Ridning efter seminering???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
W

Warmia

Hur är det med det???
Får man anstränga stot efter semineringen? Ska man inte rida alls eller kan man rida lite mer försiktigt???
När går det isåfall rida helt normalt igen?

Sv: Ridning efter seminering???

Man brukar rekommendera att stoet inte utsätts för stress dag 20-40 eller nåt sånt, annars borde man kunna rida lite lugnt.

Jag valde dock att bara låta mitt sto gå på bete de första 50 dygnen, vågade inte riskera nåt efter x antal tusen på att få henne dräktig... :crazy:

Sv: Ridning efter seminering???

Jag undrar samma sak. Mitt sto seminerades häromdagen, och jag tycker det låter rimligt att man borde kunna rida ganska omgående. Ridningen borde väl inte påverka henne nämnvärt förrän i slutet av dräktigheten när hon är tung och otymplig? Någon med erfarenhet som kan ge ett gott råd?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 780
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka