Ridning av unghäst

Sv: Ridning av unghäst

jag tänkte så här, att rider jag honom så fort som möjlig i alla gångarter så kommer han se dem som liksinnade. Alltså att ingen är mer specifik än den andre. så han får vänja sig med alla tre från början. Redan efter två veckor så kunde han galoppskänkéln, och kunde då ännu inte svänga riktigt. haha ;)

När jag hade ridit honom ca: 5ggr på banan efter första gången jag red honom i alla gångarter så red jag ut, i alla gångarter på en åker. UTAN NÅGRA SOM HELST PROBLEM! ;)
men sen har jag ju också fått höra att jag är galen, haha då jag älskar att testa unghästarna på alla vis och är inte alls rädd från ryggen på hästarna, där känner jag mig sååå trygg hihi. Ett ex. va när en i stallet skrek rakt ut när jag kom ridandes barbacka på min fd. unghäst i grimma och grimskaft ;) han var då 3,5år och riden i 3 månader. men tyvärr så är han död nu :cry:

Så tänker jag med ang gångarterna. DEt är rytaren som gör en stor grej av traven eller galoppen. Även när man börjar hoppa. Treåringen hoppade kryss utan problem innan hon ens var riden 10 gånger. Hästarna bryr sig inte och dummar sig inte om ryttaren inte gör ngt av det.

Att testa unghästarna från ryggen gör jag med, allt allt ska de klara av. Och det gör de oxå om de har en orädd ryttare på ryggen. Annars borde man klart ta det lugnt för då blir det bara mkt värre! (dvs man bör inte skaffa en sådan häst kanske eller åtm lägga ner mkt jobb med sig själv)
 
Sv: Ridning av unghäst

Vad menar du med det?

För det enda som jag eg håller MKT hårt på att att hästarna LÄTT gå fram bredvid mig. Det enda de eg behöver kunna är att ALLTID svara framåt vid smackning. Det är den första, viktigaste biten. Utan den får man så gott som alltid bakslag där hästen tjurar på ngt vis.

Ex, leder du hästen o ber den trava iväg med dig ska den inte tänka en sekund utan bara göra det, och göra det tills du vill stanna och inte behöva drivas under tiden. Man ska helt enkelt plantera in f r a m å t b j u d n i n g i huvudet från första sekund man börjar jobba med hästen.

Det jag menar äör att hon inte har så bra framåtbjudning.
hon har L I T E problem med att gå fram....
Jag leder helst hästen bakom mig, liksom jag går främst, jag är ledaren, men ibland får jag dra fram henne, och travar gör hon bara när hon vill...

Vad kan jag göra för att hon ska få mer framåtbjudning, utan att springa över mig? Jag vill leda hästen och ha henne bakom mig.
 
Sv: Ridning av unghäst

Jag har ingen erfarenhet alls av det. Mina hästar går bakom mig bara som koll att de inte springer över mig typ och när de väl är där så brukar de vara rätt allerta men jag tycker inte det går att få ngn som helst bjudning ur den positionen.

Jag vill ha ett sådant fårhållningssätt till hästen att den KAN och def FÅR reagera på tok för mkt framåt om jag smackar på den ordentligt för att väcka den. Den får BERÖM om den drar i väg med mig hängandes typ, iaf de första gångerna :D Därför tar jag hellre mkt mosträviga hästar på lina ngn gång då jag lättare kan följa med dem om de rusar framåt vid kraftig drivning. Därför der jag din position med hästen bakom dig som ett stor problem om hästen inte ha bjudning, du kan aldrig driva den och få få stor reaktion för då har du hästen i knäet (vilket man ju absolut inte vill uppmunta till).

Men ja, till att börja med så kräver jag alltid att hästenra är allerta i daglig hantering - de ska trampa runt energiskt när jag vänder dem vid grinden i hagen, kliva på bakom/bredvid mig till o från stallet, flytta sig kvick i gången osv.

En grej till emd att ha hästen bakom. Jag gör dem oftast mer uppmärksamma med att själv stampa till lite i marken lite bakom vanlig ledposition eller höja handen mot baken + röst. Gör du ngt liknande så betyder det ju bara "stopp, stanna, spring inte över mig" eftersom du är framför. Hur driver du eg?

/ Fia - tokkass på de här med "bakomryggenledning" :p
 
Sv: Ridning av unghäst

ja, hur jag driver... Jag öka min takt och smackar evber dom öka ´med röstkomando tex "TRAAVA". Då ska dom hänga med. Men hon gör inte det, hon segar ner mer och jag får dra henne framåt.

Men om jag struntar i att ha henne bakom mig, tills jag har fått bättre bjudning.Hur kan jag tänka.

Jo, hon vänder sig och är allert, när jag ber om vändningar vid/i hage stall mm. Och för att stanna, gör jag mig "stor som en björn" och stannar själv. det funkar bra och även backning funkar bra.
Som du förstår så funkar halt, back, och olika vändningar bra, och i allert tempo.
Men det som krånglar är ökningar, ex från skritt till trav och även ibland från halt till skritt.

Jag inser att jag inte kan tänka som jag vill för att få henne framåt. Det jag tänker nu är att jag är "bossen" och hon ska absolut inte gå förbi mig. dvs i hagen går inte den lågrang hästen förbi ledaren.
Men för att få igång henne så borde jag ha henne bredvid/före mig?
tänker jag rätt då, om jag har henne snätt bredvid/framför och driver med röst? Borde jag få bra reaktion från henne då?
 
Sv: Ridning av unghäst

Ur min synvinkel så måste du mer eller mindre ändra din position eftersom du nu får dra henne fram när hon inte vill. När hon inte vill måste du ha ett bra sätt att få fram henne NU, DIREKT och hon ska gå självmant.

Typ såhär brukar jag ha pållarna: Pigga - bakom, ska lära sig vänta i lyssna, lydiga - var som, de funkar alltid var som, lata/unga/osäkra - mer framför, går vid magen typ så de lär sig gå fram självmant (ännu hellre TÖMKÖR ut i skogen!).

Om vi tar lille tigerpojek som ex. 2 år, endast "släpad på" till hagen, aldrig tränad visning, longerad eller dyl. Han är dessutom väldigt ängslig och vågar inte ta för sig alls (iaf inte första dagen jag lekte med honom). Hade tre dagar på mig att förbereda honom för utställning och fyra att vänja vid bett (nattsvart första kvällen så då stod han bara med bettet i gången när jag träffade honom första gången och borstade, rykte man o så).

Första helgen
Dag1: Gå bredvid mig o inte bakom. Direkt en kvick smakning o ngn gång ett mkt fint pet av spöet (rädd för i början) så han hela tiden kändes "framför" mig, typ vartannat steg hela vägen bort till fältet (ca 400 m) behövde han påminnas. Ngra halter o han skulle igång DIREKT när jag smackade/röstkommando/kroppskommando, jag ska inte behöva ta ett steg innan han reagerat o kliver på. Annars hoppa/stampa i marken (här är det nog att du som sagt befinner dig i en drivande position annars skrämmer du ju bak hästen), kraftig smackning/spö om det behövs (tiger hade dött då!) och låt hästen skutta/springa fram, du måste vara beredd att springa på direkt när hästen gör det för du ska INTE bli hängandes i tygeln om den reagerar mkt!

Sedan kom vi till fältet. Trav? På lugnare hästar (han var superspänd) så driver jag direkt bakifrån (dvs lite bakom bogen) honom började jag mjukt springa lite med o se om han hängde på, smackade lite lugnt o det gick lite. Sedan kom det ofrånkomliga när hästen inte är framme - du kommer för långt fram o hästen stannar tvärt upp bakom dig. Så även tiger. Då gäller det att vara kvick som attan (helst ska man ju inte ens komma så mkt framför så man hamnar i denna sitsen) och skutta bak - DRIVA mkt direkt och då hänga med i den explosion som ofta kommer. Och då driver jag tills den kommer, springer hästen undan håller jag mig bakom hästen o "gapar o skriker" för då har hästen inte tagit min första drivning (för den har gått undan för mig och ev fortsatt snett bakåt) tills jag får fram hästen. Blir dock inte den riktning som man tänkt sig direkt men det fixar man senare, det viktiga är att få fram hästen och att den förstår att så fort du driver så är det bara framåt som gäller, inget annat.

Gör om ngn gång o var nog med att vara i rätt position från början.

Dag2: Samma sak men han reagerade kvickt på de flesta smackningarna, även från halt. Annars hade det varit läge att bröta till ordentligt för att få respons från hästen. Fortf mkt mkt spänd o fick börja traverna mjuk men kunde vara mer bakom. Fort "bakskutt" men eftersom man tagit igenom det värsta så brukar det räcka med att komma i rätt position sedan reagerar hästen fram själv, annars visa tydligt att du inte är nöjd och stannar ALDRIG upp hästen o bråka med den, bara fram fram fram. Hoppas du har bra kondis :D Tiger gjorde till slut en bra trav, dock ngra meter i från mig för jag var heeeemska männsika...

Nästa helg
Dag3: Lånade grannens fält som jag kunde springa lite bättre på :) Får fort påminna lite i skritten men mindre o mindre, små smackningar osv. Backa lite mer så du befinner dig i drivande position innan traven reagerar inte hästen direkt nu på kropp/röstkommando så är det läge att peta till den på baken även innan traven. Sedan ska hästen springa med dig, framför dig annars på med spö (behövs inte mkt, i tigers fall lyfta lite på det :D ). När du hela tiden befinner sig rätt o har tagit de värsta "striderna" o hästen börjar lyssna på dig (går fram så fort du ber den) är det läge att ta sikte o trava rakt. Svårt det med, att springa på bestämt spår MED bjudning. Beroende på hur lätt hästen är att vända från en så kan det bli ett jäkla viftande med spöet, spec om de ännu inte är helt "framme" (hänt ofta, dåligt med tid till visningar dock viftar man ju inte omkring PÅ visningar :D ). Antingen fram mot huvudet för att hålla linjen och i början tar hästen det ofta som "stopp!" då ska man i nästa sekund peta på rumpan för o behålla bjudningen... Tiger behövde bara lära sig stanna denna dag, hade visst aldrig behövt stanna honom innan så med mig hängandes i tyglarna efter en bra travrepa fick det bli lite "saktaaaa" träning som löstes av ett pet på bogen när nästa trav höll på o sluta i staketet :D

Dag4: Utställning. Åt vissa håll fick vi klart bakslag (herregud hästen ledd ordentligt i träns 3 ggr, vi måste bli förlåtna :D ) och i ringen gör man inget av ovanstående, det ska vara gjort hemma. Vi nöjer oss med att traven gick på diagonalerna ist för medellinjen o att vi stannade lite extra hos domaren ngn gång samt att det aldrig blev ngn riktigt bra trav. Behövs lite mer träning :smirk:

Däremot innan så travade vi lite, spec åt håll dit han inte bjöd självmant o då behövdes inte mkt mer än att komma rätt för att få fram honom igen.

Med denna minst sagt verklighetsförknippade och aktuella (utställningen var i helgen) exempel så vill jag bara påvisa att det GÅR att lösa sådana probelm fort, bara man vet hur man ska göra och verkligen bara planterar FRAMÅT i skallen varenda sekund och tydligt står fast vid att det är det man vill (inte hänger i tygeln, är efter med kroppen, tillåter minsta seeeegande).

Lättare ibland att at det på lina, då kan man tillåta mkt mer framåtrekationer. Enda jag har linan till faktiskt, framåtträning på segisar.

Eller ännu mer omtyckt av mig, upp på ryggen! Men det är ju inte aktuellet för så unga hästar. Iaf inte min ännu!
 
Sv: Ridning av unghäst

Tack så jätte mycket för det låånga inlägget! Jag förstår hur du menar och hur jag ska ändra mina tankar spec. med sega hästar. :)
Ska ut och träna idag och imorn. Så skriver jag igen när jag har testat det och sett hur det funkar.

Tack än en gång!! :bow:
 
Sv: Ridning av unghäst

*hihi* jag gick/ sprang backom henne och "bad" henne att öka, ex, tempoväxlingar och från skritt till trav och det funkade jättebra. kanske lite för bra. och ibland räckte det att jag befann mig rätt och smackade hårt en gång så travade hon iväg. sen kunde jag flytta mig frammåt och hon saktade av. jag kunde t.o.m. testa att longera henne lite. Hon liksom ökade när jag var i bakområdet och saktade av om jag rörde mig mot framänden. :) hon var jätte duktig.


TACK SÅ JÄTTE MYCKET FÖR HJÄLPEN!! :bow:
(Hoppas bara hon är lika duktig i fortsättningen och att det inte bara var en engångsföretelse;))
 
Sv: Ridning av unghäst

*hihi* jag gick/ sprang backom henne och "bad" henne att öka, ex, tempoväxlingar och från skritt till trav och det funkade jättebra. kanske lite för bra. och ibland räckte det att jag befann mig rätt och smackade hårt en gång så travade hon iväg. sen kunde jag flytta mig frammåt och hon saktade av. jag kunde t.o.m. testa att longera henne lite. Hon liksom ökade när jag var i bakområdet och saktade av om jag rörde mig mot framänden. :) hon var jätte duktig.


TACK SÅ JÄTTE MYCKET FÖR HJÄLPEN!! :bow:
(Hoppas bara hon är lika duktig i fortsättningen och att det inte bara var en engångsföretelse;))

:o Vad glad jag blir för din skull!! GRATTIS! DEt äri nte alla som kan tänka om bara sådär o få till det direkt :bow: Kommer säkert bakslag men det viktigaste är ju att du fått in känslan så du har ngt att leta efter om hon segar till sig igen! Men det kommer nog gå kanonbra! :)
 
Sv: Ridning av unghäst

Kul att höra att det verkar funka..

Det som alla kanske inte tänker på att en "ledar häst" fefinner sig ju inte i EN statisk position i förhållande till sin "flock", utan den kan både driva på bakifrån och leda i täten... allt efter behov..
 
Sv: Ridning av unghäst

Klart den kan men den kan aldrig verka drivande om den går först. Då krävs att flocken VILL följa med och det verkade ju inte christines häst vilja.

Jag leder både i första, andra o tredje position om jag vill få ut ngt mer än bara visningsträning av promenaderna, som nu när ja inte har ngn tömkörningsgjord som passar. I mitt tankesätt betyder 1: Ha hästen bakom, 2: Gå vid bogen och 3: Gå vid höften. Alla ska funka lika bra och är olika svåra på olika hästar. Ska även funka att växla smidigt, precsi som att växla sida smidigt.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 768
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Låter dumt, men jag får jättedåligt samvete om jag inte rider/går med min häst. Värst är det om jag inte känner för att rida...
Svar
13
· Visningar
1 790
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp