Ridning i bostadsområden

A

_Asynja_

Är det någon som vet vilka regler det finns kring ridning i bostadsområden???
Är det helt förbjudet? är det ok bara man tar bort skit efter sig?
Är det bara ok att "korsa" ett bostadsområde för att ta sig mellan två punkter? Eller är det helt fritt fram?
Jag har faktiskt ingen aning.
Skulle vara bra att veta så att man sakligt kan bemöta tjurskalliga människor som inte vill veta av hästar i sin närhet.
Vore så kul att kunna säga "Jag har all laglig rätt att rida här, du kan ju kolla upp det om du vill" när det kommer någon grinig typ och gnäller ;)

Sv: Ridning i bostadsområden

Rider då fullt med hästar där jag bor, far förbi flera varje dag. Men tyvärr tar de inte upp skiten efter sig, vilket irriterar mig ganska mycket. Speciellt när det hamnar på uppfarten, och när man ber dem ta bort det så sopar de in det under brevlådan... då blir man INTE glad. Annars är det väl lungt, inte direkt som att ni brötar en massa eller så.

En häst klassas ju som ett fordon och så länge det inte är skyltat "fordonstrafik förbjuden" eller specifikt skyltat att man inte får rida där så torde det väl inte vara nåt problem. Men att se till att inte lämna skit efter sig kan säkert vara något att tänka på, om man vill ge ett moget intryck.

Fast jag vet inte hur det är i lagens mening, men så här resonerar jag iallafall. Nån med mer kunskap om lagen ska nog svara.

Tycker att man i möjligaste mån bör undvika att rida i bostadsområden. Dels för att det faktiskt finns människor som är både rädda för och allergiska mot hästar och sen är det ju en större skaderisk om en häst skulle komma lös..För både häst, ryttare och andra människor.
Finns det andra lösningar på ridvägar, hade jag rekommenderat dej att välja dem.

allemansrätten säger ju att man får rida där bara man inte förstör gräs och gröda

Fast i bostadsområden med gång- och cykelvägar är ju inte tillåtet. Man får ju faktiskt inte rida på dessa. Hästar räknas som fordon och skall hålla sig på bilvägar, egentligen. Är det inte så?

eftersom mina hästar står i ett villaområde i sthlm så rider jag enbart på sådana vägar, det finns inga andra.

Jag rider i alla gångarter, men saktar ned när det kommer folk om jag inte ser att det finns tillräckligt stor plats på vägen så att de kan gå förbi och känna sig säkra.

självklart tar jag bort bajset.
Men det trevliga med mitt bostadsområde är att det är fejk landet en kvart från sthlms centrum så folk som bor där tycker att det är jättemysigt med hästarna.

Rida på uppfarter eller tomter får du självklart inte göra - räknas som privat mark.
Inte heller anlagda gång/cykelvägar, utan du ska hålla dig till bilvägarna.
Men visst får du rida genom bostadsområden, bara du håller dig till "rätt" vägar.
Sen känns det ju mkt säkrare att rida på cykelväg än bilväg. Bor granne med en ridskola o dom använder cykelvägarna rätt flitigt. Tror ingen direkt har klagat o jag tkr oxå det är helt ok (ur säkerhetssynpunkt) men eg. olagligt.
Om det står en skylt med motortrafik förbjuden men om det inte är en anlagd gång/cykelväg får du rida där. Ex skogsvägar kan det vara.

Tack för svaren.. synpunkter på hur lämpligt det är eller hur man ska bete sig är dock överflödigt.. vett och moral har jag så det räcker, självklart tar jag undan skit efter mig och tar hänsyn till att folk kan vara rädda o.s.v...

Självklart handlar det inte heller om att rida omkring som en galning i bebott område.. först och främst är det för att kunna ta mig mellan två platser och jag då måste korsa ett område.

Det jag ville veta var helt enkelt exakt vad lagen säger, kan vara väldigt bra att veta om någon klagar.
Så att man inte står där och argumenterar emot dem och så är det egentligen så att de har rätt och jag har fel.

Är det någon som vet var man kan läsa om detta??
Vill gärna läsa på lite själv så att jag är helt säker på vad jag talar om ifall det skulle uppkomma en konflikt..

Kan också tillägga...
Med "griniga typer" menade jag inte folk som t.ex. vill att man tar upp skit efter sig..
Jag menade folk som t.ex. kommer utfarande högröda i ansiktet och i stort sett ber en dra åt helvete, fast man bara skrittar lugnt förbi. Har nämligen mött ett par såna, tyvärr.

INGEN som vet VAR man kan läsa om detta???
Får inget svar på ridforumet heller!

Måste du passera området via gång och cykelvägar, då är det inte tillåtet. Ev skulle dessa vägar kunna vara privata, eller ägas av en förening. Då kan du ju fråga om lov för att undvika onödiga missförstånd, finns det bilvägar använd dessa för där får du rida det kan ingen hindra dig ifrån.

Mjoo..verkar vara så, fler som skrivit likadant. Det finns små bilvägar med väldigt lite trafik så det är inga problem.

Men jag skulle ändå gärna vilja veta VAR man kan läsa på om detta så att jag verkligen är 100% säker själv. Känns ju inte lika trovärdigt att säga "Jo men jag har hört att det är så" om någon klagar.
(Har kollat allemansrätten men inte hittat något om bostadområden eller bil/cykelvägar där, stod bara om skogsvägar och liknande)

De regler du eftersöker finns inte att finna i allemansrätten, i så fall skall du söka under den lokala trafikförordningen och vad som gäller generellt i din kommun. I vissa kommuner har man givit tillstånd för ridning på vissa cykelvägar och andra är inte tillåtna, andra kommuner har ett totalstopp för ridning på dessa. Så vad som gäller hos er bör du höra med din kommun, de är säkert dem som kan vilka regler som gäller i aktuellt fall.

Kolla in regler på vägverket: http://www.vv.se/templates/page3____1410.aspx
Är det privat väg (vägförening e d) så kan det vara så att man ska undvika i samband med tjällossning för att inte förstöra. Noterade även på vv hemsida att ridförbudsskyltning endast gäller när man rider och inte när man leder hästen.

MiaS skrev:
Noterade även på vv hemsida att ridförbudsskyltning endast gäller när man rider och inte när man leder hästen.

Vad lustigt, det hade jag ingen aning om. då kan man alltså leda hästen en bit och hoppa upp igen när förbudet upphör.

Tack för svaren :)

Vilken bra info-sida, har inte sett den förut. Visste inte att man fick leda hästen där ridförbud råder

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 171
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 743
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar