Ridning efter fölning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare burninglove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 161
B

burninglove

Vet inte om jag lägger denna tråden rätt, men gör ett försök.

Har en liten fundering. Hur snart efter ett sto har fölat, tycker ni att det är okej att börja rida stoet igen??

Sv: Ridning efter fölning

Det funderade jag också en del på.
När fölungen råkade hamna på utsidan tråden och stoet gjorde DET snyggaste hoppet, stillastående över tråden och ut (trots strömmen på), ja, då tyckte jag att det var dags :D. Då var fölet ca 1 1/2 månad. Mest skogsridning i lagom tempo, bra träning att få vara ifrån varann också. Stoet verkade tycka det var rätt skönt att få vara ifred en stund men vi tog inga långturer (30min kanske).. Har ingen tävlingshäst som behövde komma i toppform...

Generellt anser jag att man bör låta stoet vara mammaledigt...

Men om man har ett sto som har lätt för att behålla hullet ÄVEN när hon ger som mest di, i 3e-4e månaden, så kan man säkert rida lite då.

JAG skulle inte ens tänka tanken att rida mina ston under höglaktationen, de har svårt nog att hålla hullet ÄNDÅ, trots tillskottsfoder i massor! Så varför lägga till en till faktor som knycker näring?

*KL*

Jag har båda gångerna låtit stoet få mammaledigt. Jag lägger denna sommar på att pyssla och hantera föl så mkt som möjligt!

Denna gången är mitt sto bara 4 år och förstagångare så det kändes ännu viktigare att hon fick mammaledigt.

I mitt tycke så är det också viktigt att fölet har tillgång till sin mamma...

När vi var små så red vi i ett stall som hade flera ponnyföl varje sommar. Aldrig var det tal om att rida de som hade föl före installning, då ägaren menade på att "I år är hon mamma, nästa år ridhäst"

Senast ändrad:

Alla avelsstona på vår gård är just bara avelsston.

Några av märrarna har också sidojobbet - ridskolehäst - det har de haft de år de gått gall och fram till ca månad 4.

Ingen utom en har jobbat mellan fölning och avskiljning. Den som jobbade var ett extrem fall av självständig unge och mamma som mer eller mindre längtade efter att få slippa odågan (det var faktiskt tydligt på henne).

Det är i mångt och mycket min inställning också. Börjar i allmänhet inte rida stoet förrän fölet är så gott som avskiljt framåt senhösten och har vant sig vid att stå i egen box. Detta är dels för att jag tycker som du, att stoet ska få vara mamma på heltid, och dels för att jag vill undvika allt stök och bråk (både från stoet och fölets sida) som kan uppstå om man börjar dela på dem för tidigt. Om inte annat så är det en stor säkerhetsrisk, för samtliga inblandade, som jag inte har något intresse av att ta.

Precis som du säger alltså, mamma i år, ridhäst nästa år.

Jag rider mitt 4års sto som har föl vid sidan.
Det handlar ju inte om ngt hårt jobb och inga långa pass och inte varje dag, men jag vill fortsätta på utbildningen.
Hingstungen står fint med resten av sin flock i hagen.

Motion efter fölning är ju bara nyttigt (drar ihop livmodern )
Men nu handlar det ju bara om just motion och och befästa frammåtbjudningen i skogen.
Började vänja av fölet med att bara stå utanför hagen ett par minuter. (för stoet behöver verkligen inte vänjas av ;))

Var sedan ute och gick korta turer och började såsmåningom sitta upp korta bitar.

Vila kan hon göra i vinter när det är isgata på alla vägar.

Och dom 23 andra timmarna på dygnet då jag inte rider och borstar.

Jeanette

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
753
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka