Ridning av Tinker/IC hästar

Notworthit

Trådstartare
Jag skulle vara tacksam om det fanns någon som kan ge lite råd om hur man rider dom här hästarna. Har funderingar på att bli medryttare till två stycken Irish cob. Klart att det inte är någon jätte skillnad från "vanliga" ridhästar men dom är ju onekligen av den lite tyngre typen.

Det borde ju vara ok men tanke på deras extriör osv.. att hålla på med markarbete, ta något skutt ibland, träna dressyr osv. (?)
Vissa är väl lite framtunga med tanke på att de egenligen är ett drag djur från början och har ibland en lite "överproportionerad" bakdel.. Men det ska väl inte vara onyttigt att rida dem som vanligt ändå?

Dom är av den lite mer satta typen men ägaren har inte tänkt använda dom till körning men dom måste ju kunna få röra på sig och tränas ordentligt ändå!:confused:

Tacksam för lite tips å hjälp...

Sv: Ridning av Tinker/IC hästar

du rider dom givetvis som alla andra hästar. med förstånd! ;)

nej då, dom är inte annorlunda mot någon annan. var noga med att få med rumpan bara (precis som med andra hästar.)

Sv: Ridning av Tinker/IC hästar

hejsan.
klart du kan rida tinkrar och ic. jag har haft tinker och han var inte inkörd men tömkördes. med honom tränade vi dressyr regelbundet och visst kunde han lära sig lika mycket som någon annan häst! riktigt duktig vart han! hoppade gjorde vi också ibland. kanske inte någon häst man köper för att komma upp på "Malin Baryard nivå" i hoppningen, beroende lite på vilken storlekskategori dom tillhör. vet dock tinkrar som tävlar lokalt osv. finns dom som är lättare i kroppen och dom som är tyngre. men helt klart en häst som man kan använda för ridning.:D När tinkrar går fint är dom så läckra med deras maffiga kroppar och hovskägg :love:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 855
Senast: Linda_A
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar