Ridning av konstig häst

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Rider just nu en häst som är lite svår att få grepp om. Dels så lyssnar han bara på hjälperna när han kommer ihåg det, dels så blir han tokstressad och "blockerar" om man pressar honom lite (med pressa menar jag tex 3 galoppfattningar med avbrott i rad).

Jag får känslan av att han inte vet vad hjälperna betyder och har börjat försöka lära om, tyvärr är han ridskolehäst som går 2-3 pass per dag, så det är inte bara jag som rider.

Ytterligare problem är att han har gått en termin på pessoabett och det känns som om han lärt sej att drar han in huvudet kan han springa ändå.. Sen växlar han mellan att inte vilja gå fram alls (och kan då även backa och slå mot skänkeln) och att springa tokfort..

Vad skulle ni göra med en sån häst? Mitt förstahandsalternativ (dvs köpa loss häststackaren och ta hem honom) är inte aktuellt, då jag inte har råd med två..

/ Lavinia, somtacksamt tar emot tips på hur hon kan göra hans liv bättre..

Sv: Ridning av konstig häst

Att hästen har ont i t.ex. ryggen eller munnen är en vanlig orsak till liknande beteende men det kan också vara som du säger att hästen inte förstår och blir stressad och frustrerad därför. Han kan ju inte tala om med ord vad som är fel - han kan bara visa med sitt beteende att något är galet.

Mitt tips är att du först och främst frigör dig från tanken att hästen är "konstig" och undviker att "pressa" honom. När du pressar en redan förvirrad, uppstressad och frustrerad häst gör du bar saken värre och värre. Den här hästen behöver ridas och hanteras med lugn, tålamod, mjukhet, förståelse och bara låga förväntningar som han kan leva upp till. Mycket skritt med främsta mål att få honom att slappna av, ta ut sina rörelser, sträcka på sig om han behöver det o.s.v. Öva också att bara stå stilla på lång tygel och slappna av - samt precisionsövningar och att lära honom lyssna på mjuka tygelhjälper (där kan jag tipsa om en kanonbra övning om du vill ha tips!).

Framförallt ridskolehästar kan få problem att förstå vad vi menar med våra hjälper eftersom alla ryttare tolkar och tillämpar info olika. Vi använder ju dessutom massor av motsägelsefulla hjälper hela tiden. Så han har det säkert inte så lätt!:confused:

Lycka till!

Många tyvärr. det brukar vara standard att ta på det på alla gula hästar med stubbman häromkring:crazy:

säg någon ridskola som inte använder pessoa!

min!!! där går de flesta hästar på lagom tjocka tredelade bett! Däremot verkar de poppis med thiedemann tygel på dem, vilket jag brukar plocka bort... På en del tycker jag de är helt onödigt, andra kan ju bli lite pigga, en del slår högt med huvudet å har tendenser till att resa sig när man pressar (dock gör den hästen absolut inget sånt alls när man inte kräver så mkt) då känns de lite mer befogat, men då skulle jag ändå välja en martingal i de flesta fall? Upplever att hästarna gärna tar stöd på hjälptygeln å man får en häst med okänslig mun å i icke ändamålsenlig form? Iaf när de används för att "tygla dem" för de mindre rutinerade ryttarna.. å inte för andra korrigeringar som de kanske borde användas till.. lite OT.. men bara en tanke

Faktiskt inga ridskolor häromkring, av vad jag sett, ens på de "tjurigare" ponnyerna. De flesta går på 3-delat, 2-delat eller rakt tränsbett då de flesta ryttarna inte har kunskapen att reda ut skapare bett.

Hej!

Detta är enda hästen som går med pessoa på ridskolan, detta pga att inga elever fixar honom utan.. Fast nu funkar det inte ändå, och då får vi "rida till" honom. Förra gången innebar det graman och pessoa på och pressa honom tills han "ger sej"(det var inte jag som gjorde detta). Den här gången orkar inte samma tjej och då får jag istället och jag har så svårt för både pessoat och graman..

Så får jag väl påpeka att jag försöker att inte pressa honom, jag har ändå ingen chans mot honom. Min fråga var mer, vad ni skulle göra med en likadan häst..

Idag fick vi faktiskt höra från min tränare att"hän är ju inte helt obildbar iallfall..Hon, som nästan aldrig ger upp om en häst, blev glatt överraskad när han gjorde vad han skulle..

På min ridskola rids alla hästar med 2-delat tränsbett. Är det verkligen så vanligt med pessoa på ridskolor:confused:
På min dotters ridskola har jag inte heller sett någon häst med pessoabett, men där har jag inte så bra koll på alla:crazy:

På min går alla hästar, bortsett ifrån EN, på vanliga bett och det är Carlos som går på ett D-bett.. Vilket enligt mig klassas som vanligt bett ändå.. Och dom går inte med hjälptyglar elr skit heller. Bara naturligt som gäller =)

På min ridskola har två st hästar pessoa, men det är endat för att dom är starka och då så klarar inte de små barnen av dem. När det är nybörjar-lektioner sätts tyglen på den stora ringen, även vid hoppning, så att hästen inte skall få ryck i munnen.
Två hästar går på thideman och en häst på martingal. Det har dem för att dom går alldeles för högt med huvudet och då är det otroligt svårt att få dom i rätt form, Det är bara ett hjälpmedel. Sålänge hjälptyglar används på rätt rätt så tycker jag att dom är bra!

Jag fick upp två tankar direkt i min skalle

1. Hästen kan ha ont
2. Hästen passar inte på ridskola

Vore jag du skulle jag prata med ridskolechefen om det är så lämpligt att ha kvar hästen i ridskoleverksamhet. Om inte eleverna klarar av att rida hästen på annat än pessoabett bör inte hästen gå på lektion. Personligen skulle jag aldrig säta upp en oerfaren ryttare på min häst med ett skarpt bett!

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 557
Senast: akleja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 197
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 792
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna