S

SessCa

Vad krävs för att man ska kunna öpnna ridlekis?
Någon utbildning osv. Nån som har information? :)

Det beror på vad du menar med ridlekis.

All uppsutten verksamhet regleras dels av försäkringsfrågor, och du måste dessutom ha tillstånd (av kommunen?) att bedriva ridskoleverksamhet.

När det gäller undervisning av mycket små barn ställs även höga krav på pedagogiskt kunnande. Det är svårare att undervisa förskolebarn än, säg, 9-10-åringar.

Någon formell utbildning för att hålla lektioner krävs inte inom någon ålderskategori. Ridskolor och föreningar brukar sätta upp egna kriterier.

Jag menar mest ett vanligt ridlekis, för barn som är för små att börja skolan.
Så dom får lära sig att vistas runt hästar i en avspänd och avslappnad miljö och skrita runt lite i en paddock och på promenad. Med föräldrarna.

Är bara en tanke jag har haft.

Vad jag har hört kan vem som helst öppna en sån verksamhet.
Och om man är egenföretagare så har väl inte komunen med det att göra?! :confused:

Mitt ena barn har gått på ett sk ridlekis...Jag har ingen aning om vad som krävs för att öppna något dylikt, men jag tycker att man ska se till att man har personal med någon slags pedagogisk utbildning.

Att ta hand om små barn är faktiskt svårare än man tror, och om man dessutom ska försöka lära dom något om hästar så krävs det både tålamod och kunskap (om både barn o hästar).

För att hålla på med ridskoleverksamhet i någon form (ridlekis är ju ridskola för mindre barn) krävs tillstånd som jag tror att du får från miljö- och hälsa på kommunen eller ev länsstyrelsen, jag minns inte rakt av. :p
De kommer ut och kollar upp ditt stall och övriga anläggningen så att den är lämplig för sån verksamhet och att stallet i övrigt är godkänt (mått och sånt). Sen väger de in din personliga lämplighet också, dvs du bör ju i alla fall kunna visa att du kan något om hästar... De av mina vänner som driver ridlekis har dessutom pedagogisk utbildning (förskolelärare resp fritidspedagog), vilket naturligtvis inte ligger dem i fatet...

Så jo, kommunen har visst med att göra vad du har för verksamhet eftersom det är tillståndspliktig verksamhet du håller på med... :)

All ridskoleverksamhet måste ha tillstånd.

För att bedriva ridskoleverksamhet krävs dock igen särskild utbildning (tyvärr), men att ha hand om så små barn kräver en hel del.

Tack så jätte mycket för informationen. :) :bow:
Är som sagt bara på fundilerar stadiet.
Och jag är som sagt bara 18 så om jag gör slag i saken att försöka mig på något liknande så hinner jag nog med att utbilda mig. Eller så får man skaffa utbildade kompisar :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Anläggning Hej har suttit ett bra tag och försökt hitta informationen om Arrende av mark. Min granne arranderar min mark, denne har satt upp...
Svar
11
· Visningar
1 439
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 052
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV