjälper med träns så är det också lättare att lära hästen förstå de "nya" hjälperna. Men man gör som man vill. :)

Övrigt kan man ju tycka vad man vill om ridning utan träns. Själv rider jag så överallt. Hoppar i skogen, galopperar på ängarna. Har dock oftast grimma då efter som att jag vill skona andra ryttare och människor. Men föredrar att inte ha något alls.
Om en häst får frispel så hjälper inte tygeln. Och jag skulle aldrig drömma om att dra min häst i munnen för att få stopp på honom när han var rädd. Men alla är vi olika. Och omgivningen gör ju skillnad också. Rider man nära vägar/järnvägsspår kanske man vill ha träns om hästen skulle få för sig att fly dit. Där min häst står finns inga sånna faror.

Tänker inte försöka få någon att börja rida utan träns/tyglar. Var mest nyfiken på hur du tänkte och varför du gjorde som du gjorde.

Det är klart att alla gör olika, och jag är inte en sån som sitter och domderar vad folk SKA göra. Men att det känns så här för mig beror kanske på att jag inte litar 100 % på min häst lös i skogen. Ibland räcker det med att hon får lång tygel om hon är riktigt piggelinus en dag och faller över i trav..
Det är ju aningen lättare då att stanna om man har en tygel och ta i. Annars hade jag nog fått en resa med fart i.. :D

Du skrev:
".. Och jag skulle aldrig drömma om att dra min häst i munnen för att få stopp på honom när han var rädd."

Vem har sagt nåt om att dra honom i munnen då??
Så alla som rider med träns och tyglar drar sina hästar i munnen då???
Jag DRAR inte min häst i munnen och vad andra gör får stå för dem..

Nej, det är ju ett av de stora "problemen" när det kommer till ridning utan träns. Hur man får stopp på kusen. :D Fast min häst fungerar inte speciellt bra att stanna med tygeln, så jag använder ju vikt, skänkel o röst automatiskt.

Nej nej, det var inte alls menat på det sättet. :o
Du skrev något liknande: "Alla hästar kan bli rädda och få frispel".. Uppfattade ordet frispel som att hästen flyr från något den blivit rädd för. Och att man då skulle behöva tyglar - efter som att du skrev det exemplet som motivering för att använda tygel. Och i ett sånt tillfälle skulle jag alltså inte använda tygel. Efter som att man då måste dra i hästens mun(en rädd häst stannar inte för vad som helst - även om det ibland inte behövs mycket).
Hoppas du förstår vad jag menar.

Kan tillägga att jag också rider med tyglar ibland - tänka sig! :idea: Varierar mellan bett, sidepull, grimma och inget alls. Beror på vilket humör hästen/jag är på och vad vi känner för just då. :) Alltså är jag inte emot tyglar/träns.

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·
Ekonomi & Juridik Hej, sitter o funderar lite, känner att jag har mkt erfarenhet som jag skulle vilja dela med mig av... Och alltså skaffa lite bisyssla...
Svar
2
· Visningar
1 036
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 468
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar