Ridning - bara för kvinnor och barn?

Snubbelfot

Trådstartare
I vår närhet finns flera hästsportbutiker; 2-3 riktigt stora och lika många små. Att hitta kläder och prylar i lagom storlekar och modeller till fru och dotter har aldrig varit något problem.
Men när mitt eget ridintresse nu tagit fart i och med att fru och dotter köpt egna hästar (efter att dottern hyrt) så visar sig ett litet problem. Allt som har med hästar och ridning att göra är nämligen specifikt riktat mot kvinnor och barn, något jag inte insett vidden av tidigare.

Bara att hitta en ridhjälm till en vuxen man (stl 62) är snudd på omöjligt. I fjärde butiken finns en Jofa plasthjälm som funkar.

Ett par ridbyxor i stl 52 då? Jovisst, tjena...:angel:
En av de större butikerna har en(1) modell i tre storlekar, för 1495 kr. Till slut hamnar vi på GeKås där de som motvikt till de uppskattningsvis 20 dammodellerna i alla damstorlekar har en(1) herrmodell i ett par storlekar. Och två färger, i ärlighetens namn. För 229 kr blir det affär.

Att försöka hitta ridstövlar eller -kängor i herrstorlek tänker jag inte lägga en minut på att försöka hitta, jag vet redan hur utbudet ser ut. Det får bli vanliga gummistövlar, alternativt ett par sköna läderkängor.

I min nyfunna kunskapstörst håller jag ögonen öppna efter DVD-filmer om framför allt grundläggande hästkunskap, hästhälsa och NH. Jo, jag vet att det finns en hel del titlar att beställa från förlag vis nätet - och det är tur, eftersom butikshyllorna till stor del innehåller titlar som "Min första ponny" eller tv-serier där reportage varvas med hästromaner för tjejer i yngre tonåren...

Det är möjligt att jag överreagerar och gör problemet mycket större än det är; finns det inga män som rider så förstår jag ju att läget ser ut som det gör. Skulle jag höra till undantagen - en vuxen man med hästintresse på nybörjarnivå - så är det ju bara att gilla läget. Men aningen frustrerande är det. :smirk:

Sv: Ridning - bara för kvinnor och barn?

Jag har ju aldrig haft de problemen. Men jag tror faktiskt att det kan vara svårt att hitta ridutrustning för män, Som inte är väldigt dyra. Vet en kille i stallet, och han verkar ha köpt mest märkesutrustning som Cavalloridbyxor, och Gpa hjälm. Men jag tycker att du ska kolla Mountainhorse hemsida, där tycker jag att utbudet, av vad jag har märkt är helt ok. De har t.o.m jättesnygga ridstövar osv. Även för män..

:D

När jag läste det där kom jag att tänka på att hästsportsvärlden måste vara den sista utposten (eller första?) där kvinnan är norm. Att hålla på med hästar som man, är kanske som att vilja bli chef för ett stort företag som kvinna - du ser bara bilder på det andra könet, tidningsartiklar/böcker är skrivna av det andra könet och utrustningen är anpassad efter det andra könet. Det måste kännas väldigt konstigt om man är man och alltid varit van vid att vara norm.

Åk till Ullared! Jag kollade på islandsbyxorna de hade och de var så stora, så om jag hade försökt få på mig dem hade jag nog kunnat dra dem över huvudet :D . Och jag tror det var damstorlekar, herr fanns också, så de måste varit gigantiska!

För övrigt tyckte jag ditt (Comatose) inlägg var bra!

Det är nog betydligt lättare att hitta i butiker som har islandssaker.
Här är 2 som har der du letade efter:
Agersta
Emmishopen

Fast inom TÄVLINGSvärlden är det väl jämställt i allafall? Där har du väl minst lika många män som kvinnor? Fast att hitta utrustning till den manlige hobbyryttaren är kanske värre.

Det måste kännas väldigt konstigt om man är man och alltid varit van vid att vara norm.
Att det i princip inte finns några ridkläder för män är något jag skulle uppfatta som konstigt helt oavsett hur könsstrukturerna ser ut eller inte ser ut i andra delar av samhället.

Jag är förvisso man, och bär därför enligt många en kollektiv skuld för allt kvinnligt elände från häxbränningen till PMS. För egen del är jag dock inte van vid att vara norm, vare sig i ICA-kön, på bensinmacken, på föräldramöten, i trafiken, i föreningslivet, på jobbet, i familjelivet eller på något annat konkret plan.:cool:

Åk till Ullared!
Tack för tipset - det var där (GeKås) jag till slut hittade en herrbyxa. (Dam stl 46 visade sig dock vara ganska lik herr 52, och även om jag ser mig själv som ganska trygg i min sexualitet kändes det en smula udda att prova kvinnokläder innan herrbyxan dök upp.:D )

Det är ju lika bland klädaffärererna för det mesta är dam och lite för killar men det verkar bli bättre i alla fall.

Jag håller med dig om utbudet och förstår att det inte är lätt. Vet inte var du bor, men t ex EKO brukar ha lite ridkläder för herrar också. Ofta hyfsade priser. En annan kedja är My One. Hos båda dessa kedjor har jag gjort "misstaget" att spana in snygga ridbyxor för att få konstatera att det var herrmodell.;)

Ex. på märken som har för herrar också:
Mountain Horse - har du redan fått tips om. Håller med om kvalitet m m. De har både kläder och kängor i herrstorlek/modell alt. unisex.
Jacson - brukar vara prisvärt.
Horka - "skoridbyxor" om det funkar? Kolla hos t ex www.lillhastenistav.se eller annan affär med "islandsryttare" som målgrupp.
Cavallo, Eurostar och Pikeur - tyska märken. Dyrt, men snyggt och bra kvalitet. Affär som säljer damkläder härifrån kan säkert ta hem åt dig om de inte har i affären.
Hööks - har hjälmar i stl 62 och skor upp till 44 el 45.

Jag känner igen problemet från när jag började rida för 7 år sen.
I början var det ett litet helsike att hitta ffa. ridbyxor i herr storlek, 50.
Visst, H**ks hade ett par knäskodda ljusblå :eek: i rätt storlek.
Dom höll inte särskilt länge, med tanke på att jag red 4-5 ggr/vecka och mellan 1-3 timmar vaje gång.
Jag lyckades så småningom hitta ett par helskodda (skinn) tyska byxor för "bara" 1300:-, men dom hade legat så länge att det var omöjligt att få någon mjukhet i skinnet.
Numera köper jag B***es helskodda herrbyxor för under 500:-.
Fungerar bra och håller bra, med tanke på priset.
Jag har bara ett par ridstövlar och det är ett par Graninge som jag nu haft i över 4 år. Dom använder jag mest under lertiden och vintern. På sommaren är det ridkängor som gäller.
Vanliga ridstövlar har jag inte ens funderat på eftersom jag vill ha ridskor som även fungerar att gå med i naturen.

Nu har jag till min fasa upptäckt att många ridsportbutiker har börjat sluta med ridskor över storlek 41! :crazy:

Lycka till i ditt sökande.

Känner igen mig i vad både Snubbelfot och bengall skriver! :smirk: Dock är inte jag så "välväxt" så damridbyxor kan fungera, men hur kul är det..! :smirk: Jag vill inte ha några "balettrikåer" som ridbyxor, utan lite lösare passform, men fortfarande helskodda. Inte helt lätt att hitta! :mad: Alla av manligt kön kanske inte heller vill har ridbyxor i islandsmodell...

Sambon är 188 cm lång och drar 45 i skor... :(

Ridbyxor har vi hittat, men skor är helt hopplöst för dom MHskorna som är i den storleken är så "stoppade" invändigt att dom är alldeles för små...
Just nu i slasket använder han Tretorns fodrade gummistövel i storlek 44 :)
Blir det riktigt kallt och snö använder han sina gamla vinterläderkängor som han fick av SJ på den tiden han jobbade inom järnvägen...

På sommaren använder han helt enkelt ett par vanliga streetkängor, enda nackdelen är att dom saknar klack...

Men jag har på sätt och vis lika svårt att hitta tillräckligt breda ridkängor till mina reumatiska fötter... jag har 39-39.5 i vanliga skor, men Easy Rider är för smala även i storlek 42 :crazy:
Som tur var så hittade jag ett par läderkängor från Toggi i storlek 40 som var tillräckligt breda, och dom var på REA :)

Känner igen problemet precis! Min son har precis börjat rida, han blir 11 i januari. Det är så roligt att han tycker det är kul! Jag och dottern har ridit läääänge men han har inte varit intresserad förut. Nu köpte jag ny häst i oktober som han gillar, ett lugnt, stabilt halvblod. Så nu rider han på ridskola också. Men hur enkelt är det att hitta ridkläder som han tycker är okej?? Han har ju barnstorlekar än så länge, så det går väl, men var in på Granngården och det mesta är ju rosa, lila, med broderier osv. :eek: Fanns inte ett par vanliga ridbyxor inne till honom när jag var där. Utom de som kostar bortåt 1000-lappen, men det betalar jag inte. Han har nyss börjat rida och jag vet ju inte hur länge han fortsätter. Dessutom växer han ju.. Sjukt! T o m på vantar och mössor var det "flickiga" broderier och så. Har inte tänkt så mycket på det förut.. :o

Sambon har också storlek 62 på hjälm, men en kavalkade funkade utmärkt. Syns på www.kavalkade.de och han köpte sin hos Frötuna (www.frotunagard.se)

Byxor = helst Mountainhorses sko-ridbyxor i herrmodell med jodphurs-skor till. Säljs oftast hos islandshästaffärer. MH har drösvis med skor också, vissa modeller hittar du hos närmaste Granngården. Hela sortimentet på www.mountainhorse.se

Som när man som tjej behöver arbetskläder och arbetsskor med stålhätta..... Byxor och jacka i damstorlekar? Knappast!

Jacson tror jag har en del i sitt sortiment som även är för män, åtminstone någon modell på ridbyxor och lite jackor och tröjor osv. Kolla www.jacson.se be närmsta återförsäljare ta in det du söker, vill du beställa från nätet så be www.lillhastenistav.se eller någon annan åf ta hem sakerna åt dig. Jacson har mycket prisvärda produkter.

Som när man som tjej behöver arbetskläder och arbetsskor med stålhätta..... Byxor och jacka i damstorlekar? Knappast!

Precis. och även om det står att det skall vara damstorlek så är byxorna stora som hus i midjan, och skorna har jag i vanliga fall 39-40, i mina arbetsskor har jag 37 och de är ändå lite stora :crazy:

Intressant tråd..

Själv har jag inte haft något större problem att hitta ridkläder av herrmodell i min storlek, jag är inte så storväxt, handskar har jag haft problem att hitta i rätt storlek.

Min yngsta son red från det han var 3 till han blev 14 då han slutade helt och hållet. När han var liten var det inte något större problem att hitta ridkläder men när han växte till sig (och blev mer medveten) blev det svårare och dyrare.

Helt klart är i allafall att herrridkläder är dyrare och utbudet sämre. Är man beredd att betala lite extra finns det ändå en del att välj på.

Där sa du någonting... ridhandskar...

Sambon har 12-13 i vanliga handskar...

Vi har på 7.5 år hittat 1 (!!!) par fleecevantar i den storleken :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka