Ridning av unghäst

A

Aniie

jag och min far pratade lite här om dagen om just ridning av unghästar. Jag berättade för honom hur jag planerat vila till min unghäst i 6 veckor i vinter + att han vilar 3 dar i veckan. och då sa han:

Tror du att indianerna ställde sina hästar på vila så ofta? nej dom reds flera timma om dagen, och hur tåliga är inte dreas hästar. och varför ställa hästen på vila, dom är ju inte direkt gjorde för att stå i en box, utan dom ska röra sig, och börjar man redan från början mjukt och säkert att rida sina unghästar så blir dom tåligare. och inte alls lika sköra som våra hästar är id. Häst tjejerna idag är för pedanta.
rida hästen ca; 20-40 min om dagen. (variera uteritt och träning med olika saker, och då ska dom ridas varierat också, vissa dagar mer dressyr och andra bara lunka i skogen) hästen får ju enda vila och tänka. säg att du rider din häst 40 min, då kan hästen tänka i 23timmar och 20 min.

tycker min far en bra tanke i de hela, men va tycker ni?? ;)
 
Sv: Ridning av unghäst

jag och min far pratade lite här om dagen om just ridning av unghästar. Jag berättade för honom hur jag planerat vila till min unghäst i 6 veckor i vinter + att han vilar 3 dar i veckan. och då sa han:

Tror du att indianerna ställde sina hästar på vila så ofta? nej dom reds flera timma om dagen, och hur tåliga är inte dreas hästar. och varför ställa hästen på vila, dom är ju inte direkt gjorde för att stå i en box, utan dom ska röra sig, och börjar man redan från början mjukt och säkert att rida sina unghästar så blir dom tåligare. och inte alls lika sköra som våra hästar är id. Häst tjejerna idag är för pedanta.
rida hästen ca; 20-40 min om dagen. (variera uteritt och träning med olika saker, och då ska dom ridas varierat också, vissa dagar mer dressyr och andra bara lunka i skogen) hästen får ju enda vila och tänka. säg att du rider din häst 40 min, då kan hästen tänka i 23timmar och 20 min.

tycker min far en bra tanke i de hela, men va tycker ni?? ;)

japp han är en klok hästkarl.
såvida vi inte pratar en MYCKET grön unghäst (och det gör vi ju inte eller hur?) så tycker jag han är väldigt klok.
den här debatten kommer upp titt som tätt, och generellt anser jag att de flesta överskattar det arbete som deras hästar utför. Många tenderar att tänka på sina hästar som hårt arbetande, högpresterande hästar, när i själva verket de är ganska vanliga hobby hästar som utför medelhårt till lätt arbete.
faran runt denna missbedömning finns även åt ett annat håll som din far är inne på - och det är att folk inte har tillräcklig kunskap om fysik och arbets belastning i största allmänhet, dvs de förmår inte att variera arbetet på rätt sätt.
DÄR ligger en fara som jag ser det att arbeta sin häst (även icke-unghäst) dag ut och dag in i veckan. därför att rids den då inte varierat nog, och i en ändamålsenlig, korrekt form, så har du slitage och skador.

därmed är vila BEFOGAT i flera hobby ryttares fall, därför att de är det enda sättet att motverka för mycket belastning/felbelastning = skada till viss del.

med andra ord tycker jag din far har rätt i mångt och mycket - men som sagt - det kräver att ryttaren eller "flickorna" som han säger, verkligen har KOLL och rider på ett varierat och ändamålsenligt sätt.

bra inlägg! :bow:
 
Sv: Ridning av unghäst

Jo, men unghästar behöver viloperioder eftersom de växer. Så du tänkte rätt från början!

Indianerna kunde ju byta häst om den de hade "gick sönder" för de hade fler att välja på. Vi vill kanske ha vår häst och tävla med osv. i ett antal år framöver. Dessutom är det olika raser som är hållbara på olika sätt :)
 
Sv: Ridning av unghäst

du har läst lite fort :D

hon skriver att hästen faktiskt får vila genom lufs skritt turer också.

sen att en riktigt grön unghäst behöver fysiskt och mental hel vila - håller med. Men rent generellt - om vi INTE pratar GRÖN unghäst..... tycker hon har en poäng som är viktig.

kruxet med svenska hästar som tagits upp i tävlings debatt flertalet gånger, är ju påstått att vi tar dem för sent, och inte utsätter dem för någon som helst påfrestning förrän i senare år. då håller de inte....

läs mitt inlägg igen så du ser exakt vad jag försöker förklara. läser du bara detta sista, så är det lätt att du tror att jag generaliserar - har försökt vara specifik i det första inlägget.......
 
Sv: Ridning av unghäst

har oxå funderat i din pappas banor=) men om du med begreppet vila, menar boxvila tycker jag inte att man ska ställa av hästen, men jag ska ställa av min 6-åriga ponny i januari ett par veckor. men då går han ute iaf.12h om dagen. med jämnåriga kompisar i stor hage.

jag tror att andledningen till at alla hästar går sönder hela tiden är att man ska göra så invecklade saker med dem. Hästar är inte gjorda för att springa runt på en liten volt, eller hoppa. så enligt mej sliter det mer än att galoppera rakt fram i skogen i två timmar...:rofl:
har bra exempel på detta.

så kan man självklart hoppa och rida dressyr på hästarna, och många hästar tkr det är jättekul, men det ska göras med måtta tror jag...
 
Sv: Ridning av unghäst

Jag tänker ungefär som din far spec om man ser till indian hästarna som jag (antar iaf) har fått vara med många timmar ända sedan de var små. Tanken med min framtida fölis är att den ska aktiveras mkt ända från första året så den inte ser en skrittur på en timme i skogen som ngt alls när den är tre o ska ridas in. Detta genom handhäst, tömkörning, promenader o promenader med mig cyklandes.

Men tar man en häst som bara gått i hagen de första åren, även med lekkompisar så har de ingen vidare kondis. Tvååringen jag fick hem för två veckor sedan blev svettig av att träna visning med ca 6 travsträckor och promenad till och från fältet, vi var sammanlagt ute i knappt 30 min. Han kom direkt från stoooort unghingstbete med många kompisar som han gått på hela sommaren.

Så ja, mkt mer "träning" åt hästarna men fasa in det försiktigt!
 
Sv: Ridning av unghäst

kruxet med svenska hästar som tagits upp i tävlings debatt flertalet gånger, är ju påstått att vi tar dem för sent, och inte utsätter dem för någon som helst påfrestning förrän i senare år. då håller de inte....

Just det jag menade :D De ska vänjas vid belastning redan när de är små men såklart i rimliga mängder.
 
Sv: Ridning av unghäst

Det var ju ypperligt skönt att se att någon läst hur jag menade korrekt.

den största faran är inte ATT hästen jobbas. det är HUR den jobbas. Ofta fel, tyvärr, för att ryttaren rider/belastar fel, och inte kan tillräckligt om hur kroppen fungerar under belastning/träning.

:bow:
 
Sv: Ridning av unghäst

Jag skrev mitt inlägg samtidigt som ditt så jag hade inte läst det när mitt postades.

Jag håller med om att man ska träna unghästar från det de är små, men jag tror ändå på viloperioder. Tittar man på Irländska hästar så brukar de hålla riktigt bra och de får långa viloperioder.
 
Sv: Ridning av unghäst

Jag skrev mitt inlägg samtidigt som ditt så jag hade inte läst det när mitt postades.

Jag håller med om att man ska träna unghästar från det de är små, men jag tror ändå på viloperioder. Tittar man på Irländska hästar så brukar de hålla riktigt bra och de får långa viloperioder.

Men att ge viloperioder då och då är en sak, även om jag inte tycket man ska överdriva det heller. När hästen arbetas ska den inte ha 3 vilodagar i veckan dock, precis som flera skriver så handlar det om att lägga upp arbetet med en medveten tanke, så att hästen får allsidig träning.

Om en hästkropp har växt färdigt utan att ansträngas kommer hästen att hålla sämre. Kroppen som växer anpassar sig till kraven. Men det ska vara vettiga krav, och arbete som är anpassat till unghästen, inte bara full fart framåt varje dag tex.

De som har unghästar som inte är erfarna bör ha en klok tränare som ger råd om utbildningen. Det är lätt att i bästa välvilja göra fel.
 
Sv: Ridning av unghäst

Håller med både mackan och flashlight. :bow:

Ibland kan det dock vara vettigt att låta en unghäst vara i en vecka om den växer (beror på individen, hur den reagerar på arbetet och det den lärt sig), eller för att den skall kunna bearbeta det den lärt sig (psykiskt). Men man kan ju då istället för att "ställa av" hästen tex "bara" skritta ut, eller gå ut och promenera med hästen osv. Det finns ju så många andra saker man kan göra som inte handlar om att man sitter ovanpå. Det är ju bra att unghästen blir väluppfostrad även på backen! (Har lärt mig av egna fel...)

Det är klart att din pappa har rätt i det han säger om indianhästarna, men hästarna som vi har nuförtiden (husdjur) är ju framavlade och utvecklade lite mer sedan dess. Det har ju skett några få förändringar sedan 1700-talet då hästen användes mest som hjälpreda inom jordbruket eller att dra kanoner i kriget.

Det viktigaste är ju att man känner att hästen tycker om att bli riden, att den är positiv till jobbet och utvecklas framåt! Lycka till med din unghäst! :)
 
Sv: Ridning av unghäst

Jag försöker variera min träning på alla vis, och försöka att alltid göra någonting nytt. Jag rider inte allt mycket på banan, jag tränar i stället mycket ute i skog och mark så som att klättra, konditionsträna, rida rakt ut i skogen så han får lyfta på benen, rida lite lättre dressyr, vanliguteritt med kompisar, rida igenom vattenpölar, har även ridit över lite diken och sådär, och han älskar det. Jag försöker hela tiden komma på någonting nytt som vi kan göra varje vecka, så han behöver inte gå två dressyr pass på banan i veckan. Utan då kan ja ta ett på banan, och ett ute i skogen där vi kan leka fram dressyren.
hehe ni kanske tycker jag är dum. men jag vill leka fram allt med min häst, lika med hoppningen, vi har ridit över lite diken och sådär, och han hoppar med än gärna. ;D Han älskar sin varierande träning, och blir alltid lika glad när sadeln kommer fram. hehe ;)
 
Sv: Ridning av unghäst

Jag försöker variera min träning på alla vis, och försöka att alltid göra någonting nytt. Jag rider inte allt mycket på banan, jag tränar i stället mycket ute i skog och mark så som att klättra, konditionsträna, rida rakt ut i skogen så han får lyfta på benen, rida lite lättre dressyr, vanliguteritt med kompisar, rida igenom vattenpölar, har även ridit över lite diken och sådär, och han älskar det. Jag försöker hela tiden komma på någonting nytt som vi kan göra varje vecka, så han behöver inte gå två dressyr pass på banan i veckan. Utan då kan ja ta ett på banan, och ett ute i skogen där vi kan leka fram dressyren.
hehe ni kanske tycker jag är dum. men jag vill leka fram allt med min häst, lika med hoppningen, vi har ridit över lite diken och sådär, och han hoppar med än gärna. ;D Han älskar sin varierande träning, och blir alltid lika glad när sadeln kommer fram. hehe ;)

Tycker jag låter mycket vettigt! :bow: till dig! Med min 4-åring gör jag typ samma sak, vi har ingen skog, men jag rider ner till stranden i stället, så får hon bada fötterna! Och ut och rida på stubbåkrar. Då blir det en bock och en brall då och då! :)
 
Sv: Ridning av unghäst

här verkar va en bra tråd att fråga om tips!
Har en 4-åring hemma nu som ska ridas in.
Hon går att leda i grimma i skritt och halt. Ibland funkar traven. Har börjat vänja in träns och bett.
Hur ska jag gå vidare? i vilken ordning ska jag införa alla saker?
 
Sv: Ridning av unghäst

Jag brukar börja med att longera, men vet att många tömkör och kör in sina hästar först, beror väl på vad man har för möjligheter.
När hästen funkar bra vid longering lägger jag på en gjord, när detta funkar lägger jag på sadeln. Brukar gå ut och promenera med unghästarna med sadel på ryggen (alltså hästen har sadel på ryggen, inte jag! ;) ) Det är bra med en sån träning, där de får lära sig att gå förbi "hemska" saker på vägen och de blir lydigare att hålla på med från marken.

När hästen tycker att livet verkar helt underbart även med sadel på ryggen börjar vi med att hänga på hästen, sen sätta sig upp. Har alltid någon jag litar på som håller hästen i en longerlina så den inte kan springa iväg. Varva gärna inridningen med tömkörning, promenader, löshoppning osv. Detta brukar funka för mig, hittills har det inte varit någon som flippat ut när jag kom upp på ryggen, för de var vana vid att jag alltid höll på med en massa konstiga saker med sadeln och hästen själv. Glöm inte att även om det verkar gå fort framåt, ta det lugnt så det inte går FÖR fort, skynda långsamt! Hoppas det går bra för dig! :)
 
Sv: Ridning av unghäst

tack så mkt för svaret!
jag hade tänkt att försöka longera lite imorn. Kan man göra det själv första gången eller behöver man ha nån som går med hennne runt?
Ska se till att låna en sele så jag kan tömköra lite.
Om man inte har möjlighet att tömköra räcker det att man tränar svänga om jag går brevid henne och styr med tyglarna, liksom sträcker mig över henne? Eller kan man ta styrningen när man väl sitter upp?
 
Sv: Ridning av unghäst

En pålle var inte helt styrbar när jag galopperade efter ngn uppsittningen men det gick bra det med :D

Men ju mer ovan/osäker du är, desto mer bör du befästa från marken. Gå med armen över halsen är det enda jag brukar hinna med att göra men då får man vara beredd på att ta dusterna som hade kommit fram i tömkörningen från ryggen ist. Personligen så känner jag mig alltid säkrare på ryggen och kan nog uträtta bäst jobb därifrån (är totalt kass på markarbete :o ) så jag fäster inte så stor vikt vid att hästen är sudperlydig o kan allt från marken.

Reservation för ängsliga o nervösa hästar, de får all den tid de behöver från marken. Är inte hästen trygg i sig själv ska man inte ta ngra som helst risker!
 
Sv: Ridning av unghäst

Hon går att leda i grimma i skritt och halt. Ibland funkar traven.

Vad menar du med det?

För det enda som jag eg håller MKT hårt på att att hästarna LÄTT gå fram bredvid mig. Det enda de eg behöver kunna är att ALLTID svara framåt vid smackning. Det är den första, viktigaste biten. Utan den får man så gott som alltid bakslag där hästen tjurar på ngt vis.

Ex, leder du hästen o ber den trava iväg med dig ska den inte tänka en sekund utan bara göra det, och göra det tills du vill stanna och inte behöva drivas under tiden. Man ska helt enkelt plantera in f r a m å t b j u d n i n g i huvudet från första sekund man börjar jobba med hästen.
 
Sv: Ridning av unghäst

När jag red in min kille så började jag med att hänga på honom och han brydde sig inte ett dugg så jag satte upp. han brydde sig inte då heller så ja satte av och upp igen utan problem, gjorde så ca: 7ggr 3 dagar, sedan så satt jag på och skrittade med ledning, bara några minuter, sen första gången jag red själv på honom så red jag efter en annan häst på banan, och de gick super, den gången red vi både i trav och galopp utan problem. (lär då tilllägga att han var i god kondition och hade fina muskler)

jag tänkte så här, att rider jag honom så fort som möjlig i alla gångarter så kommer han se dem som liksinnade. Alltså att ingen är mer specifik än den andre. så han får vänja sig med alla tre från början. Redan efter två veckor så kunde han galoppskänkéln, och kunde då ännu inte svänga riktigt. haha ;)

När jag hade ridit honom ca: 5ggr på banan efter första gången jag red honom i alla gångarter så red jag ut, i alla gångarter på en åker. UTAN NÅGRA SOM HELST PROBLEM! ;)
men sen har jag ju också fått höra att jag är galen, haha då jag älskar att testa unghästarna på alla vis och är inte alls rädd från ryggen på hästarna, där känner jag mig sååå trygg hihi. Ett ex. va när en i stallet skrek rakt ut när jag kom ridandes barbacka på min fd. unghäst i grimma och grimskaft ;) han var då 3,5år och riden i 3 månader. men tyvärr så är han död nu :cry:
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 768
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Låter dumt, men jag får jättedåligt samvete om jag inte rider/går med min häst. Värst är det om jag inte känner för att rida...
Svar
13
· Visningar
1 790
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp